מארבעה ייצא אחד: מוזס, לוי, בן משה וכהן הגישו הצעות סופיות לרכישת ישראייר

ארבעת המתמודדים העיקריים על רכישת ישראייר הגישו את הצעותיהם הסופיות לנאמן חברת אי.די.בי • גלובל כנפיים מציעה לרכוש את ישראייר בעסקה שתשלב מזומן עם איגרות חוב של עצמה הניתנות להמרה למניות גלובל כנפיים

ארבעת המתמודדים העיקריים על רכישת ישראייר הגישו אתמול (ב') את הצעותיהם הסופיות לנאמן חברת אי.די.בי, עו"ד אופיר נאמן, שמנהל את המכרז למכירת חברת התעופה והתיירות. היום ערך הנאמן בחינה של הצעות הרכישה הסופיות, לקראת המלצתו לביהמ"ש על הזוכה במכרז.

אתמול בשעה 20:00 חל המועד האחרון שקבע הנאמן להגשת ההצעות הסופיות והטובות ביותר לרכישת ישראייר. הבוקר פרסמו החברות גלובל כנפיים ליסינג ובי.ג'י.איי השקעות כי הגישו לנאמן הצעות משופרות, אולם לגלובס נודע כי גם חברת דור אלון וקרן פורטיסימו הגישו הצעות רכישה משלהן.

גלובל כנפיים ליסינג עוסקת בהחכרת מטוסים ומוחזקת בידי חברת כנפיים אחזקות, שנשלטת בידי תמי מוזס בורוביץ' ובעלה דדי בורוביץ'. לשתי החברות ניסיון עשיר בענף התעופה שמהווה עבורן יתרון גדול בתחרות לרכישת ישראייר.

לאחרונה איבדה כנפיים אחזקות את השליטה בחברת התעופה אל-על, אותה רכשה לפני כ-16 שנה מהמדינה. לצורך רכישת השליטה באל-על, נדרשה אז כנפיים אחזקות למכור את חברת התעופה והתיירות ארקיע בה החזיקה, שהינה המתחרה המרכזית של ישראייר בשוק התעופה הפנים ארצית.

היום דיווחה גלובל כנפיים כי הציעה לרכוש את ישראייר בעסקה שתשלב מזומן עם איגרות חוב של עצמה הניתנות להמרה למניות גלובל כנפיים. הצעה זו כוללת תשלום של 40 מיליון שקל במזומן ועוד 45 מיליון שקל ערך נקוב (ע"נ) של אג"ח להמרה נושאות ריבית של 4.5%, שיעמדו לפירעון בדצמבר 2025.

יחס ההמרה של איגרות החוב למניות יעמוד על 1 שקל ע"נ של אג"ח לכל מניה עד סוף דצמבר 2023, כאשר בשנתיים שלאחר מכן יורע יחס ההמרה ויעמוד על 1.1 שקל ע"נ של אג"ח עבור כל מניה. האג"ח יוצמדו לדולר האמריקאי ויובטחו בשעבוד על 100% ממניות ישראייר.

התמורה ממכירת ישראייר מיועדת לפירעון חלק מחובותיה של אי.די.בי למחזיקי אג"ח ט' שלה. קרן אלפא, שהיא המחזיקה הגדולה ביותר באג"ח ט', התחייבה לדברי גלובל כנפיים לקבל נתח גדול יותר מהאג"ח להמרה על חשבון הנתח במזומן שמגיע לה, במקרה שחלק ממחזיקי אג"ח ט' יעדיפו לקבל את מלוא התמורה במזומן.

לפי התחייבות זו, במקרה שמחזיק אג"ח ט' יבקש לקבל 1 שקל במזומן במקום 1 שקל ע"נ של אג"ח להמרה לו הוא זכאי, תקבל קרן אלפא 1 שקל ע"נ של אג"ח להמרה במקום 1 שקל במזומן לו היא זכאית. התחייבות זו תהיה מוגבלת להיקף של עד 22.5 מיליון שקל.
בנוסף, הסכימה גלובל כנפיים כי בעת השלמת העסקה תימחק יתרת ההלוואה בסך של 5 מיליון דולר (16.6 מיליון שקל), שהעמידה ישראייר לאי.די.בי בעבר. את איגרות החוב ניתן יהיה להמיר ל-27% ממניות גלובל כנפיים, ששווין הכלכלי עומד לדברי החברה על 109.4 מיליון שקל.

כך, שבתוספת רכיב של 40 מיליון שקל במזומן וויתור על חוב של 16.6 מיליון שקל, מתקבלת לדברי החברה הצעה בשווי של 166 מיליון שקל. לדברי החברה, שווי ההצעה אינו כולל את השווי הגלום בסינרגיה בין שתי החברות ובניצול שני המטוסים רחבי הגוף מדגם איירבוס 330 שבבעלותה, שאינם מניבים כיום.

לדברי גלובל כנפיים, מכירת ישראייר מבוצעת בתקופה בעייתית בתעשיית התיירות והתעופה, ולכן התיאבון לביצוע פעולות הוניות בחברות תעופה ו/או חברות ליסינג למטוסים הינו נמוך באופן טבעי. מאחר שעיקר התמורה בגין ישראייר תועבר למחזיקי אג"ח ט' של אי.די.בי, בחרה גלובל ליסינג בכלי שלדבריה יגדיל את יכולתם להחזיק בו לאורך זמן.

שתי חברות ציבוריות אחרות הגישו כאמור גם הן הצעות לרכישת ישראייר. הראשונה היא חברת דור אלון שבשליטת מוטי בן משה, ואילו השניה היא חברת ההחזקות בי.ג'י.איי השקעות שבשליטת רמי לוי ושלום חיים.

דור אלון טרם חשפה את הצעתה המשופרת שהוגשה לנאמן אי.די.בי, לאחר שהצעתה הקודמת פקעה שלשום. גם הצעתה המשופרת של קרן פורטיסימו, שמנוהלת בידי יובל כהן, לא טרם פורסמה.

מנגד, דיווחה בי.ג'י.אי כי הגישה הצעה משופרת, שמשקפת שווי של תמורה של 111-118 מיליון שקל. ההצעה המשופרת כוללת תשלום של 75 מיליון שקל במזומן והקצאה של 15.268 מיליון מניות בי.ג'י.איי בשווי נוכחי של כ-19 מיליון שקל.

בנוסף, מתחייבת בי.ג'י.איי כי במהלך 24 חודשים מיום השלמת העסקה היא תגיש הצעת רכש עצמית לאותה כמות של 15.268 מיליון מניות במחיר של לפחות 1.7 שקלים למניה (לעומת 1.26 שקלים למניה כיום), המשקף שווי חברה לאחר ההקצאה של 130 מיליון שקל. עם זאת, הצעת רכש זו תבוטל במקרה שבו מחיר מניית בי.ג'י.איי יעלה על 1.7 שקלים במשך 30 ימים רצופים (במחזור יומי ממוצע של 500 אלף שקל), או במקרה שבו בוצעה הצעת רכש במחיר זה ובהיקף של לפחות 26 מיליון שקל בידי בעלי השליטה או משקיעים אחרים.

בנוסף, מתחייבת גם בי.ג'י.איי לוותר על הלוואה של 5 מיליון דולר (16.6 מיליון שקל) שהעמידה ישראייר לאי.די.בי.