ברגע האחרון ובלחץ ראשי הערים: הצעת החוק להפחתת שכר ח"כים ושרים ירדה מסדר היום

גורמים המעורים בנושא אמרו לגלובס כי סיבה אחת לכך שהחוק ירד מסדר היום היא שהוא כולל הפחתת שכר גם לראשי הערים, שחלקם הפעילו לחץ כדי למשוך את החוק ולעכב אותו • בשבוע שעבר הגיש אלקין ערר נגד החוק במתכונתו הנוכחית בטענה כי הוא מצומצם יותר מזה שדנו בו לכתחילה בממשלה

פתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת
פתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת

הצעת החוק להפחתת שכר חברי הכנסת והשרים ירדה מסדר היום של הממשלה הבוקר והדיון בה לא התקיים. גורמים המעורים בנושא אמרו ל"גלובס" כי החוק ירד מסדר היום כדי לאפשר לשרים ישראל כץ וזאב אלקין (שהגיש ערר על החוק) להגיע להבנות לפני הדיון. עוד נודע כי סיבה נוספת לכך שהחוק ירד מסדר היום היא שהוא כולל הפחתת שכר גם לחלק מראשי הערים שהפעילו לחץ כדי למשוך את החוק מסדר היום ולעכב אותו.

כפי שפרסמנו בגלובס בשבוע שעבר בדיון על החוק בוועדת שרים הגיש השר אלקין ערר נגד החוק במתכונתו הנוכחית בטענה כי הוא מצומצם יותר מזה שדנו בו לכתחילה בממשלה. אלקין ביקש להרחיב את החוק על נושאי משרה בכירים נוספים בשירות הציבורי כדי שלמהלך תהיה השפעה תקציבית משמעותית, ואילו באוצר האשימו אותו כי זו דרכו לבלום את החוק כולו מאחר שלא ניתן יהיה להרחיב אותו. אלקין אמר היום לגלובס כי גם הוא הופתע לגלות הבוקר שהחוק ירד מסדר היום וכי ביקש דווקא לדון עליו במסגרת הערר שהגיש נגדו. כפי הנראה גם שר האוצר ויוזם החוק לא עודכן לכתחילה בהורדת החוק מסדר היום של הממשלה.

בדר"כ מבקשים מטעמו של ראש הממשלה להסדיר מראש מחלוקות בין שרים על נושאי סדר היום ורק אז להעלות אותם בהסכמה לממשלה. משהדבר לא נעשה היום, החוק שהיה כבר תקוע חודשים רבים בשל המחלוקות מול כחול לבן- נדחה היום שוב. תזכיר החוק שניסח האוצר להקפאת השכר הממוצע במשק הוגש לישיבת הממשלה הקרובה, על-רקע חשש באוצר שהשיתוק הפוליטי לא יאפשר לעצור את העלייה הצפויה. באוצר מעריכים כי עליית השכר הממוצע במשק עלולה לגרום לגידול של בין 7 ל-9 מיליארד שקל בגירעון בשנת 2021, בין היתר כתוצאה מעלייה בשכרם של עובדי המדינה ואובדן הכנסות ממסים.

כזכור ב-21 לספטמבר הביא שר האוצר ישראל כ"ץ לממשלה הצעה להפחתה של 10% בשכרם של חברי הכנסת והשרים. לדרישת חלק מהשרים שהשתתפו בישיבה ובהם השר אלקין הוחלט להרחיב את ההפחתה לכל מקבלי השכר במדינה המוגדרים "נושאי משרה". לקבוצת המוגדרים נושאי משרה שייכים חברי הכנסת, השרים וסגני השרים, נשיא המדינה, נגיד בנק ישראל והמשנה שלו, מבקר המדינה וכן שופטים ודיינים. להערכת האוצר הורדת השכר הייתה אמורה לחסוך לאוצר המדינה הוצאה בסכום כולל של כ-70 מיליון שקל, מעבר לערך ההצהרתי של המהלך.