סכסוך היהלומנים, החוקר הפרטי והבורר שהתפטר

האחים משה ומנדי גרטנר מצויים בסכסוך ארוך-שנים עם היהלומן דן גרטלר • כעת הבורר בסכסוך, השופט בדימוס אורי גורן, נאלץ להתפטר לאחר שגילה כי הופעל נגדו חוקר פרטי

דן גרטלר / צילום: בועז לביא
דן גרטלר / צילום: בועז לביא

אנשי העסקים האחים משה ומנדי גרטנר פנו לבית המשפט המחוזי על-מנת למנוע הפסקת הליך בוררות הנמשך מזה 11 שנים, בינם לבין המיליארדר דן גרטלר בנוגע לסכסוך על מאות מיליוני שקלים.

האחים מבקשים למנות בורר חליפי, לאחר שהבורר הנוכחי, נשיא בית המשפט המחוזי לשעבר, השופט בדימוס אורי גורן, התפטר בתחילת החודש לאחר ניהול הליך הבוררות בפניו, לאחר הגשת סיכומי הצדדים ורגע לפני מתן פסק הבורר. גורן התפטר לאחר שנודע לו כי נשכר חוקר פרטי בעקבותיו על-ידי האחים גרטנר. כך כתב גורן לעו"ד אלקס הרטמן המייצג את האחים גרטנר.

לטענת האחים, הבורר גורן התפטר מהליך הבוררות כתוצאה מתרגיל של גרטלר המעוניין לעכב את ההליך. על-פי הבקשה שהוגשה באמצעות משרד ש.הורביץ ומשרד ברקמן ושות', בשלב הסופי של הבוררות הגיע לאחים מידע מצד שלישי לבוררות, עו"ד יוסי כהן, עורך דינם של משפחת נתניהו, לפיו בוררות אחרת של גורן בוטלה לאחר שהועלו טענות לקשר בין גורן לבין עו"ד בעז בן-צור, אחד מעורכי הדין של הצדדים במסגרת הבוררות האחרת ומי שמייצג את גרטלר בהליך הבוררות הנוכחי.

משה גרטנר פנה לעו"ד יוסי כהן בעקבות שיחה מאוגוסט 2019 עם נתן אשל המקורב לראש הממשלה נתניהו, במסגרתה דיברו על הליך בוררות המתנהל בין האחים גרטנר לבין עיזבון ויינרוט ז"ל גם אצל השופט בדימוס גורן. אשל הפנה את גרטנר לעו"ד יוסי כהן שקישר בינו לבין החוקר הפרטי צביקה נווה.

לטענת האחים, נוכח רגישות המידע, השניים שכרו את שירותיו של נווה אליו הגיעו דרך עו"ד כהן על-מנת לבדוק את העובדות. בבקשה טוענים האחים כי הם לא ידעו שאותו חוקר פרטי משתף פעולה עם הצד השני, תוך הפרת חובת הסודיות בה הוא חב. לטענת האחים, החוקר הפרטי פעל מאחורי גבם והעביר לגרטלר מידע סודי רגיש ופרטי. עוד צוין כי כיום הם יודעים כי בפועל גורן התפטר בהליך הבוררות האחר על רקע טענות אחרות.

עורכי דינו של גרטלר, ד"ר דורי קלגסבלד ובעז בן-צור טוענים כי האחים גרטנר שכרו את שירותי החוקר הפרטי לצורך סחיטה עתידית של השופט בדימוס גורן, לאחר שהבינו שטענתם בתביעת הבוררות צפויה להידחות. לטענתם, החוקר הפרטי נשכר על-ידי האחים גרטנר כדי לאסוף מידע על גורן ולאחר שהעניין נודע לגורן, האחרון החליט להתפטר. במכתב ששלח עו"ד קלגסבלד לעו"ד הרטמן המייצג את האחים גרטנר נטען כי משה גרטנר שכר את החוקר הפרטי כדי "לאסוף מידע אודות כב' הנשיא בדימוס גורן, אודות בת זוגו ואודות העוזר המשפטי שלו, וקשר קשר עם החוקר הפרטי להקליט את בת זוגו של כבוד הנשיא גורן אומרת אמירותמפלילות אודות הנשיא ואודות עו"ד בן-צור", עוד נכתב במכתב כי "מידע זה נועד לשמש את משה גרטנר לפסול את פסק הבורר לאחר שיינתן פסק הבורר אם זה לא ימצא חן בעיניו".

מטעמו של דן גרטלר נמסר כי "לא ניתן לשוב ולהחזיר את העניין להתדיינות בבוררות ויש לברר אותו בבית המשפט ושם בלבד. ארבעת עורכי הדין מהבכירים בעולם המשפט בישראל, אשר מייצגים את שני הצדדים: קלגסבלד, בן-צור, הרטמן וברקמן טוענים כי לא ראו מעולם התנהלות מסוג זה, וארבעתם הסכימו פה אחד על ההתפטרות של גורן. מינוי בורר חדש בגלל ניסיון הסחיטה מצד האחים גרטנר משמעותו הוצאה של עוד מיליוני דולרים לשני הצדדים, עוד כ-11 שנים של מתן עדים ועדויות. לאור ההתנהלות המאפיונרית של האחים גרטנר, אנו סמוכים ובטוחים כי הם לא יגיעו להליך הבוררות המחודש בנפש חפצה ולכן אנו דורשים לפנות למערכת המשפט ולא למנות בורר חדש אשר יהיה מאוים באותה המידה מניסיון העבר" .

לעומת זאת, בבקשה שהוגשה לבית המשפט נטען כי גרטלר ביקש לגרום להתפטרות הבורר רגע לפני מתן פסק הבורר, ולכן הגיש הודעה לבורר בה הוא מיידע אותו, לטענת האחים באופן "מגמתי, חלקי ומסולף", על הניסיון של האחים לבצע בירורים בנוגע לקשר הנטען של הבורר עם עו"ד בעז בן-צור. כתוצאה מפניה זו הרגיש גורן פגוע וציין כי הוא חש "משוא פנים ולא יכול לדון בבוררות באופן אובייקטיבי" ולכן ביקש להתפטר.

האחים טוענים כי מדובר במצב "קפקאי" וכי הפסקת ההליכים היא "בלתי נתפסת ואיננה מתקבלת על הדעת, כרוכה בעינוי דין חמור ורמיסת הלגיטימיות של קיום בוררות בפני שופט בכיר בדימוס במשך זמן כה רב".

עוד טוענים האחים גרטנר כי פנייתם למינוי בורר חליף נדחתה מאחר וגרטלר מעוניין בעינוי דין בשעה שהוא מחזיק במאות מיליונים מכספים מזה שנים. עוד הם טוענים גי גם בתחילת ההליך גרטלר עכב את הבוררות משך שנה.

בין הצדדים התקיים הליך בוררות מאז 2010 בפני השופט בדימוס אורי גורן בנוגע ל- 600 מיליון דולר שהועברו מהאחים גרטנר לגרטלר בשנים 2005-2008 ושורה של הפרות ההסכמים ומצגי-שווא. במסגרת הבוררות התקיימו 72 דיונים, 10,000 עמודי פרוטוקול והושקעו מיליונים, בהליך ניתנו חוות-דעת מומחים משני הצדדים, ונערכו חקירות נגדיות ארוכות. 

במסגרת הבקשה מציעים האחים גרטנר למנות את השופטים בדימוס צבי זילברטל, יצחק ענבר ויוסף (ספי) איילון.

לטענת האחים אין כל הצדקה להחזיר את ההליך לראשית, לדבריהם, "אי היעתרות לבקשה למינוי בורר חליף משמעותה היא ששנים רבות בהן כספם של האחים גרטנר, בהיקף עצום מוחזק שלא כדין בידי מר גרטנר - משאבים עצומים, חקירות עדים והליכים שונים ירדו לטימיון. הדבר לא יעלה על הדעת, הוא בלתי נתפס ומנוגד לשכל הישר".

הרקע ל סכסוך בין ה יהלומנים הוא שותפות עסקית שהייתה ביניהם מאמצע שנות האלפיים. באותן שנים רכש גרטלר, בשותפות עם איל-ההון בני שטיינמץ, כמה מכרות נחושת וקובלט מהממשלה בקונגו. גרטלר הפך די במהרה לאחד מאנשי העסקים המקושרים בקונגו, והוא פיתח ידידות עמוקה עם מנהיג המדינה באותה תקופה, ג'וזף קבילה.

בהמשך, הצטרפו לחברה שהקימו גרטלר ושטיינמץ, ניקנור, האחים גרטנר - יהודים חרדים שמתגוררים בלונדון, שנחשבו למקורבים לפוליטיקאים בכירים במפלגת "דגל התורה", בהם יעקב ליצמן, כיום סגן שר הבריאות. לפי הפרסום ב"הארץ", מי שתיווך בין גרטלר לאחים גרטנר היה עו"ד יעקב וינרוט, פרקליטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בתחילת דרכה, ניקנור שגשגה והצליחה. ביולי 2006 גייסה החברה בשוק ההון בלונדון, 400 מיליון דולר לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד דולר. לפי פרסום ב"גלובס" מיום ההנפקה, נחושת, המתכת שאותה הפיקה ניקנור במכרות השונים בקונגו, נחשבה לסחורה העיקרית המיוצאת מקונגו, ולגורם העיקרי לצמיחה בכלכלת המדינה.

אלא שעל רקע המשבר הכלכלי של 2008, והירידות במחירי חומרי הגלם, נפגע מצבה הכלכלי של החברה; ובסופו של דבר היא נרכשה על-ידי ענקית הכרייה השווייצרית גלנקור. אז נגמרה גם השותפות העסקית בין גרטלר לאחים גרטנר, ובטונים צורמים. האחים טענו כי בתקופת השותפות, לקח מהם גרטלר מאות מיליוני שקלים שלא בצדק. גרטלר הכחיש את הטענות נגדו, והעלה טענות משלו נגד האחים גרטנר והתנהלותם.

היות שהצדדים הניצים רצו לשמור על הסכסוך ביניהם בחשאיות, הוא הועבר להליך בוררות בפני השופט (בדימוס) גורן, אחד מהבוררים המובילים במדינה. לפי ההערכות, גורן גובה בין 2,000 ל-2,500 שקל לשעת בוררות; והליך הבוררות המדובר התמשך על פני 11 שנים.

גרטלר ספג מכה קשה בדצמבר 2017 כשהמחלקה האמריקאית למסחר של הבית הלבן, כללה אותו ברשימה המפוקפקת של 52 גופים ואנשים שארה"ב החליטה להטיל עליהם סנקציות בשל "הפרת זכויות אדם ושחיתות". לפי ההחלטה, הוקפאו נכסיו של גרטלר הנמצאים בתחום השיפוט של ארה"ב, ובנוסף ייאסר על אמריקאים לקיים עימו יחסי מסחר.

לפי הודעת המחלקה למסחר באמריקה, הסיבה לסנקציות האמריקאיות נגד גרטלר, היא יחסיו עם צמרת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו שבאפריקה. "דן גרטלר הוא איש עסקים ומיליארדר בינלאומי, שצבר את הונו באמצעות מאות מיליוני דולרים בכרייה אטומה ומושחתת (של נחושת וקובלט), ובעסקאות נפט ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. גרטלר ניצל את ידידותו הקרובה עם נשיא הרפובליקה הדמוקרטית ג'וזף קבילה, כדי לשמש כמתווך", לשון ההודעה.