45 שנה אחרי שייסד את אפל עם ג'ובס, ווזניאק משיק חברה חדשה

Efforce היא זירת מסחר שמאפשרת לקבל מימון לביצוע פרויקטים ירוקים דרך שימוש במטבעות דיגיטליים ובבלוקצ'יין • החברה השיקה מטבע דיגיטלי בשם WOZX ולטענתה היא שווה כבר כ-950 מיליון דולר

סטיב ווזניאק / צילום: Associated Press, Marton Monus/MTI
סטיב ווזניאק / צילום: Associated Press, Marton Monus/MTI

45 שנה לאחר שהיה שותף להקמת אפל, סטיב ווזניאק מקים חברה חדשה. 

החברה החדשה של ווזניאק - Efforce - היא זירת מסחר שמאפשרת לחברות לקבל מימון לביצוע פרויקטים ירוקים דרך שימוש במטבעות דיגיטליים ובבלוקצ'יין. ב-Efforce ציינו כי בכוונתם לבצע "דמוקרטיזציה" לפרויקטים לחיסכון באנרגיה, שפועלים בשוק שמוערך ב-250 מיליארד דולר. 

"הקמנו את Efforce להיות הפלטפורמה המבוזרת הראשונה שמאפשרת לכולם להשתתף וליהנות כלכלית מפרויקטים להתייעלות אנרגטית, ולייצר שינוי סביבתי משמעותי", נכתב בהצהרה מטעם ווזניאק אתמול. 

Efforce יצרה מטבע דיגיטלי בשם "WOZX", על שם ווזניאק. משקיעים יכולים לרכוש את המטבע ולהשתמש בו כדי לממן פתרונות ירוקים לצריכת אנרגיה של החברות שמופיעות בפלטפורמה. Efforce עוקבת אחרי החיסכון באנרגיה שנוצר בשל הפרויקטים האלו, ובתמורה היא מעניקה למשקיעים "מטבעות אנרגיה", בהם ניתן להשתמש כדי להוריד את עלות צריכת האנרגיה, לשמור או למכור. לפי Efforce, "משקיעים יכולים להשתתף בפרויקטים ליעילות אנרגטית על ידי רכישה של מטבעות שיאפשרו חיסכון עתידי", בעוד שהחברות נהנות מהמימון "ללא עלות".

"WOZX" התחיל להיסחר ביום חמישי בזירת המסחר HBTC.com. לטענת החברה, הרישום לזירת המסחר הגדיל את שווייה פי עשרה ל-950 מיליון דולר. בשבוע הבא המטבע ירשם גם לזירת המסחר Bithumb Global. 

"עסקים קטנים רבים לא יכולים להרשות לעצמם לעבור לתאורת LED, לייעל את תהליכי היצור או אפילו לייצר בידוד מספק כדי לשמר חום - פעולות שיכולות לחסוך להם כסף בטווח הארוך", אמר יאקופו ויזאטי, ששותף להקמת החברה לצד ווזניאק. "Efforce מאפשרת לבעלי העסקים לרשום בביטחה את הפרויקטים שלהם, לשדרג את מערכות האנרגיה שלהם ולקבל מימון ממשקיעים שונים מרחבי העולם". 

ווזניאק וסטיב ג'ובס הקימו ביחד את אפל ב-1976. ווזניאק עזב את החברה - שכיום שווה מעל ל-2 טרליון דולר - ב-1985.