הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה נצבעה בירוק בוהק: ת"א 35 זינק ב-2.1%, דלק קפצה ב-7.5%

מדד ת"א 90 עלה ב-1.7% ומדד הבנקים זינק ב-1.86% • טבע בלטה בעליות לאחר שחזרה עם פער חיובי מוול סטריט • מחזור המסחר היה גבוה יחסית לימי ראשון, והסתכם ב-952 מיליון שקל

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

"השוק לא נותן משקל לפוליטיקה פנימית": הגורמים שמקפיצים את המדדים, ותחזית ראשונה לשנה הבאה בשווקים | דוח השווקים עם גיא בן סימון

16:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב נסגר בעליות חדות על רקע השיאים שנקבעו בוול סטריט בשישי האחרון. מדד ת"א 35 זינק ב-2.1%, ת"א 90 הוסיף 1.6% ומדד הבנקים קפץ ב-1.8%. 

דלק זינקה ב-7.6%, טבע ב-5.3%, להב בלטה בעליות של 3% במחזור מסחר גבוה, דיסקונט קפצה ב-3%, פתאל זינקב ב-6.3%, ומליסרון ב-5.6%.

מחזור המסחר היה גבוה יחסית לימי ראשון, והסתכם ב-952 מיליון שקל.

14:35

מנייתה של דוניץ  מאבדת גובה בצל ההודעה על סיום המשא ומתן למיזוג עם ישראל קנדה ראם פרויקטים מבלי שהצדדים הגיעו להסכמה.

טבע ישראל-סל"א ערוכה להתחיל בהפצת חיסוני הקורונה ( Covid-19) של החברות פייזר ו מודרנה תוך מספר שבועות. כך אמר היום ל"גלובס" מנכ"ל החברה יוסי אופק.

חברת רבוע נדלן , שבשליטת מוטי בן משה, הגיע לסיכום עקרוני לא מחייב על מימון מחדש לקניון TLV שבבעלותה המלאה. על פי הסיכום העקרוני עם המלווים של הקניון, תפרע החברה כ-30% מההלוואה הקיימת ותמחזר את יתרתה לתקופה של עד 13 שנה/

אולי-יר דיווחה כי שתי הלוואות שהוענקו לה בעבר על סך כולל של 120 מיליון דולר, הועמדו בסוף השבוע לפירעון מידי, וזאת בתקופה בה החברה מבקשת את הסכמת מחזיקי האג"ח לדחייה בפירעון חובותיה. 

כלל תעשיות ביוטכנולוגיה  הודיעה כי גמידה סל, המוחזקת על ידה בשיעור של כ-6%, הציגה במסגרת הכנס השנתי של החברה האמריקאית להמטולוגיה (American Society of Hematology - ASH) תוצאות נוספות מניסוי קליני Phase I ב- Natural Killer Cell Therapy GDA-201 בחולי לימפומה מסוג non-Hodgkin. מתוך 19 חולים, ב-13 חולים הושגה תגובה מלאה ( complete response, CR), ובחולה נוסף הושגה תגובה חלקית (partial response, PR), קרי, שיעור התגובה הכללי עמד על 74% (overall response, OR) ושיעור התגובה המלאה היה 68%. לא נצפו תופעת לוואי שהגבילו את מתן ה-GDA-201 והוא נסבל היטב על ידי החולים.

12:45

מתחזקות העליות בשוק המקומי. מדד ת"א ומדד ת"א 90 עולים ב-2.2% ו-2% בהתאמה, מדד הבנקים קופץ ב-1.85%, מדד ת"א נפט וגז קופץ ב-3.3%.

פתאל החזקות , מגדל , דלק  וטבע  בולטות בעליות חדות במחזורים הגבוהים בבורסה, אנרג'יאן מזנקת ב-6%, פריגו עולה ב-3%.

אזורים  סיימה את השלב המוסדי בהנפקת סדרת אג״ח 14 (שקלית שאינה צמודה במח"מ של 5.8 שנים) בהיקף מתוכנן של 250 מיליון שקלים ע"נ. במסגרת השלב המוסדי קיבלה החברה ביקושים של 725 מיליון שקלים ע"נ - קרוב לפי 3 מיעד הגיוס המקורי, ומה שהביא את החברה לפעול מול חברת הדירוג לאשרור הדירוג לסכום גיוס של עד 400 מיליון שקלים.

10:00

שבוע המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בעליות חדות בהמשך לשיאים שנקבעו בוול סטריט ביום שישי האחרון, ולמרות חוסר הוודאות הפולטית. מדד ת"א 35 קופץ ב-1.7%, ת"א 90 עולה ב-1.2% ומדד הבנקים מזנק ב-1.65%.

בזן קופצת ב-5%, אנלייבקס ב-7.7%, קבוצת דלק עולה ב-7%, טבע מנקת ב-5% לאחר שחזרה מוול סטריט עם פער ארביטרז' חיובי.

מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות: "המגמה החיובית בשוקי המניות נמשכה השבוע, על רקע ציפייה בארה"ב להשקת תוכנית תמריצים פיסקאלית (שגיבש צוות דו-מפלגתי) בהיקף של כ- 908 מיליארד דולר, והאישור של בריטניה להפצת החיסון של Pfizer (ארה"ב צפויה לאשר את השימוש בחיסון בפגישת ה- FDA ב-10 לדצמבר והאיחוד האירופאי צפוי לאשרו לקראת סוף החודש).

"בצד הגורמים אשר מיתנו במעט את העליות, נציין את המשך האצת התחלואה מהנגיף בארה"ב ודברי הנשיא הנבחר, ביידן, כי הממשל בראשותו מתכוון לגייס את בעלות הברית של ארה"ב כדי לדון עם הסינים על מגוון רחב של נושאים המנוגדים לאינטרסים של העולם המערבי", אמר שפריר.

מניבים ריט  רוכשת ממיטב דש את מלוא מניותיה בחברת "מגדל מניבים-מיטב בע"מ", המהוות 40% מהונה המונפק והנפרע של חברת מגדל מניבים-מיטב. לאחר הרכישה תחזיק מניבים במלוא (100%) הון המניות המונפק והנפרע של חברת מגדל מניבים-מיטב.

אורביט  מדווחת על קבלת הזמנה נוספת למערכות תקשורת לוויינים מוטסות מחברת INMARSAT בהיקף של כ-2.5 מיליון דולר.

5 דברים שכדאי לדעת לפני המסחר בת"א

1. לקראת פתיחת המסחר: צפי לעליות בת"א לאחר השיאים בוול סטריט

שבוע המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בצל חוסר הוודאות הפוליטית והעברת תקציב, ובהמשך לשיאים שנרשמו בשישי האחרון בוול סטריט על רקע התקווה להעברת חבילת תמריצים נוספת לכלכלה האמריקאית לאחר האכזבה מנתוני תוספת המשקות לשוק העבודה. הנאסד"ק, הדאו ג'ונס וה-S&P 500 עלו שלושתם במקביל לשיא כל הזמנים. בסיכום שבועי, מדד ה-S&P 500 עלה ב-1.7%, הדאו הוסיף 1.2%, הנאסד"ק זינק ב-2.2% ומדד הראסל 2000 טיפס ב-2%. 

המניות הדואליות צפויות לספק תמיכה כאשר הפער המשוקלל על מדד ת"א 35 חיובי של 0.8%. טבע חוזרת מניו יורק עם פער ארביטרז' חיובי של כ-6%, טאואר עם פער חיובי של 3% ופריגו עם פער חיובי דומה..

2. מודיס: ירידה ביכולת הממשלה לנהל תקציב; עדיין לא משפיעה על הדירוג

בסוף השבוע החולף פרסמה סוכנות הדירוג מודי'ס את הנימוקים והפרמטרים שהובילו אותה להשאיר ללא שינוי את דירוג האשראי של מדינת ישראל (A1) שנקבע בשנת 2008. לצד הערכה חיובית לעוצמת הכלכלה הישראלית בדגש על ענף ההייטק, תחזית להתאוששות מהירה של המשק ב-2021 ומתן ציונים גבוהים לעמידות של המשק למשברים חיצוניים במודי'ס מגלים כי הורידו לאחרונה את הניקוד של ישראל בפרמטרים של עוצמת הממשל והרשויות. במודי'ס מציינים את הירידה ביכולת הממשלה לנהל תקציב אך עדיין להערכתם היא לא משפיעה על הדירוג.

לדברי אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס: "השוק באופן עקבי לא נותן משקל משמעותי לפוליטיקה פנימית, ובצדק, כשהשפעתה על יכולת שירות החוב שולית. למעשה, באופן פרדוקסלי תקציב המשיכי עשוי דווקא להקטין את החשש לפריצה תקציבית וסיכוי יכולת שירות החוב".

3. פיילוט הקניונים הוכרז כ"הצלחה": פתיחתם תעלה לדיון בקבינט הקורונה

משרד הכלכלה ימליץ לאשר היום בקבינט הקורונה את פתיחת הקניונים לפי הפיילוט שהחל, אגב, ביום שישי של הבלאק פריידיי . שם מגדירים את הפיילוט כ"הצלחה" לאחר שהקניונים "צייתו בצורה מקסימלית להוראות". על פי הנתונים, לאורך ימי הפעילות בקניונים התפוסה עמדה על 29% בממוצע בכל הקניונים, אך בקניונים הגדולים של עזריאלי ומליסרון עמדה התפוסה בפועל על כ-75% בשבוע האחרון.

4. שלמה אליהו עוזב: נסללה הדרך להחלפת יו"ר מגדל חברה לביטוח ניר גלעד

שלמה אליהו עוזב את תפקידו האחרון במגדל חברה לביטוח, תוך שהוא נשאר רק בדירקטוריון החברה האם מגדל אחזקות. בתמורה הממונה על רשות שוק ההון חוזר בו מההאשמות החריפות שהשמיע כנגד אליהו וחברים אחרים בדירקטוריון מגדל ביטוח, מה שסולל את הדרך לאישור הדירקטורים החדשים במגדל והחלפת היו"ר ניר גלעד. כך, עולה מההסכמות שהושגו בין הצדדים לגבי הפיתרון שיביא לסוף העימות בין חברי דירקטוריון מגדל אחזקות ביטוח לבין הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת.

5. בנק ישראל בשוק: רכש מאות מיליוני דולרים בצל התחזקות השקל

בנק ישראל התערב בשישי האחרון בשוק המט"ח בהיקף משמעותי של מאות מיליונים לאחר קביעת השער היציג, כשהדולר הידרדר לטריטוריה של 3.256 שקלים. מגמת ההתחזקות של השקל נמשכת ביתר שאת, זאת למרות ההשלכות השליליות של משבר הקורונה על כלכלת ישראל. רק בחודש נובמבר החולף נרשם ייסוף של כ-1.4% בשקל מול סל המטבעות, ומתחילת השנה (ינואר-נובמבר) התחזק השקל בכ-3.7%, אל עבר רמת שיא בראייה היסטורית, זאת בהמשך לייסוף של כ-8.1% בשנת 2019. ההתחזקות המתמשכת של השקל מתחילת השנה, הביאה את בנק ישראל לרכוש מט"ח בהיקף נרחב, אם כי, בחודשים האחרונים קצב הרכישות התמתן.