הוועידה העסקית הרשמית של ישראל לאיחוד האמירויות נפתחה

הוועידה מתקיימת בחסות בנק הפועלים ומכון היצוא, ובהשתתפות כ-400 אנשי עסקים ונציגי חברות ישראליות, ובשיתוף חברות ואישי ממשל מהאמירויות

דובאי ממעוף הציפור / צילום: 	Aijaz Rahi, AP
דובאי ממעוף הציפור / צילום: Aijaz Rahi, AP

בדובאי נפתחה הבוקר (ב') הוועידה העסקית הרשמית של ישראל לאיחוד האמירויות, Beyond Business, בחסות בנק הפועלים ומכון היצוא, בהשתתפות כ-400 אנשי עסקים ונציגי חברות ישראליות, ובשיתוף חברות ואישי ממשל מהאמירויות. הוועידה מתקיימת במקביל ובשולי כנס הטכנולוגיה הבינלאומי GITEX הנחשב שלישי בגודלו בעולם, והשנה ישתתפו בו לראשונה כ-200 חברות ישראליות. במהלך האירוע יפגשו שתיים משרות הקבינט האמירתי עם ראשי המשלחת הישראלית, ויתקיימו מפגשים ופאנלים בהשתתפות בכירים משתי המדינות.

יו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק אמר לגלובס כי על הבנקים לייצר פלטפורמה פיננסית ליחסים עסקיים תקינים מהירים ובטוחים. לדבריו לקשר העסקי/מסחרי המתבשל עם האמירויות חשיבות רבה בהוצאתה של ישראל מהמשבר הכלכלי שיצרה מגפת הקורונה. הוא הביע תקווה כי האמירויות והשווקים החדשים הנפתחים דרכה יהוו זרז להתאוששות המשק הישראלי כולו. "היציאה מהמשבר תלויה בכך שכל צד יעשה את תפקידו, לרבות הממשלה על זרועותיה השונות", דברי קרופיק.

מנכ"ל הבנק דב קוטלר אמר כי הבנק מלווה כבר עסקאות יצוא ראשונות בעיקר בחקלאות והזכיר הבקשר זה את המרים הישראלים שהגיעו לשווקים באמירויות וזוכים כאן להצלחה. עם זה הוא הזהיר כי על הישראלים ללמוד את הקצב המקומי ולא לנסות להאיץ את העסקים ללא הכנה מוקדמת: "צריך לדעת לבנות לאט לאט את האמון, וללא אמון העסקים לא יצליחו". הוא ציין כי האמירתיים רואים את היחסים כדו צדדיים משמע מבקשים לעניין ישראלים בהשקעות באמירויות ולא רק להיפך.

יו"ר מכון היצוא אדיב ברוך אמר לגלובס כי הסכמי אברהם הביאו לפריצת דרך כלכלית מהירה במיוחד ובשנה הבאה היקף הסחר - היצוא הישראלי לאמירויות - צפוי להגיע לכחצי מיליארד דולרים לפחות. הוא הוסיף כי אין מדובר במסחר עם האמירוית בלבד אלא דרכן לשווקים שעד כה היו סגורים בפני ישראל.

לגלובס נודע כי אחד מההסכמים הקרובים להיחתם הוא בתחום החקלאות. חברת ענק אמירתית בבעלות אחת ממשפחות העושר מחזיקה שטחים חקלאיים עצומים בעיקר באפריקה, ומבקשת לגדל בהם סוגי מזון שונים בחקלאות מתקדמת. החברה בוחנת כמה חברות אגריטק ישראליות הנותנות פתרונות למכלול הצרכים של הגידול, השקיה, ידע חקלאי, שליטה בשוק הזרעים ועוד. המטרה היא כי בתוך שנים ספורות יהיו שטחי הענק הללו אסם התוצרת החקלאית של האמירויות המוציאה היום הון רב על רכש המזון מחו"ל. כיום קרוב ל-90% מהמזון המקומי באמירויות מיובא.

בערב הפתיחה החגיגי אתמול (א') ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לעוד מדינות במזרח התיכון להצטרף להסכמי השלום עם האמירויות ועם בחריין. בברכה משודרת שנשא בפני באי ערב הפתיחה של אמר נתניהו כי ההסכמים הם רק נקודת פתיחה וכי מטרתם להביא קידמה לכל המזרח התיכון. השר לענייני חדשנות ופינטק במשרד הכלכלה של איחוד האמירויות, ד"ר אחמד בלהאול אל-פאלאס אמר בכנס כי הסכמי אברהם לא נועדו רק לישראל ולאמירויות אלא לכל האיזור, לא רק לכלכלה ולעסקים אלא לעתיד האעזור כולו. החזון שלנו הוא תקווה, כמו שמה של תכנית החלל שלנו, תקווה לאזור ולעולם כולו. זה מה שאנחנו מנסים לממש. העתיד שייך למי שיכול לתכנן ולעצב אותו, הוא לא מחכה למי שמצפה שאחרים יעשו, דברי השר.

גילוי מלא: הכותב הוא אורח של בנק הפועלים במימון מלא של גלובס