שוב בחירות בפתח? אלו השלבים הבאים בדרך לפיזור הכנסת

הכנסת אומנם הצביעה על פיזורה, אבל מדובר בקריאה טרומית בלבד • כדי שיהיו בחירות נוספות על הצעת החוק לעבור עוד שלוש קריאות, ולא בטוח שעד אז לא ימצא פתרון לפלונטר הפוליטי • גלובס עושה סדר בשלבים הבאים בדרך לפיזור הכנסת ה-23

הצעות החוק לפיזור הכנסת צפויות לעלות בדקות הקרובות / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת
הצעות החוק לפיזור הכנסת צפויות לעלות בדקות הקרובות / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת

הצעת החוק לפיזור הכנסת של האופוזיציה עברה היום (ד') בקריאה טרומית במליאת הכנסת ברוב של 61 חברי כנסת ובתמיכת כחול לבן. המשבר הפוליטי בין כחול לבן לליכוד החריף ברגע שבו גנץ הרים את ידו בעד החוק, כאשר מנגד נתניהו לא נענה לפתח שהותיר עבורו עם הבקשה להביא לאישור את תקציב 2021 בהקדם. בכל מקרה, נראה שבחירות 2021 יצאו לדרך. מה יקרה עכשיו?  גלובס עושה סדר.

האם הכנסת התפזרה סופית?
לא. פיזור הכנסת ה-23 ייצא לדרך רק כאשר החוק יעבור בקריאות שנייה ושלישית ויקבע תאריך לבחירות, או לחלופין, אם הכנסת לא תעביר את תקציב 2020 עד ה-23 בדצמבר. אם הכנסת תתפזר, אז הבחירות ייערכו שלושה חודשים לאחר מכן. בחוק פיזור הכנסת ניתן לשלוט בתאריך שבו יתקיימו הבחירות.

מה השלב הבא?
ועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן תדון בשאלה איזה ועדה בכנסת תכין את החוק לקריאה ראשונה. האפשרויות: ועדת הכנסת של כחול לבן או ועדת חוקה של יהדות התורה מגוש הליכוד חרדים.

לאחר מכן יקבע דיון ראשון בוועדה הנבחרת ולאחר אישור החוק שם, יעלה החוק לאישור המליאה בקריאה ראשונה. בשלב הבא יחזור החוק לוועדה ושם יכינו אותו לקריאות שנייה ושלישית, שם גם צפוי להיקבע תאריך פיזור הכנסת, ואחר כך יעלה החוק להצבעה במליאה בקריאות שנייה ושלישית.

רק כאשר החוק יעבור ומאושר בשלב האחרון - פיזור הכנסת ה-23 יתרחש בפועל. עד אז יש עוד הרבה זמן להרבה פוליטיקה ואולי אולי אולי גם לפשרה שתמנע את הבחירות.

מה התאריך הצפוי לבחירות?
אם יעבור החוק לפיזור הכנסת, יקבע בו תאריך הבחירות לפי לבחירתם של רוב חברי הוועדה שיכינו את החוק. אם כחול לבן תוביל את החוק הם יקבעו את הבחירות בהקדם האפשרי, אם הליכוד - תאריך הבחירות עשוי להידחות לחודשים הקיץ. לעומת זאת אם לא יעבור תקציב עד 23.12, הבחירות יתקיימו בתאריך קבוע בחוק: ככל הנראה ב23.3.

אם הכנסת תתפזר, מה יקרה לממשלת האחדות?
את סופה של ממשלת האחדות ניתן היה לראות כבר בימים שאחרי ההשבעה שלה. למעשה הממשלה תפקדה לזמן קצר בלבד כממשלת אחדות ובפועל משרדי הממשלה, חוקים ותוכניות נפלו בין הכיסאות במאבקי הכוח בין הליכוד לכחול לבן.

למעשה, גם עם פיזור הכנסת, הממשלה תישאר במתכונת הנוכחית שלה ותוגדר ממשלת מעבר. מה שיוביל לעוד שלושה חודשים של ממשלה ללא יכולת תפקוד.

האם ועדת הבחירות כבר מוכנה?
בשיחות שערכנו בשבוע האחרון עם גורמים בוועדת הבחירות עולה כי יש לא מעט שינויים והתאמות לעשות לקראת בחירות בעידן הקורונה. הוועדה תידרש להגדלת התקציב שלה באופן משמעותי כדי לפתוח קלפיות נוספות ולהוריד עומסים וכן כדי לשכור כוח אדם רזרבי למקרה שבו עובדי הוועדה ייחלו או ידרשו להיכנס לבידוד במפתיע.

את כל ההכנות עושים בוועדה לבחירות לכנסת ה-24 כבר מחודש אוגוסט. אך ההתנעה האמיתית של ההכנות תעשה רק לאחר אישור תקציב הוועדה בוועדת הכספים בצמוד להחלטה על פיזור הכנסת.