כתב האישום נגד סגן ניצב גואטה: האלימות לא צצה משום מקום

כתב האישום נגד גואטה צריך להוות תמרור אזהרה לפוליטיקאים הבכירים, לנתניהו, לאוחנה ולחבריהם, כדי שייזהרו יותר בדבריהם • גם אם ההפגנות נגדם לא מוצאות חן בעיניהם, הם צריכים לאפשר את קיומן ולהיזהר מלהתיר את דם המפגינים

ההפגנות בבלפור / צילום: טל קירשנבאום
ההפגנות בבלפור / צילום: טל קירשנבאום

אלימות לא צצה משום מקום. אלימות לא קורית במקרה. רוב האנשים האלימים חוו אלימות בעצמם, ראו אותה בבית, או שמישהו הסית או עודד אותם לנהוג באלימות. גם שימוש מופרז בכוח של שוטרים, אלימות מיותרת מצדם לא צומחת יש מאין. בבית הספר לשוטרים מלמדים שימוש מוגבל ומושכל בכוח ועושים מאמצים גדולים למנוע תופעות של שיטור יתר או אלימות.

המקרה של סגן ניצב ניסו גואטה, שהוגש נגדו כתב אישום בגין הכאת מפגין וצלם בהפגנות בבלפור, לא נולד על קרקע בתולה. גואטה לא קם בבוקר והחליט להכות מפגינים, אבל באותם ימי קיץ לוהטים של חודש אוגוסט האחרון, המסר שירד מהדרג הפוליטי הבכיר אל המשטרה היה מסר של חוסר סובלנות להפגנות - בלשון המעטה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה את המפגינים "אנרכיסטים" והפיץ שמועות בסגנון של "הם מפיצי מחלות". השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה היה ברור יותר וקרא למשטרה לנהוג במפגינים ביד קשה. המסר שהם העבירו לציבור מעריציהם היה שנכון וראוי להתייחס למפגינים ביד קשה.

סגן ניצב גואטה היה ככל הנראה אחד מאלה שפירשו את הקריאה לנקוט יד קשה נגד המפגינים כמתן לגיטימציה לאלימות. אחרת אי-אפשר להבין את התנהגותו של הקצין הבכיר, שבמו-ידיו הפך את עצמו לעבריין לכאורה.

היום הגישה המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לבית משפט השלום בראשון לציון כתב אישום נגד גואטה בגין תקיפה של מפגין וצלם עיתונות בהפגנה בבלפור שהתקיימה ב-22 באוגוסט.

על-פי כתב האישום, בשלב מסוים של תהלוכה שקיימו המפגינים ונחסמה על-ידי השוטרים, פנה אחד המפגינים אל גואטה והלין בפניו על התנהגות השוטרים. בתגובה הדף גואטה בחוזקה את המפגין בשתי ידיו בפניו, פעמיים. במהלך הדיפתו השנייה את המפגין, אחד המפגינים האחרים, שהשתתף אף הוא בתהלוכה, הסיט את מסכת הפנים של הנאשם והחל להימלט מהמקום. הנאשם החזיר את מסכת הפנים למקומה והחל לדלוק אחר המפגין על-מנת לבצע את מעצרו. בסיועם של שוטרים נוספים, הצליח הנאשם לבצע את מעצרו של המפגין.

במהלך ליווי המפגין עמד צלם וצילם את האירוע, ומבלי שהייתה כל אינטראקציה בין הצלם לבינו, הדף גואטה בחוזקה את הצלם בחלק גופו העליון אחורנית, והכה בו בעוצמה בצד פניו, בעודו אוחז בידו המכה מכשיר קשר.

ההתנהגות של סגן ניצב גואטה ב-22 באוגוסט הייתה חריגה, אבל לא מדובר באירוע אלימות בודד של שוטרים במהלך ההפגנות ברחבי הארץ בחודשים האחרונים. למרבה הצער, היו עוד רבים כאלה. כתב האישום נגד הקצין הבכיר צריך לשמש תמרור אזהרה לכלל השוטרים, הבכירים יותר והבכירים, פחות ולשרטט את גבולות הגזרה של המותר והאסור לשוטרים בזמן הפגנות.

אבל לא פחות חשוב מכך, כתב האישום נגד גואטה צריך להוות תמרור אזהרה לפוליטיקאים הבכירים, לנתניהו, לאוחנה ולחבריהם, כדי שייזהרו יותר בדבריהם. וגם אם ההפגנות נגדם לא מוצאות חן בעיניהם, הם צריכים לאפשר את קיומן ולהיזהר מלהתיר את דם המפגינים שבאים לממש את זכותם הדמוקרטית. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד סגן ניצב ניסו גואטה הם בראשיתם. גואטה מכחיש את המיוחס לו בכתב האישום, ועומדת לו חזקת החפות.