האם ליברמן בא לכנסת בעיקר כדי להפיל יוזמות של סמוטריץ'?

סמוטריץ' עקץ את ליברמן על הרקורד הפרלמנטרי שלו. על מה הוא מתבסס? • המשרוקית של גלובס

בצלאל סמוטריץ’, ימינה / צילום: יצחק קלמן
בצלאל סמוטריץ’, ימינה / צילום: יצחק קלמן

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מימינה שיגר במוצאי שבת כמה חצים רטוריים לעבר אביגדור ליברמן. ב"מטה המרכזי" ברשת 13 הוא תהה על המהפך שעבר לכאורה על יו"ר ישראל ביתנו, מאחד מגדולי המבקרים של מערכת המשפט לאחד מגדולי המגינים עליה. "ליברמן לא נמצא הרבה בכנסת", סמוטריץ' עקץ, אבל כשהוא שם "הוא מגיע בעיקר להצביע נגד הצעות שלי לתיקון מערכת המשפט".

מה שהקפיץ את סומטריץ' היה הצבעה מסוימת במליאה ביום רביעי שעבר. באותו יום חרגה הממשלה ממנהגה בחודשים האחרונים והתירה לחברי הקואליציה, לרגל יום המלחמה באלימות נגד נשים, לתמוך בכמה הצעות חוק בנושא. בין ההצעות השתרבבה יוזמה של סמוטריץ' להקשות על מינוי היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה לשופטי עליון, באמצעות הארכת תקופת הצינון משנה וחצי לעשר שנים. ליברמן התנגד. מצד שני הוא לא היה לבד: 43 ח"כים מכל סיעות הקואליציה והאופוזיציה התנגדו, והתומכים היחידים היו סמוטריץ' עצמו ועוד שני חברי ימינה.

האם ליברמן באמת מטריח את עצמו למליאה בעיקר כדי לתקוע אצבע בעין של סמוטריץ'? בדקנו. אשר להצעות חוק, הבדיקה קלה: שום הצעה אחרת של סמוטריץ' לא עלתה להצבעה מאז השבעת הכנסת ה-23. אבל מלבד חקיקה, סמוטריץ' העלה להצבעה יוזמה נוספת - הקמת ועדת חקירה לבדיקת ניגודי עניינים של שופטים. ואכן, ליברמן הקפיד להשתתף בהצבעה הזאת, והצביע נגד, גם הפעם עם הרוב. 

הסתכלנו ברקורד הפרלמנטרי של ליברמן מאז השבעת הכנסת. הוא נגע במסך ההצבעה 298 פעמים בהצבעות מכל הסוגים - על חוקים, הסתייגויות, הצעות לסדר ועוד. זה הרבה פחות משאר ראשי סיעות האופוזיציה: יאיר לפיד (845), איימן עודה (777) וניצן הורוביץ (747). אפילו כמה מראשי סיעות הקואליציה הצביעו יותר: בני גנץ (588), עמיר פרץ (732).

אבל אם זה מעט, סמוטריץ' עצמו הצביע עוד פחות: רק 233 פעמים. כך גם חבריו לסיעה נפתלי בנט (190) ואיילת שקד (122). אם נסתכל רק בהצעות חוק, היו 21 ימים שבהם ליברמן הגיע לכנסת להשתתף בהצבעות. אצל סמוטריץ' - רק 19. ליברמן הצביע 48 פעמים על הצעות חוק, בקריאה טרומית, ראשונה או שלישית. סמוטריץ' - רק 41.

בשורה התחתונה: סמוטריץ' קצת מגזים. ליברמן מיעט להצביע בכנסת הנוכחית, ובכל זאת הצביע יותר מסמוטריץ' עצמו. הוא אכן התנגד להצעת החוק היחידה שסמוטריץ' הגיש, וגם ליוזמתו לחקור ניגודי עניינים של שופטים.

תחקיר: ארן רונדל

לקריאה נוספת:

ההצבעה על הצעת החוק של סמוטריץ'
הצעת החוק של סמוטריץ'
ההצעה של סמוטריץ' לוועדה לבחינת ניגודי עניינים של שופטים נפלה