הרשימה המשותפת תבקש להדיח את מנסור עבאס מראשות הוועדה למיגור פשיעה במגזר הערבי

בניגוד לתקנון המפלגה, עבאס החליט שלא לתמוך בהצעת החוק לפיזור הכנסת וגם חייב את חברי מפלגתו לעשות זאת • פיצול של הרשימה המשותפת בבחירות הקרובות, יכול לשחק לטובת נתניהו, מכיוון שניסיון העבר מלמד שכוחן של המפלגות גדול יותר יחד

יו"ר רע"מ מנסור עבאס / צילום: יונתן סמייה
יו"ר רע"מ מנסור עבאס / צילום: יונתן סמייה

לאחר שהפר את המשמעת הסיעתית, ברשימה המשותפת צפויים לפנות ליו"ר הכנסת יריב לוין בדרישה להדיח את יו"ר רע"ם מנסור עבאס מראשות הוועדה למיגור פשיעה במגזר הערבי.

על פי תקנון המפלגה החלטות סיעתיות מתקבלות ברוב קולות וכל חברי הסיעה מחויבים להם. אולם הבוקר לאחר שהוחלט לתמוך בהצעת החוק לפיזור הכנסת, הודיע עבאס כי הוא יחד עם שלושת חברי מפלגתו הנוספים ימנעו למרות זאת.

חבר מפלגתו של עבאס, ח"כ סעיד אלחרומי, עזב את הכנסת בזעם לאחר שביקש להצביע גם כן בעד החוק, אך נדרש למשמעת שהטיל עבאס על חברי המפלגה. אלחרומי לא נכנס למליאה וברשימה המשותפת טוענים כי הוא התנגד לדרך שהציג עבאס.

במהלך נאומי חברי הרשימה המשותפת במליאה בשעות האחרונות היה נשמע כי התנהלות רע"ם מערערת את הרשימה כולה. יציאתם לבחירות במצב הפגיע הנוכחי עשוי לחתוך את כוחה של הרשימה וזה החשש העיקרי של ראשיה אימן עודה ואחמד טיבי.

בהודעה שהוציאו ברשימה המשותפת לפני ההצבעה נכתב כי "נתניהו הוא ראש הממשלה המסית ביותר כלפי האזרחים הערבים שאחראי להתבטאות בדבר 'הערבים נוהרים' בבחירות 2015 ולדה-לגיטימציה של האזרחים הערבים והנהגתם הנבחרת. נתניהו הוא האחראי הישיר לחקיקת חוק הלאום הגזעני ולחוק קמיניץ שהוביל לגל הריסות הבתים. הרשימה המשותפת לא יכולה לתרום לאף יום אחד נוסף שבו תכהן ממשלה זו, ועל כן היא תצביע בעד פיזור הכנסת בקריאה הטרומית".

מרע"ם לעומת זאת נמסר כי "אנחנו מחנה עצמאי, לא בכיס של אף אחד. ניסינו בימים האחרונים לשכנע את המפלגות האחרות ברשימה המשותפת בצורך לנהל מו"מ על ההצבעה לפיזור הכנסת, להציב דרישות עם הישגים משמעותיים לחברה שלנו בתמורה להצבעה הזו - תוכנית מיגור האלימות בחברה הערבית, ביטול חוק קמיניץ - אבל עמיתינו ברשימה המשותפת התעקשו לפזר את הכנסת וללכת לבחירות ללא מו"מ. היציאה לבחירות לא תשרת את הציבור הערבי שלנו, ולא את הייצוג הפוליטי שלנו - שהרי לפי הסקרים הרשימה המשותפת תרד מכוחה".

הפיצול ברשימה המשותפת נראה כבר כמעט עובדה מוגמרת. בפעם האחרונה שפיצול כזה קרה הציבור הערבי העניש את המפלגות כולן ולא השתתף בבחירות בשיעור מוגבר. מבחינת נתניהו זה עשוי להיות נקודת פתיחה טובה לבחירות המתקרבות במהירות, שכן ככל שכוחה של הרשימה המשותפת יורד, עולה כוחן של המפלגות שיכולות להיות שותפות להקמת הממשלה הבאה .