הציבור חוזר לקרנות הנאמנות, אבל השוק עדיין רחוק מימי טרום הקורונה: אלה הגופים שצמחו מתחילת השנה

בסוף נובמבר עמד שוק קרנות הנאמנות על כ-320 מיליארד שקל, והפדיונות המצטברים מתחילת השנה מסתכמים בכ-28 מיליארד שקל • רק שלושה גופים צמחו בשווי קרנותיהם מתחילת שנה

הציבור מתחיל לחזור לקרנות הנאמנות, אבל עדיין יש כאלו שלא נהנים מהעליות / צילום: כדיה לוי, גלובס
הציבור מתחיל לחזור לקרנות הנאמנות, אבל עדיין יש כאלו שלא נהנים מהעליות / צילום: כדיה לוי, גלובס

לאחרונה פרסמו הבנקים את הדוחות הכספיים שלהם לרבעון השלישי של 2020. אחת המגמות הבולטות ביותר בדוחות הייתה שורת הפיקדונות של הציבור במערכת הבנקאית, שתפחה בשיעור אדיר מתחילת השנה, ובעיקר בסופו של הרבעון הראשון. לכך הובילו מן הסתם הנפילות האדירות בשוקי ההון בארץ ובעולם, כתוצאה מפרוץ משבר הקורונה. הדבר התבטא אז בפדיונות אדירים של כ-45 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות, ובמימוש גם בתיקים המנוהלים, שיצאו מהשווקים וחיפשו חוף מבטחים עם תשואה מובטחת, גם אם אפסית.

שמונה חודשים חלפו מאז, והמגמה בשווקים השתנתה משמעותית, ובימים אלה השווקים בעיצומה של דהירה נוספת. אולם מנתוני הבנקים, כמו גם מנתוני שוק קרנות הנאמנות, עולה כי לא כל הציבור חזר לבורסה ונהנה מהעליות. כך, בסוף ספטמבר עמד היקף פיקדונות הציבור בבנקים על 1.49 טריליון שקל, גידול של כ-183 מיליארד שקל ביחס לסוף 2019.

כמו כן, למרות גיוסים חיוביים בהיקף מצטבר של כ-2.9 מיליארד שקל שנרשמו בחודש נובמבר בלבד, המעידים על מגמה של המשך חזרה לקרנות הנאמנות, הרי שמתחילת השנה עדיין נרשמו פדיונות מצרפיים בהיקף לא זניח של 27.6 מיליארד שקל.

בסוף נובמבר 2020 מסתכם שוק קרנות הנאמנות בכ-322.1 מיליארד שקל - 8.6% פחות ממה שהיה בתחילת השנה. כמו כן, מתחילת השנה ועד סוף נובמבר קטן שוק קרנות הנאמנות בכ-30 מיליארד שקל, כך שלצד הפדיונות נטו של כספים שנמשכו בפועל על-ידי מחזיקי הקרנות, יש גם תשואה שלילית עדיין על ההשקעות בקרנות מתחילת שנה, אך זו כבר עומדת על קצת פחות מ-1%. כלומר, אם דצמבר יהיה חיובי, ייתכן ששוק הקרנות לא יסכם את 2020 בתשואות שליליות - למרות המפולות האדירות של מרץ - והדבר ישקף שוב את הסיכון האדיר הטמון ביציאה מהשוק בשיא מפולת, תוך קיבוע הפסדים.

מתחילת השנה ועד סוף נובמבר מסתכמים הפדיונות בקרנות המסורתיות ב-24 מיליארד שקל כמעט, בעוד שהקרנות הכספיות פדו קצת יותר מ-5 מיליארד שקל, בדומה לקרנות הסל. אלא שהקרנות הפסיביות שעוקבות אחר מדדים - קרנות הסל והקרנות המחקות - בכל זאת רושמות מתחילת השנה גיוסים חיוביים. זה קורה הודות לגיוסים מצרפיים של כמעט 6 מיליארד שקל בקרנות המחקות.

בנובמבר, חודש טוב מאוד בשוקי ההון, עם עליות חדשות, נרשמו גיוסים של כ-1.9 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות, של 1.5 מיליארד שקל בקרנות המחקות ושל 81 מיליון שקל בקרנות הסל, וזאת מול פדיונות מצרפיים של 635 מיליון שקל בקרנות הכספיות.

בבית ההשקעות מיטב דש מציינים, כי "מרבית הגיוסים של הקרנות המחקות היו במניות חו"ל (1.3 מיליארד שקל) ובאג"ח חברות", כאשר "בתעשייה האקטיבית המסורתית, הגיוס המשמעותי ביותר נרשם בקרנות אג"ח כללי (המשך מגמה מחודש קודם), ואילו יציאת הכספים הגדולה ביותר נרשמה בקרנות אג"ח מדינה ובקרנות אג"ח חברות, שממשיכות במומנטום השלילי חודש שישי ברציפות".

המגייס הגדול: מגדל שוקי הון

כך או כך, הגוף המנהל המגייס הגדול בשוק קרנות הנאמנות בנובמבר הוא מגדל שוקי הון, שאת הקרנות שלו מנהל ליאור כשריאן. בנובמבר גייס מגדל שוקי הון סך כולל של כ-985 מיליון שקל, שמסייע לו להציג את הגיוסים הגבוהים ביותר מתחילת שנה, שמסתכמים אצלו בכ-3.42 מיליארד שקל.

ליאור כשריאן / צילום: אלירן אביטל
 ליאור כשריאן / צילום: אלירן אביטל

לגבי מגדל שוקי הון נפרט, כי הגיוסים האדירים שלו מתחילת השנה נרשמים בעיקר בקרנות הפסיביות שעוקבות אחר מדדים - הקרנות המחקות וקרנות הסל. מתחילת השנה רשמו הקרנות הפסיביות של מגדל שוקי הון גיוסים של 4.65 מיליארד שקל.

המגייס השני בגודלו בנובמבר הוא מיטב דש שבניהול רפי ניב. מיטב דש הוא הגוף הגדול ביותר בשוק קרנות הנאמנות, והוא מוביל את דירוג המגייסים בנובמבר בקרנות המסורתיות. מי שקרוב אליו בגיוס בקרנות המסורתיות בחודש שעבר, וגם בולט לחיוב מתחילת השנה, הוא אלטשולר שחם, שאת קרנות הנאמנות שלו מנהל שי ירון.

בנובמבר גייס אלטשולר שחם כ-358 מיליון שקל בקרנות המסורתיות. אחריו ניצבת במקום הרביעי, ועם גיוסים יפים בקרנות המסורתיות, חברת קרנות הנאמנות קסם שבניהול אבנר חדד, ושבשליטת בית ההשקעות אקסלנס ששייך לקבוצת הפניקס.

אבנר חדד, מנכ"ל קסם / צילום: איל יצהר, גלובס
 אבנר חדד, מנכ"ל קסם / צילום: איל יצהר, גלובס

פסגות בולט בפדיונות גדולים

ונחזור למה שקורה בשוק קרנות הנאמנות מתחילת השנה, ופה התמונה נחלקת לשני חלקים גדולים: "רק" ארבע חברות ניהול קרנות נאמנות מציגות גיוסים חיוביים מתחילת השנה. מדובר בקרנות של מגדל שוקי הון, של אלטשולר שחם שגייס מעל מיליארד שקל מתחילת שנה, של קסם ושל איילון.

שי ירון, מנכ"ל קרנות אלטשולר שחם / צילום: שלומי יוסף
 שי ירון, מנכ"ל קרנות אלטשולר שחם / צילום: שלומי יוסף

יתר הגופים בשוק ניהול קרנות הנאמנות, לא כולל קרנות שבהוסטינג, רשמו פדיונות מתחילת שנה. חלק מהגופים הללו רשמו פדיונות נמוכים גם בשל כך שמלכתחילה אין להם נכסים רבים, וחלקם עדיין מציגים פדיונות בהיקפים נרחבים מאוד; מי שבולט עם הפדיונות הכי גדולים במונחים אבסולוטיים הוא בית ההשקעות פסגות, שאת קרנות הנאמנות שלו מנהל אייל גורן.

מתחילת השנה פדה פסגות סך מצרפי של 9.8 מיליארד שקל, כך שיחד עם התשואות שרשם הוא ניהל בסוף נובמבר קרנות נאמנות בשווי כולל של כ-40.8 מיליארד שקל, וזאת לעומת סך של 51.5 מיליארד שקל בתחילת שנה.

למעשה, בבחינת שווי הקרנות הנוכחי ביחס לשווי בסוף 2019 מתברר, כי יש כמה גופים שיעדיפו לשכוח את 2020, וכמה שיותר מהר. הראשי בהם הוא מודלים שאיבד את פעילות ההוסטינג לאחרונה, ושהיקף הקרנות שלו הצטמק לכמה עשרות מיליוני שקלים, ואולי ימוזג בעתיד הלא רחוק בגוף אחר. פרט לו יש את קרנות סיגמא, שהיקף הקרנות שלו קטן מתחילת השנה ביותר ממחצית.

רפי ניב / צילום: איל יצהר
 רפי ניב / צילום: איל יצהר

גם סיגמא ואילים איבדו כמה עשרות אחוזים משווי הקרנות שלהם ב-11 החודשים האחרונים, גם רוטשילד, פורסט, מור, אנליסט ופסגות קטנו ביותר מ-20% מתחילת שנה. מנגד, מגדל שוקי הון, קסם ואלטשולר שחם גדלו מתחילת שנה בשווי הקרנות, בשקלול התשואות והגיוסים.