יינות ביתן | ניתוח

הצרות של יינות ביתן: 20% מהסניפים נסגרו, פורמט הדיסקאונט מתפורר

השנה נגרעו מהפריסה של קבוצת יינות ביתן 14% מהחנויות שמפעילה הרשת • חלקן נסגרו בחודש האחרון לאחר שלא נמצא להן קונה • הרשת מצמצת את פורמט הדיסקאונט שבו המחירים זולים יותר, ומתמקדת בחנויות עירוניות בהן המחירים גבוהים יותר

סניף יינות ביתן הסגור במודיעין. לא נמצא רוכש / צילום: שני מוזס
סניף יינות ביתן הסגור במודיעין. לא נמצא רוכש / צילום: שני מוזס

בזמן שהמתיחות חסרת התקדים בקבוצת יינות ביתן שוברת שיאים חדשים, כשנחום ביתן הודיע על הדחת יו"ר הקבוצה שלמה רודב, רשת הקמעונאות ממשיכה להתכווץ באגרסיביות. מבדיקת גלובס עולה כי ב-2020 נגרעו מהפריסה של קבוצת יינות ביתן-מגה 14% מהחנויות שמפעילה הרשת לציבור, זאת לאחר שסגרה או מכרה 24 חנויות ופתחה חנות אחת במיקום חדש באשקלון. חלק ניכר מהחנויות הללו עמדו למכירה למתחרות ברשימה שנחשפה בגלובס ביולי האחרון, אולם החברה החליטה לסגור אותן בחודש האחרון לאחר שלא נמצא להן רוכש, בין היתר באשקלון, באור יהודה, ובמודיעין.

בפועל, המשמעות היא כי יינות ביתן הצטמקה מפריסה של 170 חנויות לפריסה של 147 חנויות בלבד, וככל הנראה המגמה הזו צפויה להימשך. מדובר בעליית מדרגה בקצב הסגירות של הקבוצה, שב-2019 סגרה כ-11 סניפים, שהיוו 5% מהחנויות שלה. בסך-הכול, במהלך השנתיים האחרונות התכווצה הפריסה של קבוצת הקמעונאות שבשליטת נחום ביתן בכ-19%, כשהחברה ויתרה על 34 חנויות.

נקודה מעניינת שעולה מהסגירות של הרשת היא היעלמות פורמט הדיסקאונט שלה המיועד לציבור הרחב, שבו המחירים זולים יותר, והתמקדות בחנויות עירוניות בהן המחירים גבוהים יותר. לאחר הסגירות מונה הקבוצה 86 סניפי מגה בעיר, 44 סניפים יינות ביתן שמתוכם רק שמונה סניפי דיסקאונט, ו-16 סניפים של הרשת החרדית "שוק מהדרין". בנוסף לאלה, בשבוע שעבר החברה פתחה מחדש סניף ששופץ ומותג מחדש תחת השם "מגה מרקט".

המשקיעים חוששים ממצב הסניפים

הפתיחה הזו מצטרפת לשיפוצים רוחביים עליהם הצהירה יינות ביתן בחלק ניכר מהסניפים שלה, שהסתכמו בחלק מהמקרים בהחלפה סמלית של הנראות החיצונית, אך דילגו על השקעות כמו החלפת מקררים ותשתיות, מה שמייצר לרשת פחתים גבוהים מהמקובל בענף שמכבידים עליה. אחד החששות בקרב משקיעים פוטנציאליים לרשת הוא המצב הירוד בו נמצאים הסניפים, והצורך להשקיע מאות מיליוני שקלים בשיפוץ שלהם.

כך, לגלובס נודע כי במהלך חודש נובמבר סגרה הרשת סניפים נוספים באשקלון, באור יהודה, ובישפרו מודיעין, והיא צפויה לסגור סניף נוסף בקניון מודיעין במהלך החודש הקרוב. במקביל, דיווחה פרשמרקט על עסקה במסגרתה היא צפויה לרכוש מיינות ביתן שלושה סניפים נוספים, שניים מהם באשדוד ואחד בפתח תקווה. סניף נוסף של החברה בעכו נמכר לקשת טעמים.

אלה מצטרפים לסגירות נוספות שביצעה הרשת בחודשים האחרונים בקדימה, בכוכב יאיר, ובאילת, ונוסף על מכירה מסיבית של סניפים למתחרות שלה. במהלך השנה החולפת ויקטורי רכשה מיינות ביתן שלוש חנויות, ברחובות, בירושלים וברמת גן, ויוחננוף רכשה שש חנויות, באייפורט סיטי, בטבריה, בתל אביב, בחדרה, בקריית שמונה ובעפולה ובחנות נוספת בראשון לציון נכנסה בתום חוזה השכירות. חנות נוספת בעיר חולון נמכרה לביכורי שדה שמפעילה את רשת קמעונאות המזון "שוק העיר".

פגיעה משמעותית בהיקף המחזור

לצד אלה, יינות ביתן הסבה שני סניפים ל"חנויות שחורות" - כאלה שמשמשות כמחסן קדמי למכירות אונליין, אך אין אליהן גישה ללקוחות - בקריית אתא וברחובות.

ההצטמצמות האגרסיבית של ביתן באה לידי ביטוי בצמיחה מהירה בהכנסות, בכוח הקנייה וברווחים של המתחרות שלו, ובראשן חברות כמו יוחננוף, ויקטורי ופרשמרקט כפי שעולה מהתוצאות שלהן. הסגירות הללו תרמו למתחרות, אך הן פגעו בהיקף המחזור של קבוצת יינות ביתן שירד מכ-5.5 מיליארד שקל לכ-3 מיליארד שקל, מה שהופך אותה לשחקנית הרביעית או החמישית בגודלה במונחי מחזור, בוודאי אחרי שופרסל ורמי לוי, אך לפי הקצב הנוכחי היא נצבת גם מאחורי יוחננוף, ואולי גם מאחורי אושר עד.

נזכיר כי בסוף השבוע האחרון נחום ביתן שלח הודעה למנהלים ברשת בה הוא מעדכן אותם כי פיטר את יו"ר הקבוצה שלמה רודב, וכי ביתן מבקש לא לפנות מעתה לרודב. מדובר במתיחות שמגיעה כעת לשיאה לאחר שרודב, אשר מונה בעקבות לחץ שהפעילו בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות על ביתן, מגבש עסקה למכירת השליטה ברשת לקבוצת משקיעים בהובלת חברת הפיננסים והביטוח הפניקס. בין הצדדים נחתם מזכר הבנות במסגרתו הקבוצה בוחנת רכישה של 45% מהמניות של קמעונאית המזון בתמורה לכ-400 מיליון שקל.