פיזור הכנסת: מאבק בין הליכוד לכחול לבן על זהות הוועדה שתדון בהצעת החוק

בכחול לבן מנסים לגייס רוב לכך שוועדת הכנסת בראשות איתן גינזבורג תדון בהכנת החוק לקריאה ראשונה, ובליכוד מעדיפים שהיא תעלה לדיון בוועדת החוקה שבראשות יעקב אשר • ימינה עדיין לא החליטה במי תתמוך

בני גנץ  / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

ועדת הכנסת תדון מחר (ב') בבוקר בהצעת החוק לפיזור הכנסת של יש עתיד. על הפרק: דרישת כחול לבן להכין את החוק לקריאה ראשונה בוועדת הכנסת של ח"כ איתן גינזבורג, לעומת דרישת הליכוד לנהל את הדיונים על החוק בוועדת חוקה של ח"כ יעקב אשר.

כחול לבן יידרשו לגבש רוב בוועדה בדומה לרוב שבו עבר החוק בשבוע שעבר בקריאה טרומית כדי להשאיר את החוק בידיהם ולשלוט בקצב קידומו, אולם נכון לשלב זה בימינה טרם הכריעו במי מהצדדים לתמוך.

בהמשך יעברו כחול לבן והליכוד לשלב הבא במאבק בין המפלגות לקביעת תאריך פיזור הכנסת. בכחול לבן מבקשים לערוך מוקדם ככל הניתן את הבחירות ואילו בליכוד יבקשו לדחות את הבחירות לאחר חג הפסח.

נכון לכתיבת שורות אלו לא נראה כי יש מוצא בדמות פשרה פוליטית בין הצדדים שתוביל למניעת הבחירות. הערב בשמונה ייפגש גנץ עם שר האוצר ישראל כ"ץ והאחרון יציג בפניו את לוח הזמנים לקידום תקציב 2021. אולם לא מדובר בהצעה המקובלת על כחול לבן ומבחינת נתניהו לא עלה עד כה כל רצון להציע לוח זמנים צפוף יותר.

הבוקר בישיבת הממשלה נמנע נתניהו מלהתייחס למשבר הבחירות מול גנץ ואילו גנץ עצמו אמר כי "אולי יהיה נס בעניין התקציב עם הקרבה לחג החנוכה לקראת סוף השבוע.

במקביל בוחנים בכחול לבן אילו הצעות חוק לקדם השבוע ובכלל עד לפיזור הכנסת. על המוקד עלה גם חוק השוויון שמשכו מסדר היום בשבוע שעבר מאחר שלא הושג לו רוב. מאחורי הקלעים מתיחות קשה בין כחול לבן לבין דרך ארץ ובעיקר ח"כ צביקה האוזר שממשיך להתנגד לנוסח שמציע גינזבורג לחוק.

האוזר העביר בשבוע שעבר הצעת פשרה מרוככת לשר אבי ניסנקורן לפיה יקודם חוק השוויון שהוא עצמו הציע יחד עם ח"כ גדעון סער ומדבר על מתן שוויון זכויות אזרחי בלבד ולא במישור הלאומי.

האוזר מציע להעלות את הנוסח שלו להצבעה ביום רביעי הקרוב ולא את זה של כחול לבן כתנאי לכך שהוא והנדל יתנו את תמיכתם לחוק שסובל ממילא מהיעדר תמיכה מספיקה כדי לעבור במליאה.