איקאה | בלעדי

חודש אחרי התערבות משרד הבריאות: איקאה פותחת את החנויות בישראל

רשת הריהוט השבדית חוזרת לפעילות אחרי קרוב לשלושה חודשי השבתה רצופים בשל המגבלות שהוטלו על המשק • לפני חודש הצהירה איקאה כי תפתח את החנויות מחדש, אך חזרה בה לאור התנגדות משרד הבריאות • איקאה: "החנויות נפתחו במתכונת מצומצמת ועפ"י התקנות של הממשלה"

איקאה בישראל / צילום: שלומי יוסף, גלובס
איקאה בישראל / צילום: שלומי יוסף, גלובס

חודש אחרי שמשרד הבריאות חסם את הפתיחה שלה, לגלובס נודע כי איקאה ישראל צפויה לפתוח היום את החנויות שלה. רשת הריהוט השבדית הודיעה לעובדיה כי היא נערכת היום לפתיחה מחודשת, אחרי קרוב לשלושה חודשים רצופים של השבתת הפעילות תחת מגבלות הקורונה.

ככל הידוע, בדומה לניסיון הקודם, גם הפעם הרשת נערכת לפתוח רק חלק משטחי הפעילות שלה, ביניהם מזון ומוצרים שהיא מגדירה כחיוניים. חלקים אחרים בחנויות, ביניהם חללי התצוגה, צפויים להישאר לפי שעה סגורים.

מאז שהוטל הסגר השני בישראל, החנויות של איקאה נותרו סגורות. לפני כחודש הצהירו בחברת הריהוט כי יש בידי החברה חוות דעת משפטית שמאפשרת לה לפתוח את החנויות, ואולם במשרד הבריאות חשבו אחרת ויצאו בהבהרה לפיה "משרד הבריאות לא נתן אישור לפתיחת החנות. עמדת המשרד היא כי חנות רהיטים, ובכלל זה איקאה, אינה מקום שעיקר עיסוקו מכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית". מאז החברה חזרה בה, ועד היום כאמור חנויותיה נותרו סגורות.

נזכיר כי איקאה עמדה במרכז סערה ציבורית, כאשר בסוף חודש אפריל נפתחו חלק מחנויות הרשת במסגרת אישור שהעניק משרד הבריאות לפתיחת חנויות ריהוט בשעתו. האישור הזה עורר מחלוקת, בזמן שחנויות ועסקים קטנים אחרים לא קיבלו אישור לפתוח.

במשרד הבריאות נימקו בזמנו כי הציבור מגלה צורך ברהיטים. ההחלטה, שעוררה רעש ותרעומת בקרב עסקים, הוגדרה בדיעבד על-ידי מנכ"ל משרד הבריאות דאז משה בר סימן טוב כ"טעות".

רשת איקאה מפעילה בישראל שש חנויות. ערב משבר הקורונה הועסקו בקבוצת איקאה ישראל כ-1,700 עובדים. אחרי החזרה לפעילות בתום הסגר הראשון בקיץ האחרון קיצרה איקאה את שעות הפעילות שלה בצורה משמעותית, וקיצצה גם במצבת כוח האדם שלה.

אחרי שהוציאה את כל עובדיה לחל״ת, בתקופת החזרה לפעילות החברה קיצצה 300-400 משרות במהלך שכלל פיטורים, ניוד והליך פרישה מרצון.

מאיקאה ישראל נמסר כי "חנויות איקאה נפתחו במתכונת מצומצמת ועל פי התקנות של ממשלת ישראל. אנו נקפיד ונשמור כל העת על בריאותם של עובדינו ולקוחותינו על פי כל ההנחיות".