הקרב ב"דורות": עתירה נוספת של זכרון יעקב נגד תוכנית הבנייה

לפני מספר שבועות הגישה המועצה המקומית זכרון יעקב עתירה נגד הוועדה המרחבית ישובי הברון והעומד בראשה בניסיון לעצור תוכנית לבניית פרויקט של 200 יח"ד • כעת המועצה הגישה עתירה נוספת, הפעם נגד הוועדה המחוזית חיפה

מתחם ישיבת זכרון יעקב. בעיגול: אלי אבוטבול, יו"ר הוועדה המרחבית ולשעבר ראש המועצה / צילום: איל יצהר, עידו ארז
מתחם ישיבת זכרון יעקב. בעיגול: אלי אבוטבול, יו"ר הוועדה המרחבית ולשעבר ראש המועצה / צילום: איל יצהר, עידו ארז

המועצה המקומית זכרון יעקב ממשיכה לפעול בכלים משפטיים נגד תוכנית "מתחם דורות" שבשטחה, במסגרתו מבקשים היזמים לבנות כ-200 יח"ד. לגלובס נודע כי המועצה המקומית זכרון יעקב הגישה עתירה בבית המשפט המחוזי נגד יו"ר ומתכננת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה, ונגד העמותה החרדית ליטאית "המרכז לחינוך תורני זכרון יעקב" (המל"ת) ומנהלה, רפאל מנת. העתירה מבקשת כאמור לעצור את תוכנית הבנייה המציעה שינוי יעוד של שטח התוכנית ממוסד חינוכי לשכונת מגורים. הטענה העיקרית של המועצה היא שעצם הגשת התוכנית הוא חריגה ממטרות העמותה. העתירה נגד ראשי הוועדה המחוזית היא נסיון לטעון כי דיון בתוכנית הוא לא לגיטימי.

תוכנית הבנייה המדוברת (353-0344358) ממוקמת בשטח של 19 דונמים בין הרחובות הזית, כובשים ודורות, הנמצא בבעלות המרכז לחינוך תורני, ישיבת זכרון יעקב. במתחם נבנו בעשור האחרון 4 מבנים בגובה 3 קומות תחת הכותרת "מגורי סגל" ובהם 67 יח"ד. התב"ע הקיימת מאפשרת תוספת בינוי של 55 יח"ד בלבד. לעומת זאת, התוכנית החדשה, מציעה בינוי של 208 יח"ד. חלקן יבנו בתוספת של שתי קומות מעל מבנים קיימים והאחרות, במבנים חדשים בני 5 קומות. שטח הדירות נע בין 60-120 מ"ר. אדריכל התוכנית הוא אריאל פרוינד.

ראש מועצת זכרון יעקב, זיו דשא, אמר לגלובס כי "המועצה בראשותי לא אישרה את הפרויקט והתנגדה לקידומו מכיוון שהוא אינו ראוי לדיון במתכונתו הנוכחית. מדובר בתוכנית בינוי לבניית מתחם דירות צפוף ללא שום התחשבות בצרכי המושבה, או באיכות חיי התושבים. הפרויקט המדובר יוביל לעומס בלתי נסבל על התשתיות הקיימות וייצור עומסי תנועה קשים במושבה". דשא שולל את האפשרות שההתנגדות לתוכנית קשורה ליחסי חילונים וחרדים.

עו"ד חגית הלמר ממשרד שביט, בר און, גלאון, צין, ויתקון ושות', שמייצגת את המועצה בעתירה אמרה לגלובס כי "העמותה היא עמותה שמטרותיה הן קידום חינוך. היא לא יכולה להציג את עצמה כנציגת הקהילה החרדית בזכרון יעקב בכל הנוגע לצרכי הדיור של המגזר החרדי. מה שאומרת המועצה המקומית זכרון יעקב זה שמי שאחראי לטפל בצרכי המגזר החרדי זה קודם כל המועצה המקומית. לא יכול להיות שהעמותה הזאת, שלא מוסמכת ע"פ דין לעסוק בזה, תוביל את העניין, ולא יכול להיות שהוועדה המרחבית הברון תקדם את זה מעל ראשה של הוועדה המקומית".

עורכי הדין מציגים בכתב העתירה פירוט של נכסי עמותת "המרכז לחינוך תורני זכרון יעקב" ומראים איך לאורך השנים נמכרו דירות ומגרשים לראשי העמותה החרדית. כך למשל, דירת 4 חדרים עם גג צמוד ועוד גג עם זכויות בנייה עתידיות, שנימכרו בשנת 2015 לרפאל מנת, מנכ"ל העמותה, בחודש אוקטובר 2015. וגם, זכויות על בנייה על גג שנימכרו בחודש יולי 2013 לאריה ריזל, סמנכ"ל העמותה. על פניו, התוכנית המקודמת, שמציעה תוספת זכויות, תסייע לשני ראשי העמותה להגדיל את רכושם באופן משמעותי.

יש לציין שמדובר בעתירה שנייה שהוגשה ע"י מועצת זכרון יעקב באותו עניין. לפני כחודש הוגשה עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה נגד הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה ישובי הברון, והעומד בראשה, עו"ד אלי אבוטבול, וכנגד ישיבת זכרון יעקב, בטענה שאבוטבול "נגוע בעניין אישי", בקידום תוכנית הבנייה ב"מתחם דורות". ע"פ כתב התביעה, אבוטבול, לשעבר ראש המועצה המקומית של זכרון יעקב, סייע בקידום התוכנית, בשנת 2017, לפני שהתמנה כיו"ר הוועדה המרחבית ישובי הברון, וזה לא מנע ממנו, לדון בתוכנית כיו"ר הוועדה.

בהתייחס לעתירה הנוכחית, נמסר לנו מטעמה של ישיבת זכרון יעקב: "בכל הנוגע לטענות בעניין מר רפי מנת, העמותה דוחה בתוקף את הטענות. מדובר בטענות סרק, אשר יתבררו ככאלו במסגרת העתירה המתנהלת בבית המשפט. החלטת מר דשא לפעול באופן אגרסיבי כנגד העמותה והתוכנית שהיא מקדמת, תוך בזבוז מאות אלפי שקלים מכספי הציבור, למימון הליכים משפטיים אישיים שלו ומסע נקמה אישי תיבחן ע"י הגורמים המוסמכים לכך. אלו יבחנו את ניגודי העניינים הקשים בפעילות מר דשא בהתנהלותו ביחס לתוכנית 'זיכרונה' בה מתוכננות 1,240 דירות, (למעלה מפי 6 מהתוכנית המקודמת במתחם דורות), בה לראש המועצה, לרעייתו ולחלק מתומכיו ותורמיו זכויות קנייניות".

מלשכת התכנון המחוזית חיפה הבהירו כי "התקיימו ישיבות מקדימות עם מתכננת המחוז לגבי המתחם בהשתתפות היזמים, המתכננים, מהנדס הוועדה המקומית ומהנדס המועצה. התוכנית הוגשה לוועדה אך לא עמדה בתנאי הסף ונסגרה עקב אי מילוי תנאים. בין יתר התנאים הנדרשים בשלב תנאי הסף נכללות גם בחינת הזכות הקניינית במקרקעין והזכות להגשת תוכנית. לאור הגשת העתירה, תגובה מפורטת בעניין תינתן במסגרת התגובה לעתירה".

עו"ד חגית הלמר הגיבה לתגובת הוועדה המחוזית ואמרה כי "הם אמרו שהם לא דנים בתוכנית הזאת לעת הזאת. זה אומר שהיה והוועדה המרחבית של ישובי הברון תחליט לקחת חסות על התוכנית, להיות מגישת התוכנית, היא תחזור לוועדה המחוזית, תעבור את תנאי הסף, למרות שהכוח המניע שלה היא אותה עמותה, שאין לה שום סמכות חוקית להגיש את התוכנית הזאת. וככה בקלות אפשר להביא לשולחן הדיונים של הוועדה המחוזית תוכנית שלא ראוי בכלל לדון בה".