הממונה על קבילות הציבור בתאגיד: נדב פרי לא יכול לשמש פרשן פוליטי

לדברי הממונה על קבילות הציבור בתאגיד השידור הציבורי, נדב פרי, המכהן כיום כסמנכ"ל רגולציה וקשרי חוץ בדלק קידוחים, אינו יכול לשמש פרשן פוליטי בתאגיד •  "מצב בו בשעה 20:00 הוא ישמש כפרשן פוליטי ובשעה 11:00 יתראיין כדובר חברת דלק במסגרת תחקיר כזה או אחר - הוא לא תקין בלשון המעטה"

נדב פרי / צילום: איל יצהר
נדב פרי / צילום: איל יצהר

אורלי ממן, הממונה על קבילות הציבור בתאגיד השידור הציבורי, סבורה כי נדב פרי -המכהן כיום כסמנכ"ל רגולציה וקשרי חוץ בדלק קידוחים - אינו יכול לשמש פרשן פוליטי בתאגיד. חוות-דעתה של ממן הוגשה בתגובה לפנייה של עמותת הצלחה, שנושאה ריאיון שנערך עימו בתכנית "קלמן ליברמן", שם התראיין על תקן של "כתב פוליטי לשעבר", ללא גילוי נאות באשר לתפקידו כיום. נזכיר כי קודם לתפקידו בדלק שימש פרי במגוון תפקידים עיתונאיים בתקשורת, ביניהם כתב פרלמנטרי וכתב פוליטי בחדשות 10.

ממן טוענת כי מאחר והפרשנות של פרי עסקה בנושא הקמת ועדת חקירה בנושא הצוללות, בעוד הוא מכהן בתפקיד בכיר בקבוצת דלק, חברה בעלת בולטות במשק הישראלי ובזירה הפוליטית בכלל, והיא בעלת נגיעה לרכש כלי השיט במסגרת פרשת הצוללות בפרט, אין מחלוקת (גם לא עם חטיבת החדשות) כי נדרש היה לציין את מעמדו ותוארו הנוכחיים של פרי, הרלוונטיים לנושא הדיון.

"דעתי היא שהיעדר הגילוי הנאות במקרה זה הוא תקלה שלא הייתה צריכה לקרות", אמרה ממן.

בבירור שערכה ממן התקבלה תגובת חטיבת החדשות, שם סברו כי תפקידו של פרי איננו פוסל אותו מלשמש פרשן פוליטי, כל עוד יש גילוי נאות בכל פעם שהנושא הנדון קשור במישרין או בעקיפין לעבודתו.

ממן, כאמור, לא מקבלת עמדה זאת, וטוענת כי בתפקידו הוא בא במגע קרוב ובעל אינטרסים עם דמויות פוליטיות, ומכאן שהוא אינו גורם אובייקטיבי המחווה דעתו, אלא גורם בעל עניין קבוע בזירה הפוליטית. בנוסף, החברה בה מועסק פרי מהווה מקור תדיר לכיסוי ודיווח עיתונאי, ומשק האנרגיה והקידוחים הימיים נמצא במוקד של מחלוקת ציבורית ערה. בשל כך ועל רקע תפקידו ומומחיותו התקשורתית פרי נדרש להציג את עמדת החברה כדובר מטעמה. "מצב בו בשעה 20:00 הוא ישמש כפרשן פוליטי ובשעה 11:00 יתראיין כדובר חברת דלק במסגרת תחקיר כזה או אחר - הינו לא תקין בלשון המעטה".

ממן הבהירה כי האמון הציבורי, שהוא הבסיס לעבודת התאגיד, מושג על ידי חובות מקצועיות כפי שהן מופיעות בתקנון האתיקה. "היעדר הגילוי הנאות עורר שיח ביקורתי ער בקרב הציבור כפי שבא לידי ביטוי ברשתות החברתיות. לאור החשיבות הראשונה במעלה של הבטחת אמון הציבור בשידורי התאגיד - עיקר החלטת הממונה יפורסמו בתכנית 'קלמן ליברמן'".