האם אהוד ברק כבר דרדר את העבודה מתחת לאחוז החסימה?

פרץ מתעקש שהוא לא הראשון שהוריד את העבודה מתחת לאפס. היסטוריה או פנטזיה? • המשרוקית של גלובס

עמיר פרץ שומר על אופטימיות. "אנחנו היחידים שנותרנו במפה הפוליטית עם תפיסת עולם סוציאל-דמוקרטית", הוא הסביר לאריה גולן בתוכנית "הבוקר הזה" למה חשוב עדיין לשקם את מפלגת העבודה.

גולן: "אם נותרתם בכלל במפה הפוליטית".

פרץ: "תאמין לי, אריה, אתה כבר ותיק, הרבה פעמים הספידו את מפלגת העבודה".

גולן: "אבל אף פעם היא לא הייתה בשפל כזה".

פרץ: "הייתה גם הייתה. אתה יודע שאחרי שברק...".

גולן: "שלא עברה בסקרים את אחוז החסימה? אם זכרוני לברכה אינו מטעני, זה לא קרה אף פעם בעבר".

פרץ: "אז תבדוק את עצמך!"

כשפוליטיקאי מבקש לבדוק, אנחנו בודקים. הרמנו את הכפפה המיותמת שפרץ זרק לגולן.
נזכיר איפה העבודה נמצאת היום: זמן קצר אחרי שפרץ ואיציק שמולי הצטרפו לקואליציה הנוכחית, סקרי הבחירות החלו לנבא לעבודה אפס מנדטים, כלומר פחות מאחוז החסימה שעומד על 3.25%. באוקטובר המפלגה צנחה בכמה סקרים ל-2%. בסוף נובמבר - מתחת ל-1%.

שאלנו כמה סוקרים ועיתונאיות פרלמנטריות אם הם זוכרים שפל כזה. כמו גולן, הם לא זכרו. פנינו לפרץ ושאלנו למה הוא התכוון באזכור הסתום של אהוד ברק. דוברו השיב שפרץ התכוון לחודשים האחרונים של 2010, רגע לפני שברק פיצל את המפלגה והקים את סיעת עצמאות.

רענון היסטורי קצר: ברק הוביל את העבודה בבחירות 2009, וזכה ב-13 מנדטים. הוא הצטרף כשותף זוטר לממשלת נתניהו, ועד מהרה התמיכה הציבורית במפלגה החלה להישחק. בינואר 2011 ברק וארבעה ח"כים נוספים התפצלו מהעבודה ונשארו בקואליציה תחת השם "עצמאות". שאר שרי העבודה התפטרו, ואחרי שהמפלגה התאוששה מההלם, החל תאריך ארוך של בחירת יו"ר חדש. שלי יחימוביץ' נבחרה, ובבחירות 2013 קיבלה 15 מנדטים.

ואכן, ערב הפיצול סקרי הבחירות העידו על קריסה. הפסימיים ניבאו שישה מנדטים כבר בתחילת 2010. האופטימיים, שמונה. הדשדוש נמשך כל השנה, ובדצמבר פורסם בחדשות ערוץ 2 סקר של הגל החדש שלפיו "העבודה בראשות ברק צונחת לשבעה מנדטים". במרץ 2011, אחרי הפיצול, תוכנית הרדיו "הכול דיבורים" דיווחה על סקר שבו היא ירדה לשישה.

התקרבות לאחוז החסימה לא מצאנו בשום פרסום. דוברו של פרץ אמר שבקלסר כלשהו שמור אצלם סקר עם חמישה מנדטים, "שזה בעצם לא לעבור". הגזיר לא נמצא עד ירידת הגיליון, אבל חמישה מנדטים הם ממילא הרבה יותר מאחוז החסימה הנוכחי, קל וחומר 2% שנדרשו אז. 

בשורה התחתונה: דברי פרץ לא נכונים ברובם. העבודה בראשות ברק צנחה בסקרים ל-8-6 מנדטים ערב פיצולה ב-2011 ובחודשים שאחרי הפיצול, אבל נשארה גבוה מעל אחוז החסימה, בניגוד למצבה היום.

תחקיר: יפתח בריל