יו"ר ועדת החוקה: "אי-אפשר לדחוק את כל אזרחי ישראל ל-15 קניונים"

ח"כ יעקב אשר בדיון על פתיחת הקניונים: "לא נסכים לאשר הארכה של הפיילוט כמות שהוא, חייבים להרחיב אותו ולייצר פיזור גיאוגרפי נכון יותר" • מנגד, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הביע התנגדות להרחבת פתיחת הקניונים לפני שיסתיים שלב הפיילוט

 יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר / צילום: לומי ברנטל
יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר / צילום: לומי ברנטל

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הביע הבוקר (ב') התנגדות להרחבת פתיחת הקניונים לפני שיסתיים שלב הפיילוט שיבחן את העמידה בכללים שהציבו במשרד.

בדיון בוועדת חוקה אמר פרופ' גרוטו כי "אין מקום לשלב ביניים, ויש קשר למצב התחלואה, כי פתיחת 200 קניונים זה שונה מפתיחת 15 קניונים, זה להוסיף עוד אגורה שבסוף הופכת לשקל, וזה עלול לחייב אותנו לחזור אחורה למצב שאף אחד לא רוצה".

לעומתו, יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר, אמר כי "לא נסכים לאשר הארכה של הפיילוט כמות שהוא, חייבים להרחיב אותו ליותר קניונים ולייצר פיזור גיאוגרפי נכון יותר, אי-אפשר לדחוק את כל אזרחי ישראל ל-15 קניונים".

בדיון שהתקיים על פיילוט פתיחת הקניונים שהחל ביום שישי האחרון, דנו חברי הכנסת בעומס בקניונים שנפתחו ובחשש מעלייה בתחלואה בקורונה. פרופ' גרוטו ציין כי בהמשך תיבחן הקלה בתנאים של פתיחת הקניונים, כמו הכנסה של יותר מ-10 אנשים לחנות.

לדבריו, "החלטנו לערוך פיילוט לראות איך זה עובד בתנאים ביחס לעלייה בתחלואה. ככל שתכננו את הפיילוט, הגענו למסקנה שיש מדדים שניתנים לבדיקה, ויש תיקונים שניתן לעשות תוך כדי ולצאת באופן יותר בטוח להפעלת הקניונים בהמשך. אנחנו מודדים את העמידה בהנחיות, בעיקר עטיית מסכות וריחוק.

"החלטנו על פיילוט קצר, כשהמטרה היא להגיע למסקנות שמהן ניתן להתקדם. זה לא שביום ראשון נסיר את הפיילוט או נפתח את כל החנויות, אלא שבעקבות הלקחים נבוא עם הצעה לתיקון התקנות, שבו יהיה פיזור אחיד של האנשים, כך שנאפשר בחנויות כניסה של יותר מ-10 אנשים. אם הפיילוט יצליח, נערוך דיון בקבינט, ואנחנו חושבים שאפשר להרחיב אותו לכל הקניונים".

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, הגיב לדבריו של גרוטו ואמר: "הפיילוט בוחן האם הכללים עובדים בתוך מתחם הקניון. אם נראה בסוף השבוע שהאכיפה העצמית טובה, ושהפיילוט הצליח בכך שהחליף את האכיפה הסטנדרטית של המשטרה וגופי הפיקוח שכנראה לא כל-כך מצליחה, ושההתנהגות הייתה לפי הכללים, מה קשור כרגע מקדם ה-R? לפחות היית מציג תוכנית שאחרי שלב הצלחה ראשוני מעלים ל-40 חנויות ולאחריו ל-60, תן לנו אופק. לצמצם את הכמות הסבירה של קניות במדינה מ-200 ל-15 קניונים, זו פירצה שקוראת ללחץ שאכן הגיע".