בורסות מילאנו ומדריד עשויות להיות הראשונות לצאת ממשבר הקורונה

כשהכלכלה העולמית תתחיל להתאושש וההשקעות יתחילו לצמוח שוב, סקטור האנרגיה הירוקה באירופה יהיה מהנהנים העיקריים - מה שצפוי להיטיב במיוחד עם מדדי המניות של איטליה וספרד

רכב חשמלי בעמדת טעינה של Iberdrola ־ אחת החברות הגדולות בעולם בתחום האנרגיה הירוקה / צילום: Reuters, Vincent West
רכב חשמלי בעמדת טעינה של Iberdrola ־ אחת החברות הגדולות בעולם בתחום האנרגיה הירוקה / צילום: Reuters, Vincent West

אירופה בכלל, וספרד ואיטליה בפרט, לא היו מההשקעות האהובות עלינו במהלך השנים האחרונות, ובצדק. לאירופה פוטנציאל צמיחה נמוך ומערכת פוליטית מפולגת, שמקשה על היכולת לסייע פיסקאלית באופן יעיל, ונוסף על כך, עליית הלאומיות ממשיכה לפלג בין המדינות, והדמוגרפיה ממש לא לטובתה. לאורך זמן, תוחלת התשואה משוק המניות מושפעת בעיקר מהיכולת של המדינה לצמוח - ובקרב רוב מדינות אירופה, פוטנציאל הצמיחה נמוך באופן כרוני.

עם זאת, אנו סבורים כי אירועי השבועיים האחרונים, עקב ההודעות על חיסוני הקורונה שצפויים להגיע בקרוב, נתנו לנו תמונה רגעית של איך עתידים שוקי ההון להתנהג ככל שחדשות טובות לגבי חיסון יגיעו והכלכלה העולמית תתחיל להתאושש. אף שאיננו אוהבים את שוק המניות האירופי ברמה האסטרטגית, בהחלט יש מקום להגדיל חשיפה אליו באופן טקטי.

מתחילת השנה הניבו מדדי המניות של איטליה (FTSE MIB) וספרד (IBEX 35) תוצאות גרועות במיוחד (אגב, יחד עם עם מדד ת"א-35 הישראלי, בין השאר), שכן המבנה הסקטוריאלי של איטליה וספרד הוא כזה שבדיוק סובל מאופי המשבר הנוכחי. משבר הקורונה היטיב עם חברות הטכנולוגיה ופגע במיוחד בסקטורים של "הכלכלה הישנה" - תעשייה, פיננסים, אנרגיה וצריכה פרטית.

עם זאת, בתרחיש שצפוי להתהוות לפנינו במהלך השנה הקרובה, של התאוששות כלכלית עולמית (חיסון, מדיניות מוניטרית ופיסקלית תומכות באופן חסר תקדים), סביר להניח כי מדדי המניות שנפגעו הכי הרבה במשבר, יהיו גם אלה שיציגו את הההתאוששות הכי מרשימה.

משקל גדול לסקטור התשתיות

ואכן, השבועיים האחרונים היו בהחלט "הצצה מוקדמת" למה שאנו מצפים שיקרה בשנה הקרובה. מדדי המניות שלהם חשיפה גבוהה יותר לתעשייה ולפיננסים, הניבו תשואת יתר על פני מדדי מניות שלהם חשיפה גבוהה לטכנולוגיה.

מבט על המבנה הסקטוריאלי של שוקי המניות באיטליה וספרד מגלה לנו שקיימת בהן הטייה ברורה לענפי הפיננסים, ובמידה מסוימת גם התעשייה, שצפויים ליהנות משיפור בפעילות הכלכלית. מצד שני, משקל הטכנולוגיה במדדים אלה נמוך (אחד מההסברים העיקריים לביצועי החסר שלהם). בתרחיש של שינוי הובלה סקטוריאלי בשווקים, ספרד ואיטליה צפויות להיות בין הנהנות העיקריות.

נוסף על כך, באיטליה ובספרד משקל סקטור התשתיות גדול במיוחד בהשוואה למדדים העולמיים (כ-30% מהמדד בכל אחת מהן). האירופאים מפנים כיום משאבים רבים להשקעה באנרגיות מתחדשות במסגרת תוכנית החילוץ הפיסקאלית שהועברה בקיץ האחרון. ענפי התשתיות, שהם ענפי מפתח באיטליה ובספרד צפויים להיות מהנהנים העיקריים מהגידול הצפוי בהשקעות אלה.

כשהכלכלה העולמית תתחיל באמת להתאושש, וההשקעות יתחילו לצמוח שוב, סקטור האנרגיה הירוקה באירופה יהיה מהנהנים העיקריים - מה שצפוי להיטיב עם מדדי המניות של איטליה וספרד.

צמיחה עיקרית באנרגיה הסולארית

אירופה היא המובילה העולמית בכל הקשור לפיתוח וקידום השימוש באנרגיה מתחדשת, עוד מהימים (הלא ממש רחוקים) שבהם השימוש באנרגיית הרוח והשמש (אנרגיה סולארית) היו יקרים משמעותית משימוש בגז ופחם. כיום, לאור המודעות הגדלה והולכת לחשיבות נושא האקלים, וכן לנוכח הירידה החדה בעלויות הפקת חשמל מהרוח ומהשמש, הרוב הגדול של תוספת קיבולת החשמל ביבשת מגיע ממקורות אלה (לצד הפחתת שימוש בפחם).

האיחוד האירופי קבע יעד לכל מדינה של הפקת 32% מהחשמל מאנרגיה מתחדשת עד לשנת 2030. כמה מהמדינות קבעו לעצמן יעדים גבוהים בהרבה. העניין תלוי גם באופי המדינה, במשאבים שבה ובנתונים גיאוגרפיים - למשל, מדינות שבורכו בנהרות גדולים, מפיקות חשמל רב בטכנולוגיית מים, או מדינות הגובלות לים הצפוני, מקימות תחנות רוח גדולות בים.

כחלק מההתמודדות עם משבר הקורונה, האיחוד האירופי הכריז על "גרין ניו דיל", הכולל קרנות סיוע בהיקף של יותר מ-200 מיליארד אירו למימון פרויקטים בתחום האנרגיה המתחדשת. לפי סוכנות האנרגיה העולמית, משבר הקורונה יוביל לירידה של יותר מ-5% בהיקף ההתקנות של אנרגיה מתחדשת בשנת 2020 ביבשת, לכ-26 ג'יגוואט, אבל הצמיחה צפויה להתאושש בשנה הבאה לכ-31 ג'יגוואט ובשנת 2022 לכ-37 ג'יגוואט.

איטליה מתכננת להיות אחת המדינות המובילות באירופה בתחום, והיא שמה לה מטרה להפיק 55% מהחשמל בשנת 2030 מאנרגיות מתחדשות. עיקר הצמיחה צפויה לנבוע מאנרגיה סולארית. לפי התוכנית של המשרד לפיתוח כלכלי האיטלקי, הכוונה להגיע בשנת 2030 לייצור של 52 ג'יגוואט של חשמל מאנרגיה סולארית, לעומת כ-21 ג'יגוואט ב-2019. בתחום הרוח צפוי גידול מ-11 ל-20 ג'יגוואט.

לפני ואחרי החדשות הטובות על חיסוני הקורונה
 לפני ואחרי החדשות הטובות על חיסוני הקורונה

שתיים מהחברות הגדולות בעולם בתחום של הפקת אנרגיה ירוקה הן ENEL האיטלקית ו- Iberdrola הספרדית. מדובר בשתי חברות ענק המוגדרות כחברות UTILITY - חברות הפועלות לאורך כל שרשרת הייצור של החשמל, כולל הפקה, הולכה ושיווק. אלה חברות גלובליות, שפועלות במספר רב של מדינות. בשנים האחרונות החברות האלה מגדילות את היקף הפרויקטים הירוקים שלהן, שעם הזמן יחליפו את ייצור החשמל הקונבנציונלי.

חשיפה לשוקי האנרגיה המתחדשת באיטליה וספרד אפשר לקבל גם באמצעות חברות ישראליות הפועלות במדינות אלה, ובראשן אלומיי, שמתכננת להקים בשנים הקרובות כ-750 מגוואט באיטליה, לאחר שכבר הקימה מעל ל-300 מגוואט בספרד. אנלייט מקימה פרויקט רוח גדול בספרד, וצפויה להקים פרויקטים נוספים בספרד ובאיטליה. גם דוראל וסולגרין מתכננות פעילות ענפה באיטליה. 

הכותבים הם מנהל מחלקת מאקרו בפסגות ואנליסט בכיר בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם, או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, ואין לראות בו הצעה לרכישת ניירות ערך