המדינה תעביר כ-50 מיליון שקל ל-17 מיזמים שיסייעו לעסקים קטנים

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה תחלק מענקים בגובה של עד 15 מיליון שקל לעסקים ומיזמים שישפרו את מצבם העסקי של עסקים קטנים ובינוניים שנפגעו ממשבר הקורונה

שלושת מיזמי המימון BTB, אובלי וקרנות קורת ועוד 14 מיזמים עסקיים - ובהם א.מ נאמני יזמות, פרויקטים וניהול, ארץ עיר, ישראכארט, איזי easy, קרן שמש לעידוד יזמים צעירים, מרמלדה מרקט ועוד - יזכו בסיוע של עד 50 מיליון שקל מהמדינה על מנת לקדם ולסייע לעסקים הקטנים לפעול בתקופת הקורונה.

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה פרסמה השבוע את המיזמים הזוכים במסגרת קול קורא שפרסמה עבור מיזמים או גופים עסקיים שיסייעו לבעלי עסקים שהעסק שלהם נפגע בעקבות משבר הקורונה.

בחודשים האחרונים, עם הטלת מגבלות התנועה על פעילותם של עסקים, נולדו יוזמות פרטיות שניסו לסייע לעסקים לעבור את התקופה הקשה. המשותף ליוזמות אלו שהן פנו לציבור הצרכנים, כדי לסייע לעסקים לגשר על הפער התזרימי שנוצר בעקבות הסגירה שלהם.

הם שאפו להבטיח לעסקים תנועת לקוחות והכנסה גם בתקופה שבה הן לא יכלו לפעול. בימים אלו אישרה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים את התקציב ל-17 מיזמים ויוזמות חדשות שיוכלו לשפר את מצבם של העסקים בעת הזאת. המיזמים נבחרו מתוך כ-90 הצעות שהוגשו לקול קורא שפרסם משרד הכלכלה והתעשייה.

במשרד הכלכלה מאמינים כי מדובר בפתרון שיסייע לחיזוק הכלכלה בשני מישורים - חיזוק הפעילות העסקית של מבקש המענק והמוציא לפועל של היוזמה לצד קידום וחיזוק העסקים הקטנים והבינוניים על ידי המגזר העסקי בישראל.

במסלול של מיזם מימוני זכו: BTB - פלטפורת P2P (מימון המונים) המעמידה הלוואות לעסקים קטנים, ואושר לה סך של 15 מיליון שקל עבור מתן הלוואת בהיקף של 246 מיליון שקל; אובלי - פלטפורמה למתן ערבויות לעסקים במקום ערבות בנקאית אשר אושר לה סך של כשבעה מיליון שקל עבור ערבויות בהיקף של 70 מיליון שקל. במסגרת המיזם העסקים לא יצטרכו להעמיד את כל סכום גובה הערבות בפיקדון בבנק.

אובלי מציעה ערבות שבה העסק לא נדרש להעמיד את כל הסכום, כך שמרבית הסכום נשאר לרשות העסק ויכול לשרת אותו לפעילות ללא צורך לגייס הון נוסף רק בגלל הערבות.

מיזם מימון נוסף שזכה במכרז הוא קרנות קורת - עסק למתן הלוואות חוץ בנקאיות לעסקים מהחברה הערבית, המתקשים לקבל הלוואות במערכת הבנקאית. היקף ההלוואות יעמוד על 14 מליון שקל (הלוואות של עד 100 אלף שקל לעסק) והשתתפות המדינה תעמוד על כשבעה מיליון שקל.

המיזמים המימונים, אמורים לספק פתרונות תזרימיים ומימוניים לבעלי העסקים, כשהמודל העסקי של המיזם יצטרך לשקף סיכוי סביר של החזר הכסף המושקע, תוך השתתפות הממשלה במרכיב הסיכון של היוזמה. גובה הסיוע במיזם מימוני כזה יהיה בשיעור של עד 50% מתקציב המיזם, ועד לסך של 15 מיליון שקל.

מענקים לפיתוח עסקי ותוכניות להגדלת המכירות

בנוסף, כולל הסיוע מיזמים עסקיים, שיספקו פתרונות להתמודדות עם השפעות הקורונה, בין אם באמצעות פיתוח עסקי, או באמצעות הגדלת המכירות וכיוצא בזה. גובה הסיוע במיזם עסקי יהיה בשיעור של עד 50% מתקציב המיזם, ועד לסך של חמישה מיליון שקל.

במסגרת המיזמים העסקיים אושר סיוע בהיקף של כ-18 מליון שקל עבור מיזמים מתחום המסחר מקוון, לוגיסטיקה ומשלוחים - מתוכם מספר מיזמים המתמקדים בפריפריה ושיווק חכם מבוסס מידע עסקי.

העסקים הזוכים במסלול מיזם עסקים הם: א.מ נאמני יזמות, פרויקטים וניהול - עסק להקמת מעטפת מסחר מקוון לעסקים הכוללת זירת מסחר, לוגיסטיקה ושילוח, על ידי שיתוף פעולה עם גופים קיימים היום בשוק; ארץ עיר - מערך שיווק ומכירה און ליין ושינוע במחיר מותאם לעסקים קטנים בנגב ובגליל; אי אר אן ישראל בע"מ - פיתוח אמצעי תשלום נוסף לעסקים באמצעות הוראות קבע, מעבר לתשלום בכרטיסי אשראי; ישראכארט - שיווק ממוקד לעסקים הפונה לקהל הלקוחות הרלוונטי לעסק; איזי easy - שיווק ופרסום דיגיטליים ומעבר למכירה דרך כלים דיגיטליים, מבוסס ביג דאטה; קרן שמש לעידוד יזמים צעירים - בניית מערך ארצי הממוקד בעסקים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית, לבניית מעטפת ומנטורינג לליווי העסקים ולסייע להם להתמודד עם הקשיים בעקבות המשבר.

במוסף זכו מרמלדה מרקט - סבסוד לעסקים קטנים ובינוניים לפתיחת חנות אינטרנטית בזירת המסחר הגדולה בישראל על מנת לאפשר לעסקים אלו לעבור למכירות און-ליין; דרומה - פלטפורמת מסחר מקוון המאגד עסקים קטנים ובינוניים בקהילות מקומיות ומסייע להם בשיווק ומסחר אונליין; תמך מרכז אמריקאי ישראלי לקידום הכלכלה והתעסוקה בישראל - הקמת מערך ליווי ומנטורינג וסיוע לנשים חרדיות פרילנסריות ובעלות עסקים וקידום שיתופי פעולה עסקיים; קרן שח"ף - הקמת מערך סיוע לעמותות להבראה ובניית אפיקי הכנסות עצמיות של העמותות והרחבתם (מכירת שירותים ומוצרים) וחיזוק העסקים החברתיים ויחידות הרווח של העמותות; אחים בעד אחים - הטמעת מערכות דיגיטליות לבעלי עסקים ולבניית נוכחות עסקית לבעלי עסקים מהמגזר החרדי, שעדיין לא נערכו לכך; יוצרים סביבה אמנות וקיימות בקהילה - יצירת מרחב עסקי ויזואלי של בעלות עסקים מתחום האמנות הפלסטית שיהווה פלטפורמה למכירת תוצרים, שירותים אמנותיים מקוונים (סדנאות און ליין, קורסים) וכן ירידם ותערוכות וירטואליות; הסדנה לידע ציבורי - הקמת מערכת מידע בקוד פתוח אשר תנגיש באופן נוח, ידידותי וחינמי מידע עסקי ורגולטורי קריטי לבעלי עסקים קיימים וליזמים המעוניינים לפתוח עסק/ לבחון כדאיות המשך קיום/הסבת /העתקת עסק קיים; עמותת התיירות שקמה הבשור - הפעלת פלטפורמה המשמשת אחד את הרשויות והעסקים כתוכנת ניהול מרחבית ומציעה לתושבים ותיירים מידע לצד מפה אינטראקטיבית, הטבות ייחודיות, אפשרות לייצר מסלולים שהם חבילות תיירות מומלצות.

המיזמים הזוכים יחלו לתת את השירות תוך חודשיים, והשתתפות המשרד תינתן בגין הסיוע שיינתן לעסקים בשנה הקרובה.

לדברי רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, "התפשטות נגיף הקורונה הביאה לכך שאף לאחר הפחתת ההגבלות על הפעילות במשק, עסקים רבים חזרו לפעול במציאות חדשה שלא הכירו עד כה. נדרש מענה לקושי הרב של העסקים בהשגת אשראי כמו גם אתגרים חדשים בהגדלת מאגר הלקוחות ומקסום פוטנציאל הרווח. אנו סומכים על המגזר העסקי שיידע להציע פתרונות מקוריים וחדשניים".