יועמ"ש התאגיד: "המועצה נעדרת קוורום, ועל כן עד למינוי חבר נוסף אין תוקף חוקי לפעולותיה"

חבר המועצה חמיס אבולעפיה נפטר בשבוע שעבר מקורונה, ומספר החברים בוועדה ירד מתחת למינימום הנדרש כדי שתוכל לתפקד באופן חוקי • מינוי חברה נוספת בוועדה תקוע בוועדת גילאור • המשמעות המיידית: אי יכולת לאשר את תקציב 2021 עד סוף החודש, כפי שנדרש בחוק

מותו מקורונה של חמיס אבולעפיה יוצר סיטואציה בעייתית גם בניהולה של מועצת תאגיד השידור, שבה היה חבר: בהעדרו, מונה המועצה שישה חברים בלבד מתוך 12 שאמורים להיות בה.

בשל כך, בסופ"ש האחרון הוציא היועמ"ש של התאגיד הנחיה לפיה "בשל פטירתו בטרם עת של חמיס, המועצה נעדרת קוורום ועל כן עד למינוי חבר נוסף אין תוקף חוקי לפעולותיה. משכך סביר כי לא יתקיימו ישיבות מועצה, ולא יופעלו יתר סמכויותיה כפועל יוצא מכך". עם זאת היועמ"ש הבהיר כי "יש לחבר מועצה מכהן סמכות לדרוש מידע ומסמכים הנדרשים למילוי תפקידו".

המשמעות המיידית של ההנחיה היא שהמועצה לא תוכל לאשר את התקציב השנתי של התאגיד השבוע, אף על פי שלפי החוק היא אמורה לעשות זאת על לסוף חודש נובמבר.

נזכיר כי כבר שמונה חודשים פועל התאגיד ללא מועצה מפקחת. זאת לאחר שהמועצה הקודמת סיימה את הקדנציה שלה, ובמשך חודשים ארוכים לא הושלמו ההליכים למינוי חברי מועצה חדשים.

חשוב לציין כי רק לאחרונה אושר מינויים של שבעה חברים במועצה. בנוסף לשבעה נבחרה גם דורית ענבר לכהן במועצה, אך ועדת גילאור מעכבת את מינויה בגלל הצורך לקבוע לה הסדר ניגוד עניינים.

קשה שלא לתהות כיצד תאגיד ציבורי הממומן מכסף ציבורי רב - תקציב התאגיד עומד על כ-780 מיליון שקל בשנה - פועל כבר תקופה ללא מועצה מפקחת. הנקודה שבה התאגיד מגיע לרגע שבו אין מי שיאשר תקציבו לשנה הקרובה נראית כמו תוצאה של תאונת שרשרת מתמשכת, שתוצאותיה היו ידועות מראש.

חוסר כרוני בחברי ועדה

מועצת התאגיד פעלה בהרכב חסר של ארבעה חברים תקופה ארוכה לפני שפוזרה. חברי ועדת האיתור בראשותו של השופט אילן שיף אומנם בחרה מבעוד מועד מועדים מתאימים, אולם מסיבות השמורות עימו, בחר שר התקשורת הקודם דוד אמסלם לא לקדם את אישור המינויים.

לאחר שהמועצה פוזרה פרץ משבר הקורונה ועבודת הוועדה התעכבה. אבל גם לאחר שהושלמה בחירתם של שמונה חברים ושר התקשורת יועז הנדל כבר אישר אותה, התעכבו האישורים למינויים בוועדת גילאור. בינתיים נדרש אישור של ועדת גילאור גם להארכת כהונתה של חברה בוועדת האיתור עצמה.

רק לפני ימים ספורים, כמעט ברגע האחרון לפני המועד שבו אמורה המועצה לאשר את התקציב, אישרה ועדת גילאור שבעה מתוך שמונת המועמדים. השבוע התכנסה המועצה לישיבה ראשונה. 'על הנייר' האסיפה הייתה אפשרית, כי אומנם אבולעפיה לא נכח בה אבל רשמית הוא כבר מונה מחדש לחבר מועצה - אז לכאורה היה קוורום.

בינתיים המשיכה וועדת האיתור בפעילותה ובתחילת השבוע הבא אמורה להתקבל החלטה על לפחות עוד חבר/ת מועצה נוספת. הניסיון מלמד שסביר ששר התקשורת יועז הנדל יקבל החלטה מהירה ושתעשה פנייה לוועדת גילאור לפעול באופן מזורז. אך למרות זאת, לא ברור האם ועדת גילאור אכן תפעל באופן מזורז כדי למנות את החבר החסר. ובכל מקרה, לעניין אישור התקציב השנתי - הדבר יהיה כבר מאוחר מדי.

מתאגיד השידור הציבורי כאן נמסר כי "תאגיד השידור הישראלי, מרכין ראש באבל ומשתתף בצער משפחת אבולעפיה על מותו בטרם עת של חמיס אבולעפיה, חבר מועצת התאגיד מאז הקמתו. חברי מועצת התאגיד מביעים את צערם הרב על האובדן".

יו"ר המועצה, גיל עומר, מסר בשם המועצה כי "חמיס איש אשכולות, אוהב אדם שתרם רבות לשידור הציבורי ופעל למען דו קיום בתאגיד ומחוצה לו. זהו יום עצוב, איבדנו אדם מיוחד וחבר".