בג"ץ: חובה על הממשלה למנות מפכ"ל קבוע "במהירות הראויה"

בג"ץ קבע: "חובת הממשלה והגורמים המוסמכים לפעול לאיוש משרת המפכ"ל", זאת שנתיים לאחר שהסתיימה כהונתו של המפכ"ל הקודם רב-ניצב רוני אלשיך

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

שופטי בג"ץ קבעו כי חובה על הממשלה והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה למנות במהירות הראויה מפכ"ל קבוע, זאת לאחר שחלפו שנתיים ממועד פרישתו של רוני אלשיך.

"חלפו בדיוק שנתיים מאז הסתיימה כהונתו של המפכ"ל הקודם רב-ניצב רוני אלשיך. לנוכח חובת הממשלה והגורמים המוסמכים לפעול לאיוש משרת המפכ"ל בהתאם לכללי המשפט המינהלי, ובהינתן עמדת היועץ המשפטי לממשלה על נימוקיה - ניתן בזה צו מוחלט המורה למשיבים לפעול להבאתו של מועמד לתפקיד המפכ"ל בפני הוועדה המייעצת לממשלה לעניין מינויים לתפקידים בכירים, במהירות הראויה".

כזכור, היועץ המשפטי לממשלה תמך בעמדת עמותת אומ"ץ שעתרה בדרישה למינוי מפכ"ל קבוע.

בתגובתו לבג"ץ נכתב כי "משלא הוצג נימוק שיש בו כדי להצדיק מבחינה משפטית הימנעות מקידום מינויו של מפכ"ל קבוע למשטרת ישראל באמצעות העברת שם של מועמד לתפקיד מפכ"ל משטרת ישראל בפני הוועדה, ובשים לב גם לפרק הזמן הארוך שבו המשרה החשובה מאוישת בדרך של מילוי מקום, ולנוכח הצו על תנאי שניתן בבג"ץ 20/5920, סבור היועץ המשפטי לממשלה כי אין מנוס מלהוציא צו על תנאי גם בעתירה דנן, לעניין הבאתו של מועמד לתפקיד המפכ"ל בפני הוועדה במהירות הראויה, ולהורות על קביעת מועד קרוב להגשת תצהיר תשובה ובסמוך לאחר מכן לקיים את הדיון בהתנגדות".

מנגד עמדת השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הייתה כי הוא עומד על קיום ההסכם הקואליציוני שנכרת בין סיעת הליכוד לבין סיעת כחול לבן, ולפיו יוקם צוות בהשתתפות שני הצדדים לממשלה, שיגבש בין היתר כללים לביצוע מינויים בכירים.

בשל התנגדות כחול לבן ועל רקע המשבר הפוליטי, אוחנה לא הביא עד כה מועמד מטעמו למשרת המפכ"ל.

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, מסר בעקבות פסק הדין: "העובדה שמשטרת ישראל מתנהלת ללא מפקד כללי למעלה משנתיים היא מחדל חמור שפוגע בתפקוד המשטרה וביכולת האכיפה והשמירה על החוק. המצב לפיו מינויי בכירים הפכו לכלי שרת בידי הפוליטיקאים הוא בלתי נסבל, היוצר דה-לגיטימציה לגופים ולמוסדות האמונים על חוסן המשטר הדמוקרטי בישראל".

פלסנר הוסיף כי הניסיונות להתערבויות פוליטיות בנעשה במשטרה עלולים לחלחל לשדרה הניהולית של המשטרה, ולפגוע באמינותה ובמקצועיותה. "מטריד מאוד שהממשלה והעומד בראשה מתנערים מחובת המינויים המוטלת עליהם ופועלים הלכה למעשה לריקון השדרה המקצועית - ממפכ"ל המשטרה, דרך נציב שירות בתי הסוהר, מנכ"ל משרד רה"מ ועד פרקליט המדינה".