כחול לבן מגבירה את הלחץ על הליכוד עם קידום שני חוקים חדשים

בכוונת כחול לבן לקדם בשבוע הבא את הסדרת התעמולה ברשתות החברתיות ואת הגבלת תקציב הבחירות • בליכוד מתנגדים לשניהם

בני גנץ  / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

מסלימים לבחירות: בזמן שנתניהו לא מניח בפני גנץ הצעת פשרה חדשה לעניין התקציב ופגישה בין שר האוצר כ"ץ לבין יו"ר כחול לבן בנושא כלל לא נקבעה, בצד השני לא מחכים בחיבוק ידיים. כבר בשבוע הבא, הודיעו בכחול לבן, כי בכוונתם לקדם שני חוקים שמטרידים את הליכוד מאוד: האחד הסדרת התעמולה ברשתות החברתיות והשני הגבלת תקציב הבחירות.

את הצעת חוק תעמולה דיגיטלית תניח ח"כ תהלה פרידמן מהמפלגה והיא נועדה להוביל לפיקוח מסויים על התעמולה באינטרנט וברשתות החברתיות בפרט. בכחול לבן מכנים את החוק "חוק הבוטים", כפרפרזה לתחקיר הבוטים של "ידיעות אחרונות", במסגרתו נבחנה בוועדת הבחירות בעבר השימוש של הליכוד בבוטים. אז, יש לציין, דחתה הוועדה את עתירת כחול לבן בנושא.

"המניפולציות מתבטאות בתופעות של חדשות כזב או מידע מטעה ומוטעה שנפוצים ברשתות החברתיות ובשימוש במערכות אלגוריתמיות המבוססות על ניתוח של מידע אישי ונתוני עתק כדי להשפיע באופן מדויק על קבלת החלטות של פרטים", נכתב בדברי ההסבר לחוק. "הצעת החוק מציעה שקיפות וסימון של תעמולת בחירות בדיגיטל ומתן סמכות ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית לתת צווי מניעה על הפרת חוקי תעמולה בדיגיטל ושימוש במאגרי מידע".

את החוק השני מגיש ח"כ רם שפע והוא נועד להגבלת מימון בחירות לכנסת ה-24. בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "בתקופה של משבר בריאותי וכלכלי חסר תקדים, מציעה כחול לבן כי בבחירות לכנסת העשרים וארבע יוגבלו יחידות המימון לכל מפלגה ויוסדר מנגנון הפחתה דיפרנציאלי מתקציב המפלגות במערכת הבחירות".

שני החוקים נועדו להגביר את הלחץ על הליכוד ונתניהו לקראת פיזור הכנסת ובדרך להעביר חוקים שאינם נוחים לליכוד. ביום שני תדון ועדת הכנסת בחוק פיזור הכנסת ותכריע איפה יכינו את החוק לקריאה ראשונה. בזמן שכל המהלכים האלה מתגלגלים במסדרונות הכנסת, בוועדות ובמליאה כבר קשה לראות את הממשלה מצליחה לתפקד, ומשמעת קואליציונית היא כבר אירוע שלא ישוב. נתניהו בשלב הזה מסרב להניח בפני גנץ את הצעת הפשרה שהוא מחכה לה בנושא התקציב והרוטציה וכל עוד זה לא יקרה - המאבק בכנסת בין המפלגות צפוי להסלים.