מנכ"ל משרד הבריאות: שוקלים סגר בחנוכה או עוצר לילי

לדבריו של מנכ"ל משרד הבריאות, חזי לוי, במשרד הבריאות מעריכים כי כ-700 אלף עד מיליון ישראלים חלו בקורונה, למרות שרק פחות מ-400 אלף חולים אכן אותרו על ידי מערכת הבריאות

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי / צילום: ברזילי
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי / צילום: ברזילי

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי אמר הערב (ה') כי האפשרות של הטלת סגר בחנוכה או עוצר לילה, נשקלות במשרד הבריאות בשל העלייה בתחלואה. לוי סקר בדבריו את מצב התחלואה, ואמר כי אם לפני פחות מחודש אומתו ביום כ-600 חולים, היום מדובר ב-1500 בני אדם. התחלואה עולה גם במגזר הכללי ולא רק במגזר הערבי - שם התחלואה גבוהה, ומספר הערים האדומות והכתומות עולה. לדבריו של לוי, במשרד הבריאות מעריכים כי כ-700 אלף עד מיליון ישראלים חלו בקורונה, למרות שרק פחות מ-400 אלף חולים אכן אותרו על ידי מערכת הבריאות.

סיבה מרכזית לעלייה בתחלואה לפי לוי, הינה השיבה לארץ ממדינות אדומות. לדבריו, "יש תחלואה בקרב שבים ממדינות אדומות. אני רוצה לציין לרעה - תחלואה רבה בקרב השבים מטורקיה. אנחנו מתכוונים לכפות בידוד על החוזרים ממדינות אדומות. כשהדבר הזה לא מתקיים, הוא מעלה את התחלואה. אנחנו שוקלים הגבלות נוספות. סגר בחנוכה ועוצר לילה הם כלים, והדברים נשקלים. אנחנו מתכוונים לטפל בזליגת התחלואה מאזורי הרשות הפלסטינית, שם התחלואה גבוהה, והתנועות אל ומהרשות גורמות לזליגה. הורדנו את הניקוד שהופך עיר לאדומה וכתומה, כך שיש יותר ערים שנחשבות אדומות וכתומות, ואנחנו מקווים שזה יוריד את התחלואה באופן דיפרנציאלי בשל הצעדים שננקטים שם. עוד צעדים נשקלים כעת".

לאחר שבסוף השבוע שעבר פיילוט הקניונים גרם להצטופפות רבה ב-15 הקניונים שנפתחו, אומר לוי: " ראינו את ההתקהלות הקשה מאד ב-15 הקניונים שנכנסו לפיילוט. יש שיאמרו בלאק פרידיי או בגלל שלא הכנסנו אנשים לחנויות גדולות ואנשים התגודדו. הפנמנו את הלקחים. הגבלנו את מספר הנכנסים לקניון אבל התרנו כניסה לחנויות על פי גולדן. יש התנהגות טובה יותר במהלך ימי החול. נסכם את הפיילוט לקראת מחר ונחליט על פי הממצאים מה נחליט".

לא נשקלת אפשרות של קיצור ימי הבידוד

לאחר שהמרכז האמריקאי למניעת מחלות (CDC) המליץ על קיצור ימי הבידוד לכדי 10-7 ימים, לוי הדגיש כי בישראל לא נשקלת אפשרות של קיצור הבידוד לשבוע. לדבריו, "בראותנו את המדיניות בעולם, קיצרנו את מדיניות הבידוד ל-12 יום, בתלות של שתי בדיקות. זו החלטה לא פשוטה. אם אנחנו משחררים ביום ה-12 או ה-10 אנשים שנחשפו לחולים מאומתים ללא בדיקות, אנחנו מעלים את שיעור המסתובבים ברחובות שאולי פיתחו מחלה, בסדר גודל של כ-15%. לכן החלטנו לקצר את הבידוד ל-12 יום. אנחנו מתעתדים להוריד את הבידוד לעשרה ימים, ולגבי היום השביעי - זה עדיין לא בדיונים".

במקביל לעלייה בתחלואת הקורונה, מחלות חורף אחרות לא נפוצות כרגע בישראל. לפי לוי, "יש לשמחתנו השנה ירידה במחלת שפעת ובמחלות נשימה שאינן שפעת ואופייניות לחורף. אנחנו אמנם לפני חודשי השיא הידועים, שהם בעיקר דצמבר וינואר, אך התחלואה נמוכה יותר מאשר בשנה שעברה. זה מעודד, אבל זה לא מונע מאיתנו להתחסן נגד שפעת".