היועמ"ש: יש לקדם במהירות את התקציב לשנים 2020-2021

מנדלביט פנה לנתניהו, גנץ וכ"ץ וציין כי לפי חוק יסוד משק המדינה, המועד האחרון להנחת הצעת חוק התקציב לשנת 2020 ולשנת 2021 חלף • "יש מקום לפעול במהירות המתבקשת, כל אחד במסגרת סמכויותיו ותפקידיו"

ישראל כ"ץ, בנימין נתניהו, בני גנץ / צילום: עדינה ולמ ן- דוברות הכנסת, AP, אוליביה פיטוסי - "הארץ"
ישראל כ"ץ, בנימין נתניהו, בני גנץ / צילום: עדינה ולמ ן- דוברות הכנסת, AP, אוליביה פיטוסי - "הארץ"

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, פנה הערב (א') לראש הממשלה בנימין נתניהו, לראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ולשר האוצר ישראל כ"ץ, וביקש מהם לפעול במהירות לאישור תקציב המדינה לשנים 2020-2021.

"אבקש להבהיר כי יש מקום לפעול במהירות המתבקשת, כל אחד במסגרת סמכויותיו ותפקידיו, כדי לקדם את הצעת חוק התקציב לשנת 2020 ואת הצעת חוק התקציב לשנת 2021 ולהביאן לדיון במליאת הממשלה", כתב מנדלבליט בפנייתו.

במכתבו ציין מנדלבליט כי לפי חוק יסוד משק המדינה, הממשלה נדרשת להניח את הצעת חוק התקציב במועד שקבעה ועדת הכספים של הכנסת; וכי המועד האחרון להנחת ההצעה חלף, הן ביחס להצעת חוק התקציב לשנת 2020 והן ביחס להצעת חוק התקציב לשנת 2021.

מנדלבליט הזכיר כי חוק יסוד משק המדינה משקף את הרעיון כי נכון וראוי שחוק התקציב השנתי יחוקק טרם החלה שנת הכספים אליה הוא מתייחס, ובשל כך על הממשלה להניח את הצעת התקציב עד 60 ימים לפני תחילת שנת הכספים, על-מנת לאפשר לכנסת פרק זמן ראוי לקיים דיון טרם אישורה.

עוד מזכיר מנדלבליט את העתירות העומדות בפני בג"ץ, ומציין כי בית המשפט העליון עמד על הקושי הנובע מכך שהוראות חוק יסוד משק המדינה לא מקוימות על-ידי הממשלה, וכי בית המשפט העיר על כך שהממשלה לא הגישה הצעות חוק תקציב בהתאם למועדים הקבועים בחוק היסוד.

מנדלבליט מזכיר כי בעתירה שהוגשה לאחרונה התבקש בית המשפט העליון להורות לממשלה להניח על שולחן הכנסת הצעת חוק תקציב לשנים 2020 ו-2021 במקום שימוש בכלים חוץ-תקציביים.