"זה לא יהיה ביקורי האחרון": שר התמ"ת הבחרייני על הפוטנציאל בישראל

שר המסחר, התעשייה והתיירות של בחריין, זאייד בין ראשיד אל זייני, אמר בשיחה עם עיתונאים כי האיום האיראני כלפי בחריין גדול אף יותר מאשר על ישראל וכי ציר מדינות המפרץ עם ישראל עובד במשותף להביא ביטחון יציבות ושגשוג לאזור

שר  המסחר התעשיה והתיירות של בחריין, זאייד בין ראשיד אל זייאני / צילום: דני זקן
שר המסחר התעשיה והתיירות של בחריין, זאייד בין ראשיד אל זייאני / צילום: דני זקן

שר המסחר, התעשייה והתיירות של בחריין, זאייד בין ראשיד אל זייני, אומר כי ישראל, בחריין ועוד מדינות הן הערובה המשותפת לביטחונו ויציבותו של האיזור כולו אל מול האיומים הנשקפים מאיראן וגורמים אחרים. בשיחה עם עיתונאים במהלך הביקור בירושלים אמר אל זייני כי האיום האיראני כלפי בחריין גדול אף יותר מאשר על ישראל וכי ציר מדינות המפרץ עם ישראל עובד במשותף להביא ביטחון יציבות ושגשוג לאיזור. לדבריו, בחריין עצמה בטוחה למדי לתייר הישראלי, והבטחון האישי בארצו גבוה. "אתם רואים יותר מדי סרטי 007, הכל בטוח אצלנו", אמר בתשובה לשאלה אודות החשש מפגיעה בישראלים בבחריין.

אל זייני הבהיר כי בחריין לא תסמן סחורות ושירותים המגיעים מההתנחלויות ביהודה ושומרון או מרמת הגולן - "לדידנו הכל מה שמגיע מישראל ישראלי - ואנחנו לא עושים אבחנה בין איזור לאיזור. בתשובה לשאלת גלובס אמר כי הוא מקווה שהפלסטינים יצטרפו למהלכים באיזור באמצעות המסחר והכלכלה ואם כך יקרה העסקים יובילו את הפוליטיקה. הוא הזכיר כי במנאמה בירת בחריין התקיימה ועידת השלום שבה הוצגה התוכנית הכלכלית לאיזור וחלק ניכר בה נועד לשפר את רמת החיים של משקי הבית הפלסטינים, מתוך הבנה כי זה תנאי הכרחי להגיע לשלום אמיתי.

שר התמ"ת של בחריין מג / צילום: שילוב אלאונורה
 שר התמ"ת של בחריין מג / צילום: שילוב אלאונורה

"זה לא יהיה ביקורי האחרון כאן"

בהקשר לקשרים המסחריים עם ישראל אמר כי בשיחתו עם ראש הממשלה נתניהו אמש (ד') הבטיח כי הפוטנציאל להיקפי המסחר גדול מאוד ובתחומים רבים. "זה לא יהיה ביקורי האחרון כאן, אני רואה זאת כמשימה שלי ושלנו בבחריין לפתוח את הדרך לעוד מדינות שיבואו בעקבותינו. עבורי כשר המסחר - המטרה לפתוח את הדרך ולתת את כל האפשר לאנשי העסקים לעשות את מה שהם יודעים, אנחנו רק נספק את הדרכים והרגולציה וניתן להם לפרוח. יש לנו אורח חיים פתוח וקוסמופוליטי בבחריין והישראלים יגלו שנוח מאוד להיות בקשר עמנו ולעשות עסקים".

לדבריו הפוטנציאל העצום במגוון רחב של תחומים ובמיוחד ציין את האנרגיה הסולארית המתקדמת, תחו התפלת המים וכן תחומי טכנולוגיה מתקדמת, לרבות בינה מלאכותית. אל זייאני נפגש אמש עם מייסד מובילאיי הפרופסור אמנון שעשוע, ואומר כי הבין מהפגישה את הייחודיות הישראלית ביזמות טכנולוגית פורצת גבולות. "יש בישראל מה שאין בקוריאה הדרומית, יפן ומדינות מתקדמות אחרות - ואנחנו רוצים לעשות שיתופי פעולה העוסקים בכך ולפתח את היזמות המקבילה אצלנו. החברות הישראליות יזכו לאותו יחס מכבד ומחבק שמקבלות כל החברות הבינלאומיות המגיעות אלינו".

הוא העריך כי הטיסות הישירות לנוסעים ולמטען יחלו באופן סדיר בתחילת 2021 - ואמר כי חברת התעופה הלאומית של בחריין שהוא עומד בראשה, כבר מתכוננת למספר רב של טיסות כאלה, כמו גם לקו אניות מטען שיצאו מבחריין לנמלי ישראל.

תחום מסחר צפוי אחר הוא האלומיניום, חברת אלבא הבחריינית היא מהיצרניות הגדולות בעולם והצפי של השר הוא רק בתחום הזה להיקף מכירות של 200 מיליון דולר בשנה.

על התיירות אמר כי המטרה בבחריין היא להעלות את חלק התוצר מענף זה מ-7% בתוך שנתיים ל-10% והתייר הישראלי צפוי להוות חלק מהגידול הזה. "לפני הקורונה קיבלנו כ-12 מיליון תיירים בשנה ואנו רוצים לעלות ל-15 מיליון ב-2022". בפגישתו עם שרת התיירות של ישראל אורית פרקש אמש דובר בין השאר על מכירת חבילות תיור איזוריות למפרץ ולישראל. עוד אפיק בתחום זה הוא חבילות התיור לתייר דת, ובהם נוצרים מהפיליפינים ומדינות אחרות במזרח אסיה שיעברו דרך בחריין אל אתרי הדת בישראל ובאיטליה. וכן תיירים מוסלמים מסרי לנקה וארצות מוסלמיות אחרות אל המקומות הקדושים לאיסלם בסעודיה ובישראל.

אל זייאני גילה כי אמש החליט לטייל בלי פמליה בירושליים, יצא מהמלון עם חברים, וסייר ברחובות העיר העתיקה בירושליים. "התקבלתי בחביבות רבה, נהניתי לדבר ערבית עם העוברים והשבים והרגשתי בטוח למדי".