"יש כאן מתכון מנצח להמשך העליות": 2 גורמים עיקריים שימשיכו לספק דלק לשווקים

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות מסמן את הגורמים שצפויים להמשיך לתמוך בשוקי המניות, אם כי השוק המקומי עשוי שלא להצטרף לחגיגה

ניו יורק - בורסת וול סטריט / צילום: תמר מצפי
ניו יורק - בורסת וול סטריט / צילום: תמר מצפי

את 'דצמבר המר' של השנה שעברה עשוי להחליף השנה גל עליות של ראלי סוף שנה, בהמשך לעליות חדות שרשמו מדדי המניות בוול סטריט בחודש נובמבר עם עלייה של 11%-12% במדדים המובילים בוול סטריט, מה שהרחיב את הפער מול מיין סטריט. אם שואלים את רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות (שצפה את העליות בשווקים בראיון בגלובס לאחר הנפילות של חודש מרץ), תיאבון הסיכון של המשקיעים עשוי להימשך למרות נתוני התחלואה המדאיגים בארה"ב, אם כי בשוק המקומי חוסר היציבות הפוליטית עשוי להכביד ולהשאיר את ת"א מאחור.

"אנו עדים כעת לאפשרות לשילוב בין שני גורמים, שיאפשרו לשוקי המניות של ארה"ב להמשיך לעלות", אומר מנחם לגלובס. "האחד, פתרון לטווח המיידי: גדל הסיכוי להסכמה דו מפלגתית על תכנית תמריצים בהיקף (מצומצם יותר) של כטריליון דולר עוד לפני כניסת ביידן לבית הלבן. לשווקים זה חשוב ביותר בנקודת הזמן הנוכחית, כשהתחלואה בארה"ב שוברת שיאים וכבר מספר שבועות שמספר דורשי דמי אבטלה חזר לעלות. לדעתי, הסקירה התקופתית החדשה, או "ספר הבז'" של הפד, שחשפה צמיחה נמוכה עד שלילית במחוזות רבים בארה"ב, מקרבת מאוד חבילה כזו ויכולה לשמש טריגר".

"השני, תוך כדי הסיוע ובהמשכו - החיסונים. אין להמעיט בחשיבות תחילת ההפצה כבר בימים ובשבועות הקרובים, הן על הפעילות הכלכלית אבל קודם כל ובראשונה - על הסנטימנט של השווקים. הטראומה הייתה כל כך גדולה וכך גם האופן שבשווקים "בונים" על הצלחת החיסונים. כל זה קורה כשהפד ממשיך עם הריבית האפסית ועם ההזרמות.
ומבחינת ארה"ב והייצוא - הפיחות ההדרגתי של הדולר עושה רק טוב", אומר מנחם.

"יחד עם הנתונים החיוביים האחרונים על התעשייה בסין, יש כאן 'מתכון מנצח' להמשך העליות. לא בכדי אנו עדים זה זמן לעלייה של מחירי הסחורות כולל הנפט. אמנם במקרה של האחרון יש חשיבות לשאלה מה יחליטו היום מדינות OPEC+, אך בכל מקרה אני מאמין כי העליות מהזמן האחרון קשורות לא רק להיצע המקוצץ אלא גם ליותר אופטימיות לגבי הביקושים".

"יחד עם זאת", מנחם מסייג, "אנו נראה פחות מתאם בין המגמות בשוקי המניות בחו"ל לבין השוק המקומי, כי כאן מחזור התחלואה שונה (דיבורים על כניסה לסגר שלישי) והמצב הפוליטי יוצר אי ודאות כלכלית ופיסקאלית".