ועדת הכספים תדון בביטול הגדלת מס הרכישה למשפרי דיור

הוועדה תדון מחר בההצעה שמבקשת להשיב את המצב לקדמותו ולקבוע כי משפרי דיור יכולים לרכוש דירה חדשה ולהחזיק בישנה במשך שנתיים, מבלי שייחשבו למשקיעים ויוטל עליהם מס גבוה • שר האוצר לשעבר כחלון קיצר את משך הזמן לשנה וחצי

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים, בראשות משה גפני, תדון מחר (ג') בהארכת המועד שבו משפרי דיור יכולים לרכוש דירה חדשה ולהחזיק בישנה, מבלי שייחשבו למשקיעים לצורכי מיסוי. זאת באמצעות פקיעה מוקדמת של הוראת שעה שאותה הכתיב שר האוצר לשעבר, משה כחלון, שקיצרה את משך הזמן משנתיים לשנה וחצי. אם אכן יוחלט על הקדמת הפקיעה, תינתן למשפרי הדיור אפשרות להחזיק בדירה הישנה במקביל לחדשה במשך עד שנתיים.

באפריל 2016 חוקק חוק במסגרת הוראת שעה, שצמצם משנתיים לשנה וחצי את משך הזמן שעומד לרשות משפרי דיור שמיהרו לרכוש דירה חדשה בטרם מכרו את דירתם, לפני שייחשבו למשקיעים ויוטל עליהם מס רכישה גבוה יותר. ההוראה תקפה עד לסוף אפריל שנה הבאה.

ההגיון שהנחה את כחלון בקיצור לוחות הזמנים, שעומדים בפני משפרי דיור שבוחרים לרכוש דירה לפני שמוכרים את דירתם הקיימת, היה ללחוץ עליהם למכור את דירתם הישנה מהר ככל האפשר, ואם אפשר - גם במחיר מופחת (עקב הלחץ שאליו הם נקלעים).

על פי ההצעה, תוקדם פקיעת הוראת השעה מעוד 5 חודשים לעכשיו, והמצב ישוב לקדמותו, כלומר משך הזמן שבו יורשו משפרי הדיור להחזיק בשתי דירות בטרם ייחשבו למשקיעים יהיה שנתיים במקסימום.

הצעה נוספת שעומדת על הפרק בתחום מיסוי הנדל"ן היא להאריך במידה ניכרת את המועדים לתשלומי מס שבח ומס רכישה. למסים הללו קצובות הוראות בחוק שקובעות מהו המועד האחרון שעל הנישום לשלמם, ואולם עקב הקורונה, הסגרים והעבודה המקוטעת, חלו שיבושים רבים בחישובי המועדים.

תיקון קודם שנעשה קבע כי בעת תהליך של שיפור דיור (כלומר שיחלוף של דירה יחידה), לא תיחשב במניין לוח הזמנים התקופה שבין החודשים מרץ לאוקטובר, וזאת התיקון החדש מדבר על הארכת המועד עד ליוני 2021. הצעה זו עלולה להתקל בהתנגדות רבה מצד רשות המסים ומשרד האוצר.