העימות בין ברקת לראשי מגדל מגיע לביהמ"ש: הדירקטורית רונית בודו עתרה נגד הרגולטור

רונית בודו, דירקטורית בלתי תלויה במגדל ביטוח ויו"ר ועדת הביקורת שלה, הגישה עתירה מינהלית נגד הממונה על רשות שוק ההון משה ברקת, זאת לאחר שדירקטוריון מגדל התבקש ע"י ברקת לשקול את המשך כהונתה כיו"ר ועדת הביקורת

הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: רפי קוץ
הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: רפי קוץ

העימות החריף ומתמשך בין רשות שוק ההון שבראשות הממונה ד"ר משה ברקת ובין שלמה אליהו, בעל השליטה ויו"ר קבוצת מגדל אחזקות, וחברי דירקטוריון נוספים בקבוצה שבשליטתו, מגיע לבית המשפט. קבוצת הביטוח מגדל, שנקלעה לפני קצת יותר מחצי שנה למערבולת שהחלה עם ההחלטה פה-אחד של דירקטוריון מגדל אחזקות להדיח את יו"ר חברת הביטוח שבבעלותה - ניר גלעד, מדווחת היום כי רונית בודו, המכהנת כדירקטורית בלתי תלויה במגדל ביטוח וכיו"ר ועדת הביקורת שלה, הגישה עתירה מינהלית נגד הממונה ומנהל מערך הפיקוח על הגופים המוסדיים ברשות שוק ההון.

במגדל ציינו כי העתירה של בודו נגד הרגולטור האחראי עליה נעשית על רקע ולאחר שדירקטוריון מגדל ביטוח התבקש על-ידי הרגולטור ברקת, "במסגרת הצעדים עליהם הורה בטיוטת דוח הביקורת", "לשקול את המשך כהונתה כיו"ר ועדת הביקורת".

במסגרת זו ביקרה הרשות שבראשות ברקת בחריפות את בודו, שלא נותרה חייבת: כשבמכתב תגובה שנשלח מטעמה לפני כשבועיים על-ידי עורכי הדין בעז בן-צור וחגי הלוי, נטען כי הממצאים של בדיקת הרשות "נגועים בהתנהלות פסולה ושערורייתית של הפיקוח", אשר "ההין ביד קלה להוציא טיוטה שכוללת טיעונים עובדתיים חסרי שחר" אשר "מופרכים בנקל".

ברשות שוק ההון דחו את טענות בודו במכתב האמור, ומסרו אז בתגובה כי "סגנון המכתב מעיד על הכותבת ועל היחס שלה לפיקוח. על כך נאמר: טלי קורה מבין עינייך. יחד עם זאת, אין שופטים אדם בצערו, גם אם אמר דברי הבל. מעבר לכך, הרשות תגיב בדרכים המקובלות".

במסגרת העתירה מבקשת עתה בודו מבית המשפט "להורות למשיבים להעביר לעיונה את כל חומרי הביקורת הרלוונטיים לעניינה ואשר עמדו לנגד עיניהם עת גיבשו את טיוטת דוח הביקורת וזאת, כנטען בעתירה, לצורך מימוש אפקטיבי של זכות הטיעון הנתונה לה לפי דין וגיבוש הערותיה והשגותיה לטיוטת דוח הביקורת".

עוד מפרטים במגדל ביחס לעתירה החריגה בעולמות שבין מפוקח למפקח בענפי הפיננסים, שהגישה בודו, כי "בד-בבד עם הגשת העתירה דנן, הגישה בודו לבית המשפט בקשה למתן צו ביניים וצו ארעי, במסגרתה התבקש בית המשפט להשהות את מועד פרסומו של דוח הביקורת הסופי וכן את המועד האחרון שנקצב לה להעברת הערותיה והשגותיה לטיוטת דוח הביקורת". במגדל מפרטים כי "עם קבלת העתירה, בית המשפט הורה למשיבים להגיש את תגובתם לעתירה בימים הקרובים".

נזכיר כי הרשות טענה נגד בודו כי "טיפול ועדת הביקורת בכל הנוגע להתפטרותו ולנסיבות עזיבתו של יו"ר הדירקטוריון החברה פרופ' עודד שריג היה לקוי", כאשר "קיימת לכאורה בחברה פרקטיקה לפיה בעל השליטה נכח בישיבות ועדת הביקורת, באופן המעלה חשש לכך שעצם נוכחותו משפיעה על ההחלטה הסופית של הוועדה".

הרשות גם ביקרה בחריפות את התנהלות ועדת האיתור בחברה, בין היתר בהיבטים של "הקלה בבחינת זיקה של מועמד לתפקיד דירקטור בלתי תלוי לבעל השליטה", כפי שלכאורה קרה בעת אישור כשירותה של רונית בודו, ש"הוועדה לא התעמקה בהיכרות ארוכת-השנים בינה ובין בעל השליטה".

מבחינה עניינית בודו טענה לפני כשבועיים כי נקלעה לא אחת לעימותים עם אליהו, וכי בניגוד למה שטוענת הרשות בטיוטה, היא זו שיזמה את עריכתו של דוח הבדיקה בעקבות התפטרותו של יו"ר מגדל ביטוח הקודם, עודד שריג, שנעשה בליווי צמוד של ד"ר אסף אקשטיין. אך לא רק זאת, בודו טוענת כי האחריות על יישום המסקנות של הוועדה הזו היא של היו"ר גלעד, ש"בזמנו חלק שבחים להליך הבדיקה ולדוח הבדיקה שניתן בעקבות הבדיקה", וכי חרף פניותיה של בודו "גלעד הוא זה שבחר שלא לפעול לקידום וליישום מסקנות דוח הבדיקה, אף שהדברים הונחו לפתחו והיו באחריותו".

לפי שעה הערפל סביב המאבק המרכזי במגדל, על החלפת יו"ר מגדל ביטוח ניר גלעד, טרם הוסר. גלעד מצדו משדר כי יש לו חוזה ל-5 שנות כהונה (לעוד יותר מ-3 שנים מהיום, מאחר שהוא נכנס לתפקידו לפני קצת יותר משנה וחצי), וכי בכוונתו למצות אותו.

מנגד, דירקטוריון מגדל אחזקות, החברה-האם של מגדל חברה לביטוח, לא פעל להמשך כהונתו של גלעד כדירקטור. ככל הידוע, מי שמיועד להחליף את גלעד הוא מוטי רוזן, לשעבר מנכ"ל הראל ומנורה מבטחים ביטוח, שעדיין לא הצטרף לדירקטוריון מגדל חברה לביטוח.

ככל הידוע, יש עוד דירקטורים שעשויים לרצות בתפקיד יו"ר מגדל ביטוח - תפקיד שאליו יכול להיבחר רק חבר בדירקטוריון מגדל חברה לביטוח, שייבחר לתפקיד מטעם חבריו לדירקטוריון זה.