עסק ביום | פיצ'ר

"המענקים היו אמורים להיות פלסטר. חייבים שיטה אחרת"

לינדה אביטן, בעלת חברה להגברה ולתאורה קול אור אלי בע"מ • "הבן שלי מתחת לגיל 28, אז הוא מקבל תשלום של 60% בלבד בחל"ת מהמדינה, ולי ולבעלי אין הכנסות כלל" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

נציגי ארגון האולמות וגני האירועים בשביתת רעב מול משרד ראש הממשלה בירושלים / צילום: יוסי שטיינר
נציגי ארגון האולמות וגני האירועים בשביתת רעב מול משרד ראש הממשלה בירושלים / צילום: יוסי שטיינר

חברת ההגברה והתאורה קול אור אלי בע"מ, שהוקמה לפני 30 שנה, היא מהחברות המובילות בישראל לשירותי הגברה ותאורה להופעות, לכנסים ולפסטיבלים. לפני המשבר, היא ליוותה אמנים כמו עברי לידר, שלמי שבת, מוקי, גידי גוב, דני סנדרסון, עמיר בן עיון ואחרים. כשכל עולם התרבות והאמנות הושבת, גם החברה הושבתה.

ההשבתה הזאת שלחה את הבעלים, לינדה אביטן ובן זוגה, לשבת בבית לאחר עשרות שנות עבודה אינטנסיבית, ללא הכנסות וללא אופק להכנסות בעתיד הקרוב. גם בנם שעבד בעסק כמנהל לוגיסטיקה ומחסן מצא את עצמו מחוסר עבודה, וכך גם האחיין שלהם, שעבד בחברה כמנהל כוח אדם. "זה עסק משפחתי, וזה אומר שכרגע כל המשפחה נמצאת בחוסר מעש מוחלט ובסחרור כלכלי. הבן שלי מתחת לגיל 28, אז הוא מקבל תשלום של 60% בלבד בחל"ת מהמדינה, ולי ולבעלי אין הכנסות כלל כבר חודשים ארוכים. כשאין אפשרות להתקהלויות של יותר מעשרה אנשים, אין לנו עבודה.

לינדה אביטן, בעלת חברה להגברה ולתאורה קול אור אלי בע"מ / צילום: שרון רביבו
 לינדה אביטן, בעלת חברה להגברה ולתאורה קול אור אלי בע"מ / צילום: שרון רביבו

"גם 50 הפרילאנסרים שעבדו איתנו באופן קבוע - וכל אחד מהם היה מגיש לי חשבונית של 25 אלף שקל בחודש - ללא תעסוקה עכשיו", אומרת אביטן, ומסבירה שרבים מהם עוזבים בלית ברירה את המקצוע. "זה אומר שגם כשנחזור יהיה מאוד קשה לאתר את הטכנאים הטובים ולשכנע אותם לחזור לענף שבדקה הראשונה הוא היה כל כך רגיש ובמצב כל כך רעוע שהוא היה הראשון להיסגר ויהיה האחרון להיפתח".

בראשית המשבר הייתה אביטן ממובילי מאבק עולם התרבות והאמנות. היא ישבה במאהל המחאה מול הכנסת ממאי עד סוף יוני, וצעקה את כאבה במגפון היישר אל חלונם של פקידי האוצר. ב-29 ביוני התקשר אליה שר האוצר ישראל כ"ץ לנייד ואמר לה "יש לי מתנת לבת שלך", ובישר לה על תוכנית הסיוע לעסקים עד יוני 2021. "לא נתת לי לעבוד כשכל היום צעקת במגפון. עכשיו את יכולה ללכת הביתה עם בשורה", אמר לה.

אז היא קיפלה את האוהל. "מהר מאוד התברר לי שהדברים לא ורודים כמו שהם נשמעו בטלפון הזה. עד היום צוחקים עליי שפירקתי את האוהל. יש בתוכנית הרבה מאוד חורים שצריכים להיות מטופלים. מישהו צריך להתעורר ולאפשר לקיים מופעים כמו שעושים בעולם, עם בדיקות קורונה מהירות ולתת לנו אפשרות להתפרנס לפחות ב-30%".

לדברי אביטן, בגלל ההוצאות הכבדות שממשיכות - על מחסן, שכירות וחשמל לדוגמה - היא ובן זוגה נאלצו לעבור לבית קטן יותר והבן משתמש בכל חסכונותיו לאוניברסיטה. "אבל הבעיה המרכזית היא שהמצב שובר גם את הנפש. בעלי במצב נפשי מאוד קשה מחוסר המעש. זה אדם שמגיל 15 לא ידע יום חופש ופתאום לקום כל בוקר לריק, אין שם אופק ושום תקווה. זה מייאש".

קיבלתם סיוע מהמדינה?
"קיבלנו את מענק מרץ-אפריל ומאי-יוני ומקדמה על יולי-אוגוסט, אבל הבקשה במלואה עדיין בבדיקה. מישהו נתן לרשות המסים את הלגיטימציה לבדוק את הבקשה 100 ימים ולהאריך את הבדיקה מעת לעת. על ספטמבר-אוקטובר לא קיבלנו כלום ואנחנו מתקרבים לדצמבר. בכל מקרה זה לא מספיק. זה לא באמת מכסה הוצאות. היה לנו עסק מרוויח וחי, אז הייתה לנו רווחה כלכלית, והכול היה בסדר. אף פעם לא הייתי זקוקה למדינת ישראל, אבל כרגע כשאני מקבלת אחת לחודשיים 15 אלף שקל, זה לא נותן לי כלום".

לדעת אביטן, כל שיטת המענקים שגויה. "זה היה נכון למרץ עד יוני בתחילת המשבר, אבל עסק שעכשיו פוער עוד בור ועוד בור ועוד בור ולא רואה את האופק - הבורות מעמיקים והמענקים לא מספיקים עוד יותר. הם היו אמורים להיות פלסטר. חייבים שיטה אחרת לסייע לעסקים".

אביטן מזהירה ממה שעוד צפוי כשמועדי פירעון ההלוואות שנדחו יגיעו. "הבנקים, בעידוד הממשלה, הולכים להרוג פה הרבה עסקים כי הממשלה ונגיד בנק ישראל הגיעו להבנה שאין יותר דחיות של הלוואות. למה? המגפה נגמרה? חזרנו לעבוד? לא חזרנו. מהחודש הבא נתחיל לשלם את ההלוואות. מאיפה? 100 אלף עסקים נדרשו להחזיר את המענק וזה אסון. שיגידו לנו 'שלום, תסגרו את העסק ותמותו'. אני לא רוצה להאמין שזו הכוונה של מישהו. בשורה התחתונה הסיוע של המדינה לא באמת מסייע".

אביטן אומרת שענף האירועים מת ב-100%. "אנשים צמאים לתרבות והם יגיעו כשיהיה חיסון, אבל זה ייקח המון זמן. אני לא רואה את הענף חוזר להיות כלכלי לפני ספטמבר 2021. אם הוא חוזר במתווה של 20 איש זה לא כלכלי. הרבה מאוד חברות לא ישרדו את המשבר הזה. אני רואה את זה כבר עכשיו לפי כמויות הציודים שמנסים למכור ברשתות החברתיות".

בינתיים מנסה אביטן לסייע בהתנדבות לאנשי הענף שנמצאים במצב קשה בהרבה משלה. "הקמנו את עמותת 'פעימת הלב' שמחלקת מעל 1,000 סלי מזון בשבוע לכל אנשי תעשיית התרבות וגם תווי קניה שאנחנו מקבלים בתרומות. פתחנו קו לסיוע נפשי לאנשי התעשייה שנקרא 'לא לבד', ונרשמים לשם מאות אנשים שאנחנו מצילים אותם לפני אובדן. אנחנו פותחים השבוע חנות בגדים במתחם שרונה שתהיה ייעודית לעולם התרבות. כל הרשתות תרמו לנו בגדים חדשים ואני מקווה שהיא תיתן קצת חיוך לאנשים שמזמן לא קנו בגד. למזלי, מצאתי את עצמי בעשייה התנדבותית לטובת הענף וזה הציל אותי. אחרת הייתי משתגעת". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il