תקציב או בחירות: לקראת יממה של הכרעות בקואליציה

מהן האפשרויות שנותרו לפני היציאה לבחירות ואיך תראה התקופה הקרובה במערכת הפוליטית התזזיתית

גלובס פוליטי
גלובס פוליטי

הצטרפו אלינו לשידור שבו נדון בכל האפשרויות שעוד נותרו לפני היציאה לבחירות ואיך תראה התקופה הקרובה במערכת הפוליטית התזזיתית, כשהקורונה הופכת רק לתפאורה.

בחירות או תקציב: המשבר הפוליטי בין בני גנץ לבנימין נתניהו מידרדר במהירות למצב כמעט בלתי נמנע של יציאה לבחירות במהלך החודש הקרוב, בין אם יהיה זה על ידי העברת חוק לפיזור הכנסת או בין אם על ידי התפזרות הכנסת מאליה כאשר לא יעבור תקציב ב-23 בדצמבר. יו"ר כחול לבן הודיע אמש כי בכוונתו לתמוך בהצעת החוק של יאיר לפיד שתעלה מחר להצבעה במליאה ולמעשה יצביע בעד הפלת הממשלה בה הוא חבר - סימן מובהק יותר לכך שהעסק לא מתפקד לא יכול להתקבל במערכה הנוכחית.

בכחול לבן למעשה התייאשו מהמתנה לפשרה בעניין התקציב מול הליכוד וכבר מחשבים את הקץ לאחור, גם בהנחה שמחצית מחברי הסיעה לפחות לא יחזרו לכנסת לאחר מערכת הבחירות. הם מהמרים למעשה על "כל הקופה" מול נתניהו מתוך תחושה שאין להם מה להפסיד עוד ובחירות הן עניין סופי, כעת הם מנסים לשלוט רק בתפאורת היציאה אליהן. נתניהו לעומת זאת, שהעדיף קידום תקציב 2020 ודחיית היציאה לבחירות למועד מאוחר יותר, הודיע אתמול כי הוא לא מעוניין בבחירות. הוא גם אמר כי הוא מעוניין באחדות, אך בפועל עושה הכול כדי להתחמק מקיום ההסכמים עליהם חתם לפני פחות משנה מול גנץ.

במקום להעדיף ממשלה גם לתקופה של חצי שנה נוספת, חלקים הולכים וגדלים בתוך כחול לבן דוחפים את גנץ לבחירות בכל מחיר כתוצאה מהלחצים של המפגינים ברחובות. בליכוד נחלקים בשאלת עיתוי הבחירות, גם שם חלקים הולכים וגדלים מאמינים שאין עתיד לממשלה עם כחול לבן ומעדיפים לסיים את הסאגה כמה שיותר מהר.

ובינתיים - עד לבחירות הבלתי נמנעות בדצמבר או במרץ, חוסר התפקוד של הממשלה זועק לשמיים. בשיחת מסדרון בין שרה בכחול לבן לח"כ בליכוד, שנכחתי בה בשבוע שעבר, התסכול היה מאוד ברור. "אני לא מצליחה לעבוד עם משרדים מקבילים בגלל השיתוק הפוליטי", טענה אז אותה שרה באוזנינו. "אני לא רוצה בחירות אבל ככה אי אפשר להמשיך", אמרה ורק בנקודה הזו השניים הצליחו להסכים. ככה אי אפשר להמשיך.