ירידה בהכנסות חברת חשמל לכ-7.4 מיליארד שקל ברבעון השלישי

עלות צריכת הדלקים נפלה ב-27% בין היתר בשל הירידה במחירי הדלקים שנבעה בעיקר מרכישת גז טבעי משדה לוויתן במחירים נמוכים משמעותית ממחירי חוזה תמר משנת 2012

יפתח רון טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל
יפתח רון טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

חברת החשמל פרסמה היום את הדו"חות הכספיים של החברה לתשעת החודשים הראשונים של שנת 2020, בהן באו לידי ביטוי השפעות של משבר נגיף הקורונה בעולם והמשך יישום החלטות הממשלה בנושא הרפורמה במשק החשמל ובחברת חשמל, לרבות פרישות עובדים והמשך תהליך מכירת חלק מאתרי החברה.

על רקע המשבר ומתוך התחשבת בצרכנים, חברת חשמל האריכה את ימי האשראי של לקוחותיה, צמצמה הליכי אכיפת גבייה לרבות הפסקת שליחת התראות, חיוב ריבית פיגורים וביצוע ניתוקים. עם זאת, עלייה בסיכון האשראי של חלק מלקוחות החברה גרם להגדלת ההוצאה בגין הפרשה לחובות מסופקים של החברה בסך של כ-120 מיליון שקל (כ-92 מיליון שקל נטו ממס).

הכנסות החברה ברבעון השלישי של שנת 2020 הסתכמו בכ-7.4 מיליארד שקל, לעומת הכנסות בסך של כ-7.7 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של 4%. קיטון זה נובע מירידה בתעריף החשמל בכ-4% בקיזוז גידול בצריכה בכ-1% בעיקר עקב תנאי מזג האוויר הקיצוניים שהיו בחודש ספטמבר.

עלות צריכת הדלקים בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2020 הייתה בסך 4.9 מיליארד שקל, לעומת 6.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד - ירידה של כ-27% (כ-1.8 מיליארד שקל). ירידה זו הינה בעיקר כתוצאה מירידה במחירי דלקים ובמידה מסוימת גם ירידה בייצור. הירידה במחירי הדלקים נבעה בעיקר מרכישת גז טבעי משדה לוויתן במחירים נמוכים משמעותית ממחירי חוזה תמר משנת 2012; מרכישת מטעני גז נוזלי במחיר המהווה מחיר הזדמנותי לנוכח צניחה במחירי הגז הנוזלי העולמיים בעקבות מגפת הקורונה; מצמצום הצריכה של סולר עקב הגדלת היצע הגז הטבעי עם תחילת פעילות שדה לוויתן; ומירידה במחירי הפחם בעולם.

עלות רכישת חשמל מיצרנים פרטיים כולל מאנרגיות מתחדשות בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2020 הייתה בסך של כ-4 מיליארד שקל, לעומת כ-3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של כ-27% הנובעת בעיקר מגידול בכמות החשמל שנרכשה מיצרנים פרטיים חדשים וביניהם תחנת הכוח אלון תבור, שהחברה מכרה בשנת 2019 במסגרת השינוי המבני.

אלוף במיל. יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל: "חברת החשמל ממשיכה ביישום דווקני ואיכותי של הרפורמה במשק החשמל. נמשכת המגמה של צמצום חלקה של חברת החשמל בייצור ועליה בהיקף ייצור החשמל על-ידי היצרנים הפרטיים. בנוסף, החברה מתמידה בתהליך הורדת עלויות הדלקים, וזאת תוך ניצול הזדמנויות עסקיות אשר מקטינות מאוד את ההוצאה על רכש הגז הטבעי של החברה. יש לציין בחיוב רב שברבעון האחרון כלל לא נרכש גז טבעי במחירים היקרים של עסקת תמר, אלא במחירים הנמוכים במשק. זאת ועוד, בזכות צעדי ההתייעלות וניהול שמרני ואחראי, תעריף החשמל ירד בשנת 2020 ב- 5%.

"שמנו לנו כמטרה לקדם את הצמיחה במשק ולהוריד את יוקר המחייה, והדוחות הכספיים מוכיחים שאנחנו בדרך הנכונה. יש לכך חשיבות אדירה- במיוחד בעת הזו של משבר הקורונה. החברה תמשיך במגמה זו לטובת כלל אזרחי ישראל, בד בבד עם השקעת משאבים אדירים לשדרוג ושיפור רשת החשמל הארצית על-מנת לקדם חשמל ירוק ונקי, המבוסס בעיקר על אנרגית השמש. יציבותה המתמשכת של החברה מאפשרת לה,לראשונה מאז 2003 לחלק דיבידנד, בהיקף של כ 200 מיליון שח, למדינת ישראל, אמר רון טל".