סעודיה והאמירויות משיקות מיזם לקידום המטבע הדיגיטלי שלהן

הנהלות הבנקים המרכזיים של איחוד האמירויות וערב הסעודית הכריזו על פרויקט משותף לקידום השימוש במטבע הדיגיטלי החדש שלהן, שיימשך שנה לפחות, ואחר כך יוחלט כיצד להמשיכו • המטבע, "עביר" יוצע לציבור לשימוש ברכישות פיננסיות בשוק ההון

דגלי איחוד האמירויות וערב הסעודית / צילום: שאטרסטוק
דגלי איחוד האמירויות וערב הסעודית / צילום: שאטרסטוק

הבנק המרכזי של ערב הסעודית והבנק המרכזי של איחוד האמירויות השיקו היום (ב') תוכנית משותפת לקידום מטבע קריפטו משלהם - "עביר" שמו. הנהלות הבנקים הכריזו על פרוייקט משותף לקידום השימוש במטבע הדיגיטלי החדש שלהן (CBDC - סנטרל בנק דיגיטל קורנסי), פרוייקט שימשך שנה לפחות ואחר כך יוחלט כיצד להמשיכו. על הכוונה לחנוך את המטבע הדיגיטלי המשותף הוכרז עוד ב-2019 ומאז נעשו בדיקות מקיפות וגם פיילוט לבדיקת היתכנות השימוש במטבע. לפי הודעות הבנקים המרכזיים, הניסוי הוכתר בהצלחה וכעת בשל הזמן להשקה מעשית.

המטבע יוצע לציבור לשימוש ברכישות פיננסיות בשוק ההון, ולשם כך מיסדו מערכת תשלומים יעודית משותפת לשני הבנקים שאליה תינתן גישה לגופים פיננסיים, בנקים, גופי השקעה ובורסות משתי המדינות. הוא אמור לשמש להעברות כספיות ומימון בין גופים מערב הסעודית והאמירויות בשלב הראשון. ההערכה של הבנקים היא כי לאחר תקופת לימוד בשנה הבאה יהפוך המטבע בשל איתנותן הפיננסית של שתי המדינות, לאמצעי חזק וסולידי בשוק ההון העולמי, והמסחר בו יתפשט מעבר לגבולות המפרץ.

והנקודה המעניינת והמרמזת אולי גם לשת"פ עם ישראל בעניין. בהודעות והכרזות של ראשי הבנקים ניתנה בולטות לכך שהכוונה הא "לצאת מהגבולות הגיאוגרפיים של המפרץ ולשתף במיזם מדינות מהאיזור שהן בעלות יכולת וידע מתאימים".