הסוף של טופשופ? החברה האם נכנסה להליכי הבראה לפני פירוק

קבוצת ארקדיה מפעילה כ-500 חנויות בבריטניה ומעסיקה 13 אלף עובדים • מנכ"ל הקבוצה אמר כי ארקדיה לא הצליחה "לעבור בשלום" את תקופת המגפה • במאי 2019 סגרה הקבוצה את הפעילות שלה בארה"ב

חנות של טופשופ / צילום: רויטרס, Tim Wimborne
חנות של טופשופ / צילום: רויטרס, Tim Wimborne

קבוצת ארקדיה, קמעונאית האופנה הבריטית שמחזיקה ברשת טופשופ, קרסה ונכנסה להליכי הבראה לפני פירוק (administration). זוהי אחת הקריסות הגדולות ביותר שנרשמה בבריטניה מאז פרוץ מגפת הקורונה. פירמת ראיית החשבון דלויט מונתה לשמש כמנהל מיוחד בניסיון להבריא את החברה.

מנכ"ל הקבוצה מסר בהצהרה לתקשורת כי הוא קיווה שהחברה תצליח "לעבור בשלום" את תקופת המגפה, אולם בסופו של דבר, בהתמודדות עם תנאי השוק הקשים ביותר, המכשולים שהחברה נתקלה בהם היו כאלה שבלתי אפשרי לצלוח אותם.

ארקדיה, שבבעלות פיליפ גרין, מפעילה כ-500 חנויות בבריטניה ומעסיקה 13 אלף עובדים, לאחר שפיטרה מוקדם יותר השנה 500 נוספים. בנוסף לטופשופ היא מפעילה את המותגים ברטון, דורותי פרקינס, אוונס, מיס סלפרידג', Outfit ו-Wallis. מרבית החנויות של הקבוצה סגורות בתקופה האחרונה במסגרת הסגר השני שהוטל בבריטניה בעקבות מגפת הקורונה,

בסוף השבוע האחרון ציטטה סקיי ניוז גורם בתעשיית הקמעונאות בבריטניה, שאמר כי קריסתה של ארקדיה הפכה לבלתי נמנעת, לאחר ששיחות עם מספר גופים פיננסיים בניסיון לגייס הלוואת חירום של 30 מיליון ליש"ט הסתיימו ללא הצלחה.

לטופשופ יש פעילות גם בישראל, כשבחמש השנים האחרונות הזכיינית המקומית שלה היא קבוצת גולף שמפעילה בארץ 9 חנויות. בזמנו רכשה החברה פעילות עסקית שכללה התקשרות עם מותגי האופנה הבינלאומיים טופשופ וטופמן, דורותי פארקינס ומיס סלפרידג'. ואולם ב-2017 סגרה גולף בתיאום עם קבוצת ארקדיה את רשת טופמן ואת שני המותגים הנוספים.

בכל אופן, במסגרת דוחותיה לרבעון הראשון של 2020 רשמה קבוצת גולף הפרשות לירידת ערך השקעה בפעילות טופשופ בסך של כ-10.5 מיליון שקל ולירידת ערך רכוש קבוע ורכוש בלתי מוחשי בסך של כ-4 מיליון שקל.

נזכיר כי ההסתבכות של קבוצה ארקדיה החלה הרבה לפני הקורונה. במאי 2019 הקבוצה הגישה בקשה לפשיטת רגל והגנה מנושים לבית המשפט בארצות-הברית על רקע חדלות פירעון (צ'פטר 15 המיועד לחברות זרות), ואף הודיעה כי תצא מהפעילות שלה בארצות-הברית ותסגור את כל החנויות שם - 11 חנויות של המותג טופשופ ו-11 חנויות טופמן שפונות לגברים.