האם ועדת השרים לחקיקה מפלה לטובה דווקא את האופוזיציה?

לקטי שטרית נדמה שהשרים מקפחים דווקא את היוזמות שלה. העובדות יעודדו אותה • המשרוקית של גלובס

ח"כ קטי שטרית, הליכוד / צילום: אתר הכנסת
ח"כ קטי שטרית, הליכוד / צילום: אתר הכנסת

ח"כ קטי שטרית מהליכוד מאשימה את כחול לבן בקיפוח מסוג חדש: העדפת יוזמות של האופוזיציה. זה היה בראיון ל-103FM. המראיינים הזכירו לשטרית שהליכוד הפר את הסיכום עם כחול לבן על תקציב דו-שנתי. "אם אנחנו הולכים על 'אתם והם', אין שום בעיה!" - שטרית התרתחה. "איפה ועדת מינויים? איפה ועדת שרים לענייני חקיקה? אני הגשתי 19 הצעות חוק, אחת לא עברה! אבל אתה יודע מה? כשהאופוזיציה מגישה - מיד זה עולה".

הייתכן שהוועדה של אבי ניסנקורן זורמת עם יוזמות של מרצ, ושמה רגליים להצעות של שטרית? בדקנו.

תזכורת קטנה: ועדת השרים לחקיקה מופקדת על גיבוש עמדת הממשלה על הצעות חוק. עד שהיא לא מחליטה לתמוך בהצעה, ההסכמים הקואליציוניים מחייבים את חברי הקואליציה להצביע נגדה במליאה. בימים כתיקונם הוועדה מצביעה על עשרות הצעות בשבוע, אבל ב"ממשלת החירום לקורונה" רק יוזמות חריגות עולות לדיון. זה נכון לכולם, אופוזיציה וקואליציה.

נסתכל במספרים. מאז הקמת הוועדה, ניסנקורן כלל בסדר יומה 232 דיונים בהצעות פרטיות, כולל הצעות שנידונו יותר מפעם אחת. אבל רק ב-37 מקרים התקבלו החלטות בעד או נגד; בכל השאר, ההכרעה נדחתה למועד אחר, או סתם מוסמסה. רוב ההצעות שהגיעו לשלב ההכרעה היו של הקואליציה, בעיקר של הליכוד. רק 12 - 39% בלבד - באו מהאופוזיציה. הוועדה החליטה לחסום שבע מהצעות האופוזיציה, ורק אחת מהקואליציה.

שטרית צודקת שאף אחת מההצעות שלה לא הגיעה להכרעה. כולן נמנות עם כ-200 ההחלטות-לא-להחליט. אבל האם קבורת החמור הזאת נחסכה מהאופוזיציה? להיפך. 78 מהמסמוסים פגעו בח"כים מהאופוזיציה. במילים אחרות, ב-87% מהמקרים שהצעה אופוזיציונית עלתה לשולחן הוועדה, היא מוסמסה.

אז מנין טענת הקיפוח? שטרית ענתה בדוגמה: הצעת חוק שלה להטלת מגבלות על אסירים משוחררים המתינה שבועות על שולחן הוועדה, בעוד שהצעות של עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת), תמר זנדברג (מרצ) וקארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם) אושרו בישיבה לפני שבוע. אלא שזה היה אירוע יוצא דופן, לרגל יום המאבק באלימות נגד נשים, ואושרה בו הצעה של ח"כ מהליכוד, גדעון סער.

בתגובה לבדיקה ביקשה שטרית למסור שדבריה כוונו לישיבת ועדת השרים ב-25 בנובמבר. "באורח פלא, הצעת חוק חשובה שיזמה והגישה ח"כ שטרית לוועדת השרים לענייני חקיקה לא נידונה כלל, וזאת לאחר שכבר למעלה משלושה חודשים הצעת החוק עומדת על שולחנה של הוועדה. באותו דיון עלו הצעות חוק של האופוזיציה, ואילו הצעת החוק של ח"כ שטרית לא עלתה כלל. בחרתם לפרש אחרת את הנאמר".

בשורה התחתונה: דברי שטרית לא נכונים ברובם. מאז הקמת הממשלה, ועדת השרים לחקיקה נמנעת מלדון ברוב ההצעות הפרטיות, גם של האופוזיציה. מבין הצעות האופוזיציה שנידונו, היא התנגדה לשבע מתוך 12.

תחקיר: ארן רונדל