ד"ר שרון אלרועי: "עלייה משמעותית בתחלואה. תחילתו של הגל השלישי"

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות התייחסה הערב בתדרוך לתקשורת למצב התחלואה בישראל • משרד הבריאות צפוי להמליץ על "הפחתה של התחלואה המיובאת לארץ" • לגבי חגי דצמבר אמרה כי "הרעיון של עוצר לילה בחגים עדיין נמצא בדיונים, וכך גם דברים נוספים"

שרון אלרועי-פרייס / צילום: משרד הבריאות
שרון אלרועי-פרייס / צילום: משרד הבריאות

ד"ר שרון אלרועי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אומרת הערב בתדרוך לתקשורת כי בשל העלייה בתחלואה, ימליץ משרד הבריאות על "הפחתה של התחלואה המיובאת לארץ". לדבריה, "יש לנו הרבה מאוד תחלואה ממדינות אדומות. רק 25% שומרים על הבידוד, ואפילו רק 1% של חוזרים שהופכים לחולים, זה מאוד משמעותי, מתפזר, וגורם לתחלואה. אנחנו מזהים את זה כמוקד משמעותי שצריך להתרכז עליו. נשקל בידוד במלוניות לחלק מהארצות האדומות, או מתווה שבחלקו יש שהות במלונית וביתר הזמן שהות בבית, בשילוב עם בדיקות. תחלואה מיובאת היא בעיה משמעותית שיש לפתור אותה".

אלרועי אף התייסה לאפשרות של סגר בחג החנוכה, אפשרות אותה העלה לדבריה סגן שר הבריאות, יואב קיש. לפי אלרועי, "הרעיון של עוצר לילה כפי שהציע סגר השר קיש בחגים עדיין נמצא בדיונים, וכך גם דברים נוספים. אנחנו בודקים האם סגר לילה בתקופה הזו הוא בעל ערך, עדיין לא הגענו להחלטה הזו". בנוסף, תובא בפני הקבינט הצעה לשיפור האכיפה באזורים המוגדרים כ'אזור מוגבל'.

היום לראשונה מאז למעלה מחודש, האמיר מספר המאומתים היומי ליותר מ-1,200. לפי אלרועי, "כשמסתכלים על גרף שבועי, גם כשאנחנו לוקחים ממוצע שבועי, כמות המאומתים היומית כבר עולה ל-982, לעומת פחות מ-600 עם היציאה מהסגר. מקדם ההדבקה נמצא על 1.17 ובעליה מתמדת. מכיוון שאנחנו לא יודעים את ההשפעות של כלל הפתיחות שנעשו, אנחנו צפויים לעוד עלייה".

גם כמות הישובים האדומים והכתומים, הולכת ועולה. לפי אלרועי, 90 יישובים בישראל נמצאים במגמת החמרה. לדבריה, "אנחנו רואים את אותה מגמה שראינו בתחילת הגל השני, והנתונים מאוד מדאיגים אותנו. אנחנו רואים עלייה משמעותית בתחלואה ויודעים לזהות שזוהי תחילתו של הגל השלישי. אנחנו לא יכולים להתעלם מזה כמשהו קטן, כשרוב המדינה ירוקה. המספרים קטנים ממה שהיו באוגוסט, אבל מקדם ההדבקה הוא פחות או יותר באותו מקום שהיה באוגוסט".

מוקדי התחלואה בשבועות האחרונים היו בעיקר בחברה הערבית, אך לדבריה של אלרועי, ישנה מגמת "היפוך". "50% מהתחלואה היום היא במגזר הכללי, ו-41% בחברה הערבית. בבאר שבע וברמת גן מקדם ההכפלה עולה, ואנחנו מסתכלים על המגזר הכללי", היא אומרת. "אנחנו נמצאים באופוריה שרוב היישובים ירוקים, אבל אנחנו פוחדים מהיפוך מגמה. כמות החולים במצב קשה הייתה בירידה אך הירידה נעצרה, וכך גם הירידה במספר הנפטרים. יכול להיות שגם גל החולים במצב קשה יעלה בהתאם לעלייה במספר המאומתים".