מה מגיע לי? כל מה שצריך לדעת על תוכנית המענקים בתקופת הקורונה

שמונה חודשים אל תוך משבר הקורונה, עצמאים רבים עדיין נופלים בין כסאות המענקים ולא מצליחים למצות את זכויותיהם • הצטרפו אלינו לשידור החי היום בשעה 11:00, במהלכו נעשה סדר בבלגן המענקים באמצעות נשיאת לשכת רוה"ח איריס שטרק ונשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי

עסקים במשבר
עסקים במשבר

פעימה ראשונה, שנייה ושלישית, מענק השתתפות בהוצאות קבועות, מענקים סוציאליים ואחרים עד יוני 2021, מענק עידוד העסקה, קרן הלוואות בערבות המדינה, דחיית תשלומי מסים, דחיית הלוואות, פטור מארנונה - כל אלה מרכיבים את תוכניות הסיוע לעסקים במשק, שפרסמה ויישמה המדינה ממרץ השנה ועד היום.

על פי הצהרות רשות המסים, עד כה חילקה המדינה לעצמאים מעל 20 מיליארד שקלים במסגרת תוכנית הסיוע, אך עדיין, גם היום, ישנם לא מעט עצמאים ובעלי עסקים שנופלים בין כיסאות המענקים, כאלה שלא מצליחים למצות את זכויותיהם, כאלה שמקבלים סכומי מענקים נמוכים ביחס לבור הכלכלי שנפער בעסק שלהם בתקופת הקורונה או עצמאים שמקבלים סירוב לסכום המענק שהגישו מבלי לקבל הסבר ברור לסיבת דחיית בקשתם.

במקביל, החלה רשות המסים לדרוש ממאות עסקים החזרים עבור מקדמות או מענקים שהיא כבר חילקה להם בחודשים החולפים בטענה כי לאחר בדיקה התברר כי הם אינם זכאים למענק.

בשמונת החודשים האחרונים עקב גלובס אחר תוכנית הסיוע לעצמאים ולעסקים ודיווח על כל הליקויים בתוכנית, ובין היתר על כך שמענקי הסיוע כללו מראש קריטריונים בעייתיים אשר שללו מרבים מהעצמאים את הזכאות לסיוע. חלק מהליקויים תוקנו, אך התיקון הוחל רק קדימה ולא כלפי מי שנפגע, וחלק לא תוקנו כלל ופגעו - חלקם פוגעים עד היום - באפשרות של כמה עצמאים ועסקים לקבל את המענקים שנקבעו.

בין אלה נכללים עוסקים המדווחים על בסיס מזומן, שכירים בעלי שליטה (שלא נכללו בפעימה הראשונה), עסקים שהפסידו בשנת 2018 ועוסקים המדווחים באיחוד עוסקים ויחד עסקיהם חוצים את רף ה-20 מיליון ומונעים מהם זכאות למענק ההשתתפות בהוצאות קבועות לעסקים עד תקרה של 20 מיליון שקל.

חלק מתוכניות המענקים כבר הסתיימו, אחרות לקראת סיום ויש כאלה שיישארו בתוקף עוד חצי שנה, ובינתיים הבלבול וחוסר הוודאות בקרב העסקים ומייצגיהם, רואי החשבון ויועצי המס, ממשיכים להתקיים. גם היום, חודשים רבים אל תוך המשבר, רבים מהעצמאים שואלים את עצמם "מה מגיע לי?" הם גם מסתכלים קדימה ותוהים עד מתי הסיוע יימשך.

בשעה 11:00, בשידור חי באתר גלובס ובעמוד הפייסבוק של גלובס, נעשה סדר בבלגן-המענקים בעזרת יוע"מ ירון גינדי נשיא לשכת יועצי המס ורו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רו"ח, שיענו לכם על כל שאלה שיש לכם. מוזמנים לשלוח שאלות.