למה טרם אושרו עשרות טיסות לדובאי של חברות התעופה הישראליות?

הביקוש האדיר הוביל לשאיפה להגדיל את היצע הטיסות לדובאי, שמתאפשר גם לאור זמינות המטוסים - אלא שהחברות נתקלו בתקרה ושמה אבטחת טיסות

דובאי / צילום: שאטרסטוק
דובאי / צילום: שאטרסטוק

התכנון היה להפעיל 255 טיסות במהלך דצמבר לדובאי, אלא שעשרות טיסות של ארקיע ושל ישראייר טרם אושרו על-ידי אגף אבטחת הטיסות של אל על, האמון על אבטחת הטיסות של התעופה הישראלית.

הרכבת האווירית לדובאי יצאה היום (ה') במלוא תפארתה: אל פליי דובאי, חברת הלואו קוסט מדובאי שהשיקה את הקו לנוסעים בשבוע שעבר, הצטרפו ישראייר, ארקיע ואל על (בינתיים עם טיסות צ'רטר). ארבע החברות הפעילו היום טיסות מלאות עד אפס מקום שעל סיפונן מאות נוסעים ישראלים שטסו לדובאי. לוח הטיסות של דצמבר כולל 182 טיסות עבור החברות הישראליות בלבד.

הביקוש האדיר הוביל לשאיפה להגדיל את היצע הטיסות לדובאי, שמתאפשר גם לאור זמינות המטוסים - אלא שהחברות נתקלו בתקרה ושמה אבטחת טיסות. בנוהל, חברות התעופה הישראליות מדווחות מראש לאגף האבטחה של אל על על לו"ז הטיסות המתוכנן שלהן, כדי שאגף האבטחה יציב עובדי אבטחה בנמלי התעופה הזרים. את נוהלי האבטחה קובע השב"כ, ומי שמוציא אותם אל הפועל הוא אגף האבטחה של אל על.

המדינה מממנת 97.5% מעלויות האבטחה של החברות הישראליות. בשנת 2019 שולם סכום של 946 מיליון שקל, והשנה, עם הירידה בפעילות, ירד הסכום לכ-400 מיליון שקל.

אל על גם קיבלה מהאוצר מקדמה של 15 מיליון דולר על חשבון התשלום לאבטחת הטיסות עבור החודשים ינואר-פברואר לאור הקושי התזרימי שבו היא מצויה.

מאל על נמסר כי "מערך אבטחת התעופה הישראלית פועל על מנת לאפשר את הפעילות של כל חברות התעופה הישראליות לדובאי. עד ליום 26.11 התקבלו מחברות התעופה בקשות להפעיל כ-180 טיסות ביעד בחודש דצמבר 2020 - בקשות אלו טופלו ואושרו. לאחר מועד זה התקבלו בקשות להפעיל כ-75 טיסות נוספות בחודש דצמבר. בקשות אלו והגידול בהיקף הפעילות הצפוי מחייב בחינה חוזרת של התנאים ביעד. צוותים של מערך אבטחת התעופה הישראלית נמצאים בימים אלו בדובאי על מנת לבצע הערכת מצב מחודשת ולבחון כיתד ניתן לאשר את ביצוע הטיסות מבלי להתפשר על סידורי הביטחון הדרושים, מאז פרוץ משבר הקורונה פעל מערך אבטחת התעופה הישראלית לאפשר לכל חברות התעופה להפעיל טיסות לכל יעד בעולם ובכל זמן".