האוזר, רגב ומארק החרימו את ישיבת הוועדה לבחירת שופטים

שלושת חברי הכנסת מהימין ניסו למנוע את כינוס הוועדה ע"י החרמתה, אך היא התכנסה למרות זאת • האוזר, רגב ומארק החרימו את הישיבה בשל חוסר הסכמה על בחירת חלק מהמועמדים • השופט עבאס עאסי מונה לביהמ"ש המחוזי, חרף התנגדותן של רגב ומארק

ח"כ צבי האוזר / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ח"כ צבי האוזר / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

חברי הכנסת צביקה (צבי) האוזר מדרך ארץ ומירי רגב ואסנת מארק מהליכוד החרימו את ישיבת הוועדה לבחירת שופטים המתקיימת הערב (א'). הסיבה לכך היא חוסר הסכמה עם יתר חברי הוועדה על בחירת חלק מהמועמדים. חרף התנגדותן של רגב ומארק, השופט עאסי מונה הערב לבית המשפט המחוזי.

האוזר נלחם על המינוי של הפרקליט שלומי אברמזון לשופט בבית המשפט המחוזי מרכז אך לא הצליח לקבל את הסכמת הרוב לכך. רגב ומארק התנגדו כאמור למינוי של השופט עבאס עאסי לבית המשפט המחוזי בירושלים. עאסי פסק בעבר נגד רגב בתביעת דיבה, שהתהפכה במחוזי ולשיטתן הוא עוין את צה"ל ואת המשטרה.

שלושת חברי הכנסת מהימין ניסו למנוע את כינוס הוועדה על-ידי החרמתה, אך למרות היעדרותם, הוועדה התכנסה לאור חוות-דעת שניתנה על-ידי היועצת המשפטית של משרד המשפטים לאה רקובר. לפי חוות-הדעת ניתן לכנס את הוועדה ולקבל החלטות גם בהיעדרם של השלושה.

רגב ומארק פנו הערב במכתב בהול לניסנקורן וביקשו להפסיק את עבודת הוועדה אחרת יפנו לבג"ץ: "נבקשך להפסיק באופן מיידי את כינוס הוועדה, שאינו בהתאם להוראות חוק היסוד. הדבר מתחייב הן מלשונו של החוק, והן מהאחריות המיוחדת המוטלת על כתפיך שלא לנהל הליך למינוי שופטים שאמור להיות ללא רבב וללא עוררין, בדרך שנויה במחלוקת".

מניסנקורן נמסר כי "סיימנו כעת ישיבה של הוועדה לבחירת שופטים. מינינו עד כה כמאה שופטות, שופטים ורשמים מצוינים. ‏רעשי הרקע והניסיונות לפגוע בעבודת הוועדה לטובת עסקנות פוליטית לא צלחו ולא יצלחו. נמשיך לפעול ללא משוא פנים למינוי שופטים, על-פי קריטריונים מקצועיים. לא אתן לאף שיקול זר להיכנס למרחב הזה".

ברית "אנטי-ליכודית"

מוקדם יותר פנה האוזר לשר המשפטים אבי ניסנקורן בבקשה לדחות את בחירת המועמדים שבמחלוקת לישיבה הצפויה להתקיים ב-13 לדצמבר על-מנת לאפשר לחברי הוועדה להגיע להסכמות כנהוג. "בשים לב לחשיבות השיח בין חברי הוועדה, וללגיטימציה הציבורית הרחבה הנדרשת בעת בחירת השופטים בישראל, אבקשך לדחות את הדיון בקטגוריות שבמחלוקת", כתב האוזר והוסיף כי "בטוחני שפשרה והשאיפה להגיע להסכמה רחבה ככל האפשר היא המפתח לניהול מוצלח של דיוני הוועדה". ניסנקורן לא הסכים לדחות את קיום הישיבה היום.

כפי שפורסם כבר לפני חודש וחצי בגלובס, הוועדה לבחירת שופטים שינתה את מערכת הבחירות שבה כך שנוצרה ברית לא רשמית חדשה - בין שישה או שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה. חזית שרק שרת התחבורה, מירי רגב וח"כ אסנת מארק, שתיהן מהליכוד, אינן שותפות לה. כך אמרו ל"גלובס" גורמים המעורים בעבודת הוועדה.

לדברי הגורמים, לחזית שותפים שר המשפטים ויו"ר הוועדה אבי ניסנקורן (כחול-לבן); שלושת שופטי בית המשפט העליון שחברים בוועדה, הנשיאה אסתר חיות, השופט ניל הנדל והשופט עוזי פוגלמן; וכן שני נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה, עוה"ד מוחמד נעאמנה ואילנה סקר.

במידה מסוימת לפחות גם ח"כ האוזר היה צפוי לשתף פעולה עם ששת חברי הוועדה שהוזכרו.

הברית שנרקמה - וניתן לכנותה, "אנטי ליכודית" או "אנטי מארק ורגב" -שינתה באופן דרמטי את מאזן הכוחות. זאת, בעיקר ביחס למאזן הכוחות ששרר בוועדה בתקופת שר המשפטים איילת שקד ויו"ר לשכת עוה"ד הקודם אפי נוה. בתקופת שקד-נוה חברו שני נציגי הלשכה בוועדה לפוליטיקאים בוועדה ויצרו גוש נגד שלושת שופטי העליון בוועדה.

ברית זו מחזירה את השליטה על המינויים לערכאות הנמוכות לשופטי בית המשפט העליון. זאת, כפי שהיה בעבר, טרום תקופתם של שקד ונוה.