השימוע על ביטול הפיצול באינטרנט לקראת מקצה שיפורים

משרד התקשורת הופתע מעוצמת התגובות למהלך אך לא מתכוון לוותר עליו • מסתמן כי יינתנו הקלות נוספות לספקיות הקטנות, ותיבחן מחדש ההצעה לאסור על הוט ובזק למכור חבילות אינטרנט ב-2021, מחשש שהדבר יגרום לקריסתן

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אייל מרגולין
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אייל מרגולין

השימוע בנושא ביטול הפיצול באינטרנט יעבור מקצה שיפורים - כך נודע לגלובס. על-פי מקורות שונים, לא מן הנמנע כי אף יפורסם שימוע משני, וזאת על-מנת להציג מדיניות מהודקת וקוהרנטית יותר לנוכח התגובות שהתקבלו בשימוע.

השימוע על ביטול הפיצול באינטרנט בין ספק ותשתית הפתיע את משרד התקשורת בעוצמת האמוציות שהופגנו בנושא על-ידי כמה וכמה גורמים. בזהירות המתבקשת, ניתן להעריך היום כי המשרד לא הבין את שוק ה-ISP ואת המשמעויות של המהלך עד הסוף. במילים אחרות, השימוע עזר לו להשלים את שיעורי הבית שמוטב לו היה עושה אותם בתחילת הדרך.

למרות זאת, אין בכוונת המשרד לחזור בו מהכוונה להעניק להוט ולבזק את האפשרות למכור אינטרנט ב-2022, והשאלה כרגע מתמקדת כיצד להגיע לשם במינימום נזק לתעשייה.

באופן מפתיע, חלק מהספקיות הקטנות לא התנגדו לאפשר לבזק ולהוט לספק אינטרנט, אבל כן רצו הקלות שיאפשרו להן לפעול במסגרת השוק הסיטונאי המוחל של שתי חברות התשתית, בצורה הרבה יותר אפקטיבית. חלק מהספקיות הקטנות, כפי שכבר פורסם בגלובס, כבר הודיעו כי יעברו לפעול במודל של שוק סיטונאי ויפסיקו למכור דרך בזק והוט במסגרת השיווקית ששתי החברות נוקטות בה של בנדל הפוך, כלומר כשחברות התשתית מוכרות חבילת אינטרנט משולבת עם ספק ומעבירות לו את העמלה החודשית.

אחת הדילמות שצצו במהלך השימוע הייתה החשש של הספקיות הקטנות מהסעיף בשימוע האומר שבמהלך 2021 ייאסר על בזק למכור אינטרנט במסגרת הבנדל ההפוך. המטרה של המשרד הייתה לעודד כך את הספקיות הקטנות לקלוט יותר מנויים ולהעבירם לשוק הסיטונאי, אלא שהמשרד לא הבין שהדבר ייצור תגובה הפוכה, והספקיות הזהירו שהן יקרסו אם בזק והוט יפסיקו למכור אותן בחבילה.

נקודה נוספת שלא נלקחה בחשבון עד הסוף היא הטענה שהועלתה על-ידי חלק מהספקיות, אשר נוגעת לכאוס שייווצר במהלך השנה הקרובה במקרה שלקוחות לא יוכלו לרכוש שירותי אינטרנט מבזק ומהוט. אם בזק והוט לא יהיו חלק מתמונת חיבור הלקוח, אי-אפשר יהיה לחבר אותו ולספק לו שירות. זה כמעט בלתי אפשרי טכנית לנהל שוק אינטרנט שפועל על גבי חברות התשתית מבלי שהאחרונות יוכלו לנהל את התהליך, כי השירות ניתן על גבי התשתיות שלהן.

עוד סוגיה שהועלתה נוגעת לטענה שהעלתה בזק, והיא שללא יכולת לספק אינטרנט מלא ואחוד, היא לא תוכל להשיק את רשת הסיבים האופטיים שלה, ולכן היא דורשת שיאפשרו לה להחריג את רשת הסיבים החדשה ורק עליה לספק אינטרנט כספק לכל דבר ועניין.

בשימוע גם הבינו במשרד שיש צורך למצוא דרכים להקל על הספקיות הקטנות להתחבר לשוק הסיטונאי בבזק ובהוט - בין אם מדובר על עלויות הכרוכות בטכנאים של בזק, שעלותם יקרה בחיבור הראשון בבית הלקוח; וגם בכל הקשור לתשלומים על תעבורת האינטרנט ברשת שלה, שהיא יקרה ולא מאפשרת לספקיות מרווח שדרכו יוכלו להתקיים.

כאמור, בימים הקרובים יידרש המשרד לבחון כיצד הוא משפר את מגרש המשחקים לספקיות הקטנות מבלי שהוא מוותר על העיקרון של אספקת אינטרנט כמוצר אחוד ולא מפוצל בישראל.