בעיריית אילת חוששים: הפיכת העיר לצהובה עלולה לבטל את חוק איי התיירות ולסגור את המלונות בעיר מחדש

בהודעה שהפיצה עיריית אילת, היא גורסת כי "העיר אילת, המובילה בארץ במספר הבדיקות המתבצעות בקרב התושבים ושומרת כבר שבועות על אחוז החיוביים הנמוך ביותר בארץ, שומרת על שליטה מלאה במצב התחלואה"

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי / צילום: שלומי יוסף
ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי / צילום: שלומי יוסף

משרד הבריאות הגדיר את העיר אילת כצהובה במקום ירוקה, וכעת קיים חשש לחוק האיים הירוקים. על בסיס נתוני התחלואה הנמוכים שבאילת, העיר נפתחה לפני כשבועיים לתיירות במסגרת חוק איי התיירות, הקובע כי כל הנכנסים לעיר יציגו בדיקות קורונה עדכניות. החוק כולל גם את אזור המלונות בים המלח. לאור שינוי בהגדרות של מקדם ההדבקה, אילת מוגדרת כעת כעיר צהובה, וכמוה גם תל אביב, רחובות וערים נוספות.

בעיריית אילת מודאגים, ובצדק. ביטול של מתווה האיים הירוקים יחזיר אלפי עובדים חזרה לחל"ת ויגרע את ההכנסות הצפויות מהישראלים המבקרים בעיר.

בהודעה שהפיצה עיריית אילת, היא גורסת כי "העיר אילת, המובילה בארץ במספר הבדיקות המתבצעות בקרב התושבים ושומרת כבר שבועות על אחוז החיוביים הנמוך ביותר בארץ, שומרת על שליטה מלאה במצב התחלואה".

לפי הנתונים שצורפו להודעה, מתוך 18,000 בדיקות קורונה שבוצעו בשבועיים האחרונים במתחמי "היבדק וסע", נמצאו באילת 21 חולים מאומתים, "ולמרות זאת הוגדרה העיר אילת בגבול הצהוב על-פי שיטת הרמזור, שלא נותנת ביטוי בפועל למספר הבדיקות העצום".

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, מצפה כי הסטטוס של עירו יחזור להיות כעיר ירוקה: "אלפים רבים מתושבי אילת עברו בדיקת קורונה, ורק רבע אחוז מהנבדקים נמצאו מאומתים. אין לזה אח ורע במדינת ישראל. כדי לשמור על אילת ירוקה, אנו מעודדים את התושבים להיבדק - זו השיטה לשלוט ברמת התחלואה, ולא על-ידי שיטת הרמזור שמעוותת את הנתונים".

יצחק הלוי שיגר פנייה לשר הבריאות, לשרת התיירות ולשרי קבינט הקורונה, בדרישה לתקן את נוסחת הרמזור, "כך שתיתן ביטוי למספר הבדיקות המתבצעות וכתוצאה מכך לשיעור החיוביים שנמצאו ודווקא תעודד רשויות לבצע יותר בדיקות".

החשש אינו מגיע יש מאין: התנאי הבסיסי להכרזה על ״אזור תיירות מיוחד״ שעונה על דרישות חוק האיים הירוקים הוא שרמת התחלואה באזור נמוכה באופן משמעותי. עיר שמוגדרת צהובה אינה עונה על ההגדרה הזו.

נזכיר כי לפי חוק איי התיירות, בכניסה לאזורי התיירות, כלומר בכבישי הגישה לאילת ולאזור המלונות בים המלח, יש עמדות שבהן מוודאים כי לכל הנכנסים יש תוצאות שליליות לבדיקת קורונה עדכנית, כאשר עובדים באזורים הירוקים מבצעים בדיקות מהירות בעמדות המוצבות במקום.

במקביל, בעיריית אילת מעודדים את התושבים להיבדק. לפי נתוני העירייה, מתוך עשרות אלפי הבדיקות שנעשו, שיעור המאמתים עומד על 0.2%, ולאור זאת בעירייה מצפים כי סטטוס העיר אילת יתוקן בהקדם.