הליך מכירת ישראייר עשוי להיעצר: ההצעות לא מספיק גבוהות

הנאמן על נכסי אי.די.בי. הבהיר לגלובס כי "בשים לב לשיפורים המשמעותיים בביצועים של החברה והעלייה במחירי חברות התעופה בעולם – אם לא נקבל הצעות ראויות, יש אפשרות שאעצור את התהליך" • "יש אלינו פניות ממחזיקי האג"ח שלא למכור במחירים הנוכחיים"

רגע לפני ההכרעה על זהות הרוכש לישראייר - הליך המכירה של החברה עשוי להיעצר. עו"ד אופיר נאור שמונה מטעם בית המשפט כנאמן לנכסי אי.די.בי הודיע בשבוע שעבר שעד ל-30.11 הוא יקבל החלטה באשר לזהות הרוכש של ישראייר מבין שש ההצעות שהתקבלו. אלא שמסתמן שהחלטה לא בהכרח תתקבל בשלב זה. עו"ד נאור הבהיר לגלובס כי "בשים לב לשיפורים המשמעותיים בביצועים של החברה והעלייה במחירי חברות התעופה בעולם - אם לא נקבל הצעות ראויות, יש אפשרות שאעצור את התהליך". עוד הוא הסביר כי "יש אלינו פניות ממחזיקי האג"ח שלא למכור במחירים הנוכחיים".

התוצאות שעליהן מדבר הנאמן מתייחסות לנתוני הרבעון השלישי של ישראייר. לפי הנתונים שפרסמה החברה מחזור המכירות שלה ברבעון השלישי של השנה הסתכם בכ-20 מיליון דולר לעומת 128 מיליון דולר אשתקד ולעומת 12 מיליון דולר ברבעון השני של השנה. השיפור ביחס לרבעון השני של 2020 משקף את המדיניות שהוביל מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס לאורך התקופה והיא של הפעלת טיסות פנים ארציות ובינלאומיות, כולל טיסות להשבת ישראלים - למרות ועל אף מגבלות הקורונה ובשעה שאל על וארקיע בחרו במסלול של הדממה. ישראייר הצליחה דרך המכירות ודרך מהלכים של התייעלות לצמצם את ההפסד הנקי שלה שעמד ברבעון על 3.5 מיליון דולר לעומת הפסד נקי של 10 מיליון דולר ברבעון השני של 2020. ברבעון המקביל בשנה שעברה הרווח של החברה הסתכם בכ-11.3 מיליון דולר.

הנאמן גם לוקח בחשבון מומנטום שעשוי לפעול לטובת ישראייר והוא השקת הטיסות הישירות לדובאי. ישראייר אמורה להשיק את הטיסה הראשונה שלה בקו עוד השבוע (בהנחה שיתקבלו כל האישורים הנדרשים) והיא מצפה להטיס עשרות אלפי ישראלים במהלך חודש דצמבר.

קרן פורטיסימו עם ההצעה הגבוהה ביותר

את ההצעה הגבוהה לרכישת ישראייר הגישה בינתיים קרן פורטיסימו שאחרי ששדרגה את הצעתה המקורית היא מציעה לרכוש 90% ממניות ישראייר בתמורה ל-75 מיליון שקל במזומן ולהשקיע עוד 25 מיליון שקל בחברה מיד עם סגירת העסקה וזאת מבלי לדלל את שיעור ההחזקה של אי.די.בי, שיישאר 10%. בנוסף, מציעה הקרן להזרים לישראייר עוד 50 מיליון שקל בשנתיים הקרובות בהתאם לצורכי החברה . מתווה העסקה משקף לישראייר שווי של 108 מיליון שקל באופן מידי ושווי של יותר מ-150 מיליון שקל לאחר ההשקעה בשנתיים הקרובות. עוד מציעה הקרן לוותר על החוב שחבה אי.די.בי לישראייר בהיקף של 5 מיליון דולר (17 מיליון שקל). עבור אי.די.בי ונושיה, מדובר על תמורה מיידית של 75 מיליון שקל, בתוספת החזקה ב-10% מהמניות בשווי של 10.8 מיליון שקל . כמו-כן, ביטול החוב משקף להם הטבה של 17 מיליון שקל (או כ-10 מיליון שקל על פי שווי כלכלי) . בעקבות ההצעה שיגר הנאמן למתמודדים האחרים את האפשרות לשדרג את ההצעות שלהם עד ל-30.11 אותו הגדיר כ"מועד האחרון".

שתי ההצעות האחרות שהנאמן בוחן במקביל הן אלו שהגישו מוטי בן משה באמצעות חברת דור אלון, שנקבה במחיר של 90 מיליון שקל במזומן יחד עם ויתור החוב של אי.די.בי (ששוויו 17 מיליון שקל, או 10 מיליון לפי הערך הכלכלי), כך שמדובר על סך של 107 מיליון שקל לנושי החברה. הצעתו המקורית של רמי לוי דרך חברת בי.ג'י.איי השקעות שבשליטתו יחד עם חברת טעמן, כוללת תשלום של 70 מיליון שקל במזומן ועוד 8.937 מיליון מניות בי.ג'י.איי בשווי של כ-11 מיליון שקל. הצעות נוספות שהונחו על שולחן הנאמן היו של חברת גלובל כנפיים בעלת השליטה באל על עד לאחרונה, של משפחת נקש שהציעה למזג את ישראייר וארקיע לחברה בורסאית ושל חברת שלדות שבשליטת אריה פרידנזון שהגישה הצעה משותפת עם אמנון סלע, בעלי חברת ההיסעים אמנון מסילות, לרכוש את ישראייר תמורת 80 מיליון שקל במזומן.

ישראייר נמצאת על המדף מזה שנתיים. בתחילת 2020 ניהלה אי.די.בי מו"מ עם מספר רוכשים פוטנציאליים, כולל קרן פורטיסימו שניהלה בשעתו מו"מ לרכישת החברה בכ-50 מיליון דולר. אי.די.בי נקבה בשיא במחיר של 70 מיליון דולר לחברה. כעת נדמה שהנאמן שואף לקבל הצעות בהיקף דומה לאלו שנשמעו עוד לפני משבר הקורונה.