מנדלביט לגנץ: יש להמתין עם ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות עד סיום בדיקתי בנושא

היועמ"ש הודיע לרה"מ החלופי ושר הביטחון כי בכוונתו לוודא שהנושאים בהם תדון ועדת הבדיקה לא יפריעו להתנהלות התקינה של ההליך הפלילי בנושא • מנדלבליט: "אבקש כי הוועדה לא תחל בעבודתה עד לסיום הבחינה והעברת ההנחיות הנדרשות"

היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, פנה הערב (א') לבני גנץ, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, והודיע לו כי החל בבדיקה על-מנת לוודא כי הנושאים בהם תדון ועדת הבדיקה בנושא הצוללות וכלי השייט לא יפריעו להתנהלותו התקינה של ההליך הפלילי באותו הנושא.

מנדלביט מבקש כי עד שהבחינה לא תסתיים, הוועדה לא תחל בעבודתה. היועמ"ש מציין כי החל בבדיקה מול הגורמים הרלוונטיים, וכי לצורך השלמתה תתקיים ישיבה דחופה עם היועץ המשפטי של מערכת הביטחון.

"נוכח סוגיות שונות, שכבר ברור שמתעוררות בעת הזו. אבקש כי הוועדה לא תחל בעבודתה עד לסיום הבחינה והעברת ההנחיות הנדרשות", כתב מנדלביט.

גנץ הודיע ב-22 בנובמבר כי קיבל החלטה להקים ועדת בדיקה ממשלתית לחקר רכש הצוללות וכלי השייט, בהתאם לסמכותו על-פי סעיף 8א לחוק הממשלה.

בעקבות התייעצויות רבות עם בכירים לשעבר במערכת המשפטית והביטחונית והמידע העדכני שאליו נחשף, הגיע גנץ למסקנה כי ועדת בדיקה של משרד הביטחון תוכל לשפוך אור על חלק מהתהליכים שהביאו לרכש הצוללות וכלי השייט, לבחון את הנהלים ואת אופן ביצוע ההתקשרויות.

בראש הוועדה יעמוד השופט בדימוס אמנון סטרשנוב. בימים האחרונים הוחלפה חברת הצוות יעל גריל, מאחר שעבדה בתפקידים רשמיים במשרד הביטחון בתקופת רכש הצוללות. בוועדה יישב גם אלוף (במיל') אברהם בן שושן, מפקד חיל הים ונספח משרד הביטחון בוושינגטון לשעבר.

עיקר עבודת הוועדה יהיה בסוגיית אישור רכש שלוש הצוללות החדשות מגרמניה והדרישה של ראש הממשלה בנימין נתניהו להתכונן לרכש נוסף. הביקורת על נתניהו טוענת כי הוא עשה כן כדי לקדם את ענייניו העסקיים של בן-דודו נתן מליקובסקי, שלו קשר עסקי עם מספנות טיסנקרופ הבונות את הצוללות. כן נטען כי נתניהו הסתיר חלק מהמידע משרי הביטחון שכיהנו אז.

גנץ קצב לחברי הוועדה לוח זמנים של ארבעה חודשים להגשת הדוח הסופי. גנץ הנחה את חברי הוועדה לעבוד מול הדרג המקצועי במשרד הביטחון והדגיש בפניהם כי הם נדרשים לבצע את עבודתם באופן עצמאי, ללא מעורבות הדרגים הפוליטיים.