דיווח בארה"ב: בן סלמאן נסוג מנורמליזציה עם ישראל בגלל ניצחון ביידן

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", נתניהו נסע לערב הסעודית כדי לסגור את פרטי ההסכם, אבל יורש העצר החליט להמתין שהשלטון בארה"ב יתחלף • לפי גורמים המעורים בפרטים, מוקד השיחה בין נתניהו ליורש העצר היה כיצד לתאם מהלכים מול איראן כשממשל ביידן יתחיל לחדש את הקשרים עמה

הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס - Balkis Press
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס - Balkis Press

פגישתם החשאית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בתחילת השבוע הייתה אמורה לסגור את הפרטים בדרך לנורמליזציה בין המדינות, אך לבסוף בן סלמאן התחרט והחליט להמתין עם המהלך, בעקבות תוצאות הבחירות בארצות הברית - כך דווח הלילה בו"ול סטריט ג'ורנל".

פגישתו של נתניהו עם בן סלמאן בצפון מערב ערב הסעודית, התרחשה במקביל לביקורו של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו. אחד היועצים הסעודים המכירים את השיחות, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי פומפאו לא הצטרף לפגישה, כפי שדיווח בתחילה בישראל, אך תרם רבות להוצאתה אל הפועל.

לפי הגורם, המנהיגים הסעודים והישראלים דנו בכמה נושאים, כולל הנורמליזציה בין המדינות ופעולות אפשריות מול איראן, אך לא הגיעו להסכמות מהותיות. מוקד השיחה, שנמשכה כמה שעות, היה כיצד לתאם מהלכים מול איראן ברגע שממשל ביידן, שהצהיר שהוא רוצה לחדש את הקשרים עם טהרן, יתחיל בכך.

גורמים סעודים נוספים טענו כי בן סלמאן, שנחוש ליצור קשרים טובים עם ממשל ביידן, היסס מלנקוט בצעד הזה בשלב הנוכחי, כדי שיוכל להשתמש בהסכם כזה בשלב מאוחר יותר כדי לבסס את היחסים עם הנשיא האמריקאי החדש.

ערב הסעודית הכחישה בתחילה כי התקיימה פגישה, אך ישראל לא. הדיווחים הסותרים משקפים את הרגישות הפוליטית סביב התחממות היחסים בין ישראל לערב הסעודית, שמתמודדת זה עשרות שנים עם איראן על הנהגת העולם האסלאמי.

נורמליזציה עם ישראל לפני כל הסכם להקמת מדינה פלסטינית תהיה שינוי רדיקלי במזרח התיכון, המזמין ביקורת רבה מצד היריבות האזוריות איראן וטורקיה, ומחאות אפשריות מצד סעודים שמרנים.

המפגש החשאי בין המנהיגים מגיע ברקע הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן, והדיווחים על הסכמים עתידיים נוספים עם מדינות ערביות אחרות. פומפאו ערך בשבוע שעבר ביקור בישראל ונכח במפגש פסגה משולש עם שר החוץ של בחריין עבד אל-לטיף א-זיאני.