הודות לקורונה ולמתחרה נחום ביתן: פרשמרקט ויוחננוף ממשיכות לצמוח

שתי רשתות המזון מציגות רבעון שלישי חזק לנוכח השפעות משבר הקורונה, כשהן ממשיכות להגדיל את ההכנסות תוך שמירה על הרווחיות, וזאת למרות שלשתיהן אין מכירות אונליין במשלוחים • שתי החברות רכשו סניפים מהרשת המתחרה יינות ביתן-מגה

איתן יוחננוף, בעלי רשת יוחננוף / צילום: איל יצהר
איתן יוחננוף, בעלי רשת יוחננוף / צילום: איל יצהר

קמעונאיות המזון ממשיכות להציג רבעון שלישי חזק לנוכח השפעות משבר הקורונה בישראל, כששתי הרשתות "הבינוניות" בגודלן - פרשמרקט  ויוחננוף  - ממשיכות להציג צמיחה תוך שמירה על הרווחיות. זאת, תוך שהשתיים מביאות לידי ביטוי את שני הקטבים של השפעות הקורונה על ענף המזון, הודות למאפיינים השונים שלהן: הראשונה מאופיינת בחנויות עירוניות, והשנייה בחנויות דיסקאונט בשטחים גדולים, כשלשתיהן אין פעילות מכירות אונליין במשלוחים.

פרשמרקט של האחים שלומי ויוסי אמיר נהנתה ברבעון השלישי מהנוכחות שלה בחנויות עירוניות ומהרכישות החדשות שביצעה, אשר תמכו בצמיחה של 37% בהכנסות, כשהרווח הנקי זינק בכ-95% ברבעון ל-29 מיליון שקל.

החברה מציגה שיפור משמעותי בהכנסות גם בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2020, הודות להשפעות החיוביות של הקורונה ולכך שהשתלטה על ארבעה סניפי סופר דוש ושלושה סניפים נוספים שנרכשו מקבוצת יינות ביתן. כך, הכנסות החברה זינקו מתחילת השנה ב-48% ל-1.2 מיליארד שקל, כשהרווח הנקי בתקופה עלה ב-108% ל-84 מיליון שקל.

עוד עולה מדוחות החברה כי הרווח הגולמי שלה צמח ב-43% ברבעון השלישי לסך של 143 מיליון שקל, וזאת הודות לרכישות סניפים חדשים שבוצעו במחצית הראשונה של 2019, וכן בשל הגידול בביקושים על רקע משבר הקורונה. נוסף על כך, החברה מציינת שקיים שיפור בשיעור הרווח הגולמי גם הודות לשיפור בתנאי הסחר עם הספקים.

לצד הגידול בפעילות, פרשמרקט גם מציגה גידול בהוצאות. הוצאות המכירה והשיווק של החברה ברבעון גדלו ב-32%, עם תוספת של כ-23 מיליון שקל עקב התרחבות עסקיה, בעוד הוצאות ההנהלה וכלליות גדלו ב-24% - תוספת של כ-2 מיליון שקל, ואילו הוצאות המימון גדלו ב-25% - תוספת של מיליון שקל. הרווח התפעולי ברבעון זינק ב-88% לסך של 41 מיליון שקל.

פרשמרקט עוסקת בשיווק קמעונאי בתחום המזון, והיא הונפקה בבורסה במאי 2019. החברה מפעילה 38 סופרמרקטים בפריסה ארצית תחת שישה מותגים שונים. בשנה האחרונה ביצעה שתי רכישות משמעותיות, שאפשרו לה להגדיל את מספר הסניפים מ-31 ל-38, והיד עוד נטויה הודות לחולשה של המתחרה יינות ביתן.

כך, באחרונה אושרה לה על ידי רשות התחרות עסקה לרכישת שלושה סניפים נוספים מידי יינות ביתן, שניים מהם באשדוד וסניף נוסף בפתח תקוה, בשטחי מכירה של 3,000 מ"ר, בתמורה ל-46.8 מיליון שקל, אבל העסקה טרם הושלמה. החברה נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-2 מיליארד שקל, לאחר שהמניה עלתה בכ-50% מתחילת השנה.

גידול של 5% בהכנסות יוחננוף

גם המתחרה יוחננוף נהנתה מהשתלטות על סניפים חדשים ומהשלכות משבר הקורונה על צריכת המזון הביתית. בסיכום תשעת החודשים של 2020 יוחננוף חצתה הרשת לראשונה את סך המכירות הכולל שלה ב-2019, מה שמשקף לה גידול של 5% בהכנסות, לסך כ-2.3 מיליארד שקל.

ככל שתשמור על קצב המכירות הנוכחי, יוחננוף עשויה להפוך בסיכום 2020 לקמעונאית המזון השלישית בגודלה בישראל במונחי מחזור, אחרי שופרסל ורמי לוי, שכן היא צפויה לעקוף לראשונה את המכירות של יינות ביתן המדשדשת. עם זאת, נכון לתשעת החודשים הראשונים השנה, קצב הגידול של יוחננוף נמוך משל מתחרותיה.

אגב, גם ברבעון השלישי היה קצב המכירות של יוחננוף נמוך משל המתחרות. הרשת בהובלת איתן יוחננוף צמחה בשיעור של 7% לסך של 821 מיליון שקל. זאת, הודות לפתיחת חנות חדש באיירפורט סיטי ומצמיחה בחנויות הזהות.

בשורה התחתונה מציגה יוחננוף גידול של 4% ברווח הנקי מתחילת השנה לסך של 62 מיליון שקל. עם זאת, ברבעון רושמת יוחננוף שחיקה של 41% לסך של 10 מיליון שקל בלבד. זאת, בשל הפסד הון ממכירה ומגריעת רכוש קבוע נטו שנרכש במסגרת רכישת סניפים בסכום של 25 מיליון שקל ברבעון.

למעשה, ההכנסות של יוחננוף מתחילת השנה אמנם כפולות מאלה של פרשמרקט, אבל ברבעון השלישי הרווח של פרשמרקט היה גבוה פי שלושה משל יוחננוף. יוחננוף נסחרת לפי שווי שוק של כ-2.2 מיליארד שקל, לאחר שהמניה שמרה על רמתה מתחילת השנה.

החסרונות של יוחננוף באו לידי ביטוי ברבעון המדווח - חולשת הפריסה שלה בתוך הערים, והיעדר מכירה מקוונת במשלוחים, בדומה למרבית המתחרות שלה, כמו גם בשיא משבר הקורונה, כשהציבור העדיף רכישות באונליין או בקרבת הבית, ולא בחנויות דיסקאונט מרוחקות יחסית.

יוחננוף הציגה ברבעון השלישי גידול של 13% ברווח הגולמי לסך של 210 מיליון שקל, על רקע השפעות משבר הקורונה והתרחבות עסקיה. יוחננוף מציינת כי עיקר הגידול בשיעור הרוווח הגולמי שלה נובע מטיפול חשבונאי בהסדרי קונסיגנציה (של 0.4% ברבעון) ומשיפור בכוח הקנייה ותנאי הסגר של החברה.

רשת יוחננוף שבשליטת משפחת יוחננוף עוסקת בתחום המסחר הקמעונאי ומפעילה 28 חנויות בשטח מסחר כולל של 68 אלף מ"ר. בשנתיים האחרונות החברה הרחיבה את הפריסה שלה במידה ניכרת ופתחה חנויות בירושלים ובאיירפורט סיטי. לאחר תקופת הדוח, נפתחה חנות נוספת של הרשת במושב מבקיעים שליד אשקלון. נוסף על כך, החברה פועלת לפתיחה של עשר חנויות חדשות ברחבי הארץ.

הפערים בין יוחננוף למתחרותיה בקצב בולטים. כך, לצד הגידול במכירות שנובע מההתרחבות שביצעה, פרשמרקט מציגה צמיחה בחנויות הזהות מעבר לקצב הצמיחה של מכירות שוק המזון, הודות להשפעות משבר הקורונה על צריכת המזון הביתי.

ברבעון השלישי מציגה החברה גידול של 12.5% במכירות החנויות הזהות, לעומת קצב גידול של 9% בשוק המזון והמשקאות. מדובר בקצב מכירות גבוה גם מזה שרשמה המתחרה ויקטורי ברבעון - 11.6% בחנויות הזהות - אבל נמוך מהקצב שרשמה שופרסל, של 13.6% ברבעון השלישי במגזר הקמעונאות. ואולם, אל מול כל אלה המתחרה יוחננוף רושמת קצב גידול מתון בהרבה במכירות מחנויות זהות שצמחו ב-5.9%, לסך של 792 מיליון שקל.