הגירעון ממשיך לזנק: 11.1% מהתוצר בחודש נובמבר

לפי משרד האוצר, הגירעון התקציבי בחודש נובמבר עמד על 151.3 מיליארד שקל • במסגרת תוכניות הסיוע למשק להתמודדות עם משבר הקורונה, הוציא האוצר עד היום 59.4 מיליארד שקל בלבד מתוך 101.4 מיליארד שקל שהוזרמו לכך

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

הגירעון התקציבי מזנק בחודש נובמבר 2020 ל-151.3 מיליארד שקל, בהם 11.1% תוצר - כך מעדכן היום (א') משרד האוצר. מדובר בנתון המתייחס ל-12 החודשים האחרונים. לא מדובר בנתון מפתיע, מאחר שעל-פי תחזיות האוצר ובנק ישראל, שנת 2020 צפויה להסתיים בגירעון של כ-13%.

במסגרת תוכניות הסיוע למשק להתמודדות עם משבר הקורונה הוציא האוצר עד היום 59.4 מיליארד שקל, מתוך 101.4 מיליארד שקל שהוזרמו בסך-הכול מהמקורות השונים (המקור הבולט מלבד האוצר הוא המערכת הבנקאית באשראי לעסקים). בחודש נובמבר לבדו הוציא האוצר כ-8.2 מיליארד שקל. מדובר אומנם בסכום גבוה במקצת מזה שהוצא בחודשים הקודמים (7.8 מיליארד שקל באוקטובר ו-7.5 מיליארד שקל בספטמבר), אך גם הסכום המתוכנן להוצאה בנובמבר היה גבוה יותר ועמד על 11.3 מיליארד שקל. הפיגור של האוצר - או הפער בין ההוצאה בפועל לבין ההוצאה המתוכננת - עמד נכון לסוף נובמבר על 15.9 מיליארד שקל.

יחד עם זאת, בשנת 2020 כולה היה האוצר אמור להזרים כ-85 מיליארד שקל כתקציבי סיוע למשק, כך שכבר כעת ברור שבסוף השנה יישארו בקופת האוצר סכומים בלתי מחולקים בהיקף של 15 מיליארד שקל לפחות. נזכיר כי תקציבי הקורונה מחולקים במסגרת "קופסאות" שמחוץ לתקציב המדינה הרגיל.

מפירוט הביצוע של "קופסאות" הקורונה עולה כי עד כה הוציא האוצר או התחייב להוציא את כל התקציבים המיועדים למערכת הבריאות כחלק מההיערכות לטיפול בנגיף, בגובה של כ-14 מיליארד שקל. שיעור הביצוע במענקים הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים עומד על 76% בלבד (כ-23 מיליארד שקל מתוך 30 מיליארד), ושיעור הביצוע ברשתות הביטחון למובטלים וליוצאים לחל"ת עומד על 81% (כ-17.5 מיליארד שקל מתוך 21 מיליארד). בתחום המענקים למעסיקים על שימור עובדים עומד שיעור הביצוע על 66% (כ-500 מתוך כ-800 מיליון שקל). 

נתון מעודד אפשר לשאוב מהכנסות המדינה ממסים: נכון לסוף נובמבר היו הכנסות אלה נמוכות ב-3.1% בלבד (נומינלית) מההכנסות בתקופה המקבילה ב-2019, כאשר ההכנסות ממסים ישירים (בעיקר מס הכנסה ומס חברות) היו נמוכות ב-1.1% בלבד. ההכנסות ממסים עקיפים, המוטלים על הצריכה (כמו מע"מ והבלו על הבנזין), מתחילת השנה היו נמוכות ב-5.4% מההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד. הפער מוסבר בירידה החדה בהוצאה לצריכה פרטית, כמו למשל קניות פיזיות בקניונים ובמרכזי קניות וכן בתדלוק כלי רכב.