בני גנץ: "נתניהו החליט לגרור את ישראל לבחירות. כחול לבן תצביע מחר בעד פיזור הכנסת"

גנץ הודיע הערב בנאום תקיף במיוחד כי כחול לבן תצביע מחר בעד חוק פיזור הכנסת • עמיר פרץ ואיציק שמולי הודיעו הבוקר כי הם תומכים בחוק • ברשימה המשותפת עדיין אין הכרעה • נתניהו: "זה לא הזמן לבחירות"

בני גנץ / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

בדרך לבחירות: יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע הערב על תמיכת מפלגתו בחוק פיזור הכנסת של יש עתיד שיעלה מחר במליאה. הנאום הערב היה נאום "אני מאשים" נגד נתניהו ובעיקר נאום קמפיין בחירות.

"אזרחי ישראל נכנסתי לממשלה הזו בלב כבד אך בלב שלם", אמר גנץ. "אחרי שלוש מערכות בחירות שלא איפשרו לי להרכיב ממשלה על פי תפיסת עולמי. לכל ההוזים, אני שב ומבהיר לא הייתה ממשלת 61 ללא נתניהו ואני החלטתי למנוע מערכת בחירות יקרה ומכוערת בעיצומו של משבר". 

"לא היו לי אשליות בקשר לנתניהו. הכרתי את הרקורד שלו כמפר הבטחות סדרתי אך חשבתי שהוא יתעלה לגודלה של השעה. הוא התחייב שלא יהיו שטיקים וטריקים, נתניהו לא מקיים והציבור משלם. לא לי הוא שיקר, אלא לכם. לא אותי הוליך שולל אלא את אזרחי ישראל כולם".

"פעלנו ומנענו סיפוח חד צדדי נמהר שאיפשר נורמליזציה. כל זה קרה רק מסיבה אחת נתניהו מצוי במסלול הישרדות אישי הוא פועל להחלץ מהמשפט הממתין לו מעבר לפינה. מול התכססים של נתניהו נאבקנו למען חולים וקשישים ומערכת החינוך. נתניהו החליט לפרק את הממשלה ולגרור את ישראל לבחירות".

"מול הפיגוע הכלכלי של מניעת התקציב לא אעמוד מנגד. נתניהו התחייב להעביר תקציב באוגוסט ולא עמד במילתו. התחייב בדצמבר ושוב אינו מקיים. מישהו עוד מאמין להבטחה שלו?". 

"בעת הזו מדינת ישראל לא מתוקצבת ולכן כחל תצביע מחר בעד ההצעה לפיזור הכנסת. 4 עשורים לחמתי למען מדינת ישראל. בחודשים האחרונים אני מאבק למענכם בכל דרך שאני יכול". 

"חברי ואני נמשיך לפעול באחריות למענכם ולמען מדינת ישראל. את הבחירות האלה יכול למנוע רק נתניהו. נטל ההוכחה עליך. הבא תקציב, הפסק את השיסוי. אם תפעל ללא תכסיסים, לא יצטרכו אזרחי ישראל למצוא את עצמם בבחירות. אם אכן יכפה עלינו נתניהו בחירות איאבק למען ממשלה רחבה עם אחדות אמיתית. תהיה זו ממשלה מתפקדת, שבה לך נתניהו - לא יהיה חלק. חיי אומה אינם מסלול הישרדות אישי של ראש ממשלה. אזרחי ישראל מבקשים מנהיגות אחרת. אני מתחייב שיהיה כאן אחרת". 

במענה לשאלה אם יסכים להיות מספר 2 של לפיד: "אמשיך להוביל את כחול לבן ואהיה אלטרנטיבה שלטונית".

נתניהו: "לשים את הכל בצד"

דקות לפני הצהרתו של גנץ, הוציא נתניהו הצהרה לתקשורת לפיה הוא לא מעוניין בבחירות. "אני אומר כבר הרבה זמן, זה לא הזמן לבחירות - זה הזמן לאחדות. זה הזמן להמשיך להביא חיסונים, זה הזמן להמשיך את המלחמה הנחושה שלנו במחלת הקורונה". נתניהו האשים את כחול לבן בכל שהם נגררים אחרי לפיד ובנט, שדוחפים לבחירות במה שנראה כמו מסרי קמפיין שכבר החל: "לפיד ובנט, לא אכפת להם שאנחנו הולכים לבחירות באמצע מגפת הקורונה. זה אינטרס פרטי שלהם. ואף על פי שכחול לבן בממשלה הזו הקימה ממשלה בתוך ממשלה, כל הזמן התריסו נגדנו, והפרו הסכמים קואליציוניים - אני אומר להם לשים את הכל בצד".

אתמול קיים בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים "מיוחדת", שבמהלכה אמר כי הוא לא מעוניין בבחירות אלא באחדות . בפועל לא נעשו מצד הליכוד כל נסיונות גישור.

הדרך לפיזור הכנסת עוד ארוכה

הבוקר כבר הודיעו שרי מפלגת העבודה עמיר פרץ ואיציק שמולי כי בכוונתם לתמוך בהצעת פיזור הכנסת וטענו כי "לא ניתן להמשיך ולקיים ממשלה שהדבר הכי קבוע בה הוא חוסר הוודאות. דווקא באחד המשברים הקשים שהיו כאן תקציב המדינה נלקח בשבי ע"י ראש הממשלה בגלל שיקולים אישיים. במקום שיתוק מתמשך וחילופי האשמות עדיף לפזר את הכנסת וללכת כעת לבחירות".

מי שעדיין נראה כי מתלבטים אם לתמוך בפיזור הכנסת מחר הם חברי הרשימה המשותפת. בעוד רוב חלקי הרשימה בעד תמיכה בהצעת החוק, ח"כ מנסור עבאס ממשיך להערים קשיים על השותפות המפלגתית. בהודעה לתקשורת שהוציא אחר הצהריים נמסר מטעמו כי "מה שמנחה את חברי הכנסת ברע"מ בפעילות הפרלמנטרית בכלל, ובהצבעות במליאה בפרט, הינה טובת הציבור הערבי. אנו פועלים לפי הציפיות של הציבור שלנו ולא לפי ציפיות השמאל או הימין, ולא לפי הנחיות לפיד, גנץ, נתניהו או בנט. לכל מי שמעוניין לדעת מה העמדה של רע"מ לגבי ההצבעה על פיזור הכנסת מציע להתאזר בסבלנות, עמדה סופית טרם התקבלה".

מחר צפויה הצעת החוק של לפיד לעלות להצבעה יחד עם הצעה זהה של יו"ר סיעת ימינה איילת שקד ואם אכן כחול לבן תתמוך בשתי ההצעות הן יעברו בקריאה טרומית, אולם הדרך לפיזור הכנסת עוד ארוכה. החוק יידרש עוד לעבור בוועדת הכנסת של ח"כ איתן גינזבורג ומשם למליאה בשלוש קריאות לפני שהכנסת תתפזר באופן רשמי. לוח הזמנים המרווח עוד עשוי להוביל את הצדדים למצוא פשרה אם ירצו בכך ולהעביר את תקציב 2020 לפני ה-23 בדצמבר ובכך לדחות עוד קצת את היציאה הבלתי נמנעת לבחירות.