יעקב ליצמן | בלעדי

השר ליצמן יוזם בשנית הליך פטור ממכרז לתפקיד מפתח במשרדו

לאחר שניסה (מאחורי הקלעים) לקיים הליך מינוי בפטור ממכרז לתפקיד מנהל רמ"י, מבקש כעת שר הבינוי, יעקב ליצמן, לקיים הליך מינוי בפטור ממכרז לתפקיד ראש הרשות להתחדשות עירונית שתוקף מינוי מסתיים בשנה הבאה • מלשכת שר השיכון נמסר: "הטענות בכתבה אינן נכונות ומגמתיות"

חיים אביטן/ צילום: שלומי יוסף
חיים אביטן/ צילום: שלומי יוסף

הממשלה צפויה לדון ביום ראשון הקרוב בבקשתו של שר השיכון והבינוי, יעקב ליצמן, להחריג את משרת מנהל הרשות להתחדשות עירונית מחובת המכרזים. לפי הסעיף ליצמן מבקש, "פטור מחובת מכרז פומבי למשרת מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית", לשון הבקשה. מי שמכהן בתפקיד כיום הוא ראש עיריית חדרה לשעבר, חיים אביטן.

זו הפעם השנייה בתוך זמן קצר שבצמרת משרד השיכון מבקשים לקיים הליך מינוי לתפקידים הבכירים ביותר במשרד ללא הליך מכרזי. לאחרונה הודיע מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), עדיאל שמרון, על רצונו לפרוש מהתפקיד אחרי קדנציה ארוכה. מי שכיהן באותה התקופה כשר הבינוי היה יצחק כהן, שביקש לקדם את המינוי ללא מכרז, אם כי מאחורי הקלעים היה זה ליצמן (שחזר מאז לתפקיד השר) שדחף את ההליך, כשרבים טענו כי בכך הוא מבקש למנות את איש אמונו לתפקיד - ינקי קוינט שמכהן כיום כמנהל רשות החברות, ושהביע את רצונו לכהן בתפקיד. יצוין כי בתום מספר ימים הודיעה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, כי היא מאשרת את ההליך, והמליצה על מינוי ועדת איתור לתפקיד, דבר שאכן קרה.

השינוי המבוקש כעת בצמרת הרשות להתחדשות עירונית (שכפופה למשרד הבינוי והשיכון, ג' ל'), תפס רבים בהפתעה, היות וכלל לא היה ידוע שאביטן מסיים את תפקידו. מינויו אושר בממשלה באוקטובר 2017, ולפי חוק הרשות להתחדשות עירונית, "תקופת כהונתו של מנהל הרשות תהיה לארבע שנים וניתן לשוב ולמנותו לתקופת כהונה אחת נוספת של שנתיים". עם זאת גורם במשרד הבינוי מסר לגלובס כי מינויו תקף רק עד לחודש אפריל הקרוב 2021.

לדברי אותו גורם, הפטור המבוקש כעת ממכרז נחוץ היות וליצמן מבקש להקים ועדת איתור לתפקיד, וכי לעמדת נציבות שירות המדינה, שכבר מעודכנת בהליך, לצורך כך יש צורך בפטור ממכרז.

מבדיקת גלובס עולה כי נכון לשלב זה בכוונתו של אביטן להתמודד על התפקיד מחדש ולהגיש את מועמדותו לוועדת האיתור, ככל שזו תקום.

מלשכת שר השיכון נמסר: "הטענות בכתבה אינן נכונות ומגמתיות. ע"פ החלטת הממשלה, ועדת השירות בנציבות אישרה לצאת לועדת איתור חדשה לבחירת יו"ר, בשל תם המינוי של היור הנוכחי. אין כל בקשה להקלה, קלה כחמורה, בסוג ההליך שהינו ידוע ומקובל למשרות מסוג זה. כמו כן אין כל 'הפתעה', לשון הכתבה, במועד פקיעת מינויו של אביטן שהיה ידוע לכל".