האם רק אצלנו ובבנגלדש לא הגיעו לכיתה מתחילת המגפה?

האם תלמידי ישראל הם היחידים בעולם שלמדו 9 חודשים בזום? לפיד מגזים • המשרוקית של גלובס

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

אחרי חודשים של למידה מקוונת, שכבת הגיל האחרונה חזרה לכיתות ביום ראשון. תלמידי חטיבות הביניים מתחילים סוף-סוף ללמוד שיעורים פרונטליים יום או יומיים בשבוע במתכונת קורונה מיוחדת. לדעתו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, העובדה שזה לא קרה קודם היא מחדל. "מה שעושים עכשיו ישקיע אותנו בבוץ עמוק יותר ויותר, כי זה מנוהל משיקולים לא-ענייניים", הוא תקף את מדיניות הקורונה של הממשלה בראיון לכאן ב'. "צריך לנהל את זה לטובת הכלכלה ו… אתה יודע מה? עצם זה שאנחנו המדינה היחידה - אנחנו ובנגלדש - שממרץ ילדים לא היו בבית ספר, זה רק ניהול כושל".

נפריד בין ביקורת מבוססת ובין גוזמאות. קודם כול, כמו שההורים ודאי זוכרים, שערי בתי הספר בישראל לא היו סגורים ברציפות מאז שננעלו באמצע מרץ 2020. הלימודים הפרונטליים חודשו במלואם ב-17 במאי, ונמשכו עד סוף שנת הלימודים ב-30 ביוני. בתום החופש הם התחדשו במתכונת חלקית למשך שבועיים, עד הטלת הסגר השני.

שנית, גם אם רוב מדינות המערב היטיבו מאתנו לשמור על שגרת לימודים סדירה בימי המגפה, הטענה שישראל חולקת עם בנגלדש את תחתית הטבלה העולמית היא מופרכת. כדי להתמודד עם השאלה באופן שיטתי, נעזרנו בפרויקט של אונסק"ו שמתעד מדי יום את מצב בתי הספר בכל מדינה בתבל. חוקרי אונסק"ו הבחינו בין סגירה מלאה לפעילות חלקית - באזורים מסוימים, בגילאים מסוימים, בשילוב שיעורים מקוונים וכו'. בסיס הנתונים של אונסק"ו מלמד שמערכת החינוך בבנגלדש אכן מושבתת לחלוטין מאז 17 במרץ, אבל היא לא היחידה. עוד 15 מדינות נמצאות במצב הזה, ובהן ברזיל, הפיליפינים, וגם ערב הסעודית.

שום מדינה מערבית, כולל ישראל, לא ממשיכה היום בהשבתה מלאה. אבל ב-50 מדינות בתי הספר פועלים עדיין בהיקף חלקי, והן כוללות מלבדנו גם את קנדה וחלק ממדינות ארצות הברית.

בשורה התחתונה: דברי לפיד לא נכונים ברובם. ראשית, תלמידי ישראל חזרו ללימודים סדירים לכמה שבועות לפני החופש הגדול. שנית, מלבד בנגלדש יש עשרות מדינות שטרם החזירו את בתיה"ס לפעילות מלאה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר