נעילה מעורבת בוול סטריט: דאו ג'ונס ו-S&P 500 ירדו; נאסד"ק עלה

מגזר האנרגיה ב-S&P 500 מחק 2.6% מערכו • מניית טסלה זינקה ב-7.4% לשיא של כל הזמנים • בוריס ג'ונסון יבקר בבריסל אישית כדי לאפשר לבריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי עד סוף השנה • ממשל טראמפ עשוי להטיל סנקציות על גורמים סינים בשל מעורבותם שנעשה בהונג קונג

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP
אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:03

נעילה מעורבת בוול סטריט, דאו ג'ונס מחק 0.7% מערכו, S&P 500 ירד ב-0.4% ואילו נאסד"ק עלה ב-0.3% לשיא חדש.

מניית אינטל ירדה ב-4.1% ומגזר האנרגיה ב-S&P 500 ירד ב-2.6% ומשך את המדד מטה. בנאסד"ק, מניות ענקיות הטק הרימו את המדד, אפל הוסיפה 1.4% לערכו ופייסבוק עלתה ב-2.2%.

מניית טסלה טיפסה ב-7.4% לשיא של כל הזמנים במחיר המניה.

ארה"ב מדווחת על שיא בממוצע חולי הקורונה המאומתים ב-7 הימים האחרונים - 196,200 בני אדם. מדובר בעלייה של 20% מהממוצע של השבוע הקודם.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע הערב כי הוא מתכוון לנסוע אישית לבריסל כדי לדון בהסכם סחר חופשי בין האיחוד לבין בריטניה שיאפשר פרישה "חלקה" בסוף השנה. ג'ונסון הודיע זאת בתום שיחה של יותר משעה וחצי עם נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר-לאיין, שבתומה דווח כי "נותרו חילוקי דעות" בשורה של נושאים המונעים חתימה על הסכם. הודעת ג'ונסון פורסמה בתום יממה מתוחה בעוד הזמן להגיע להסכם הולך ואוזל. ג'ונסון עשוי לבקר בבריסל ביום רביעי, אך ככל הנראה לא מחר.

19:29

בורסות אירופה ננעלו במגמה שלילית, קאק ירד ב-0.64%, דאקס איבד 0.21% מערכו ופוטסי ננעל סביב רמת האפס. סטוקס 600 איבד 0.3% מערכו.

בוול סטריט נמשכת המגמה המעורבת, דאו ג'ונס יורד ב-0.43%, S&P 500 מאבד 0.14% מערכו ונאסד"ק עולה ב-0.41%.

בתחתית המדדים, מניית שברון נופלת ביותר מ-2.5%, אינטל מתרסקת ב-4%. מגזר האנרגיה מושך את מדד S&P 500 מטה ויורד בכ-2%.

בנאסד"ק, מניות ענקיות הטק עוזרות למדד לעלות. פייסבוק, אפל ונטפליקס כולן עולות ביותר מ-1%. גם מניית טסלה מטפסת, בכמעט 3% בשעה זו.

17:20

מגמה מעורבת במסחר בוול סטריט. נאסד"ק עולה ב-0.4%, אך דאו ג'ונס מאבד 0.5% ו-S&P 500 יורד ב-0.1%. באירופה המסחר מתנהל במגמה מעורבת גם הוא, פוטסי עולה ב-0.1%, קאק מאבד כ-1% ודאקס יורד ב-0.4%.

מטבע הליש"ט מאבד כ-1% מול הדולר. 

מניות הטכנולוגיה מובילות את העליות בנאסד"ק. פייסבוק עולה בכ-3%, נטפליקס  מוסיפה 2.4%, ואפל  מטפסת ב-1.4%. טסלה  קופצת ב-4%. 

אינטל  מאבדת 4%. 

16:30

המסחר בבורסות ארה"ב נפתח היום במגמה מעורבת. נאסד"ק עולה ב-0.2%, אך S&P 500 יורד ב-0.2% ודאו ג'ונס מאבד 0.25%. המסחר באירופה מתנהל בירידות. קאק מאבד 0.85%, דאקס יורד ב-0.3% ופוטסי נסחר ללא שינוי. 

הפאונד יורד ב-0.8% מול הדולר. 

מניית אינטל  יורדת ב-2.9% במסחר בנאסד"ק. מניית שברון  מאבדת 3.3% בבורסת ניו יורק. 

הנפט יורד בכ-1%, כעת מחיר חבית עומד על 45.82 דולר.

13:40

המסחר באירופה מתנהל בירידות מלבד הפוטסי שעולה ב-0.5%. הפאונד צונח בצל פיצוץ אפשרי של השיחות בין האיחוד ובריטניה  סביב הברקזיט.

11:00

שר החוץ האירי, המכהן כדיפלומט האיחוד האירופי, אמר כי על בריטניה לבחור בין תוצאה חיובית או תוצאה של 'אין עסקה' בכל הנוגע ל'ברקזיט', כך לפי רויטרס. מנגד, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מוכן לפוצץ את שיחות הברקזיט, אלא אם האיחוד האירופי יסכים לסגת מדרישותיו, כך דיווח ה"סאן" הבריטי.

המטבע הבריטי צונח ב-1.5% מול הדולר על רקע הדיווחים.

לדברי רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות: "שעת השין לגבי השלמת יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי מגיעה. בסוף השבוע היו מגעים נמרצים, אך הם טרם בשלו, וכעת יש הערכות סותרות, המשליכות לרעה על שוקי המניות של היבשת (בדגש על בנקים בבריטניה) וכן על שער החליפין של הליש"ט. פתרון מוסכם ייטיב מאוד עם בריטניה וזה היה התרחיש הבסיסי, שגרם למטבע הבריטי להתחזק מאז אמצע השנה.

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות  / צילום: התאחדות הכלכלנים
 רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות / צילום: התאחדות הכלכלנים

"לכן, פיצוץ של השיחות, אם כך יקרה, יגרום לפיחות חד, מה עוד שבריטניה היא בין המדינות שניזוקו יותר מאחרות מנגיף הקורונה (ולכן גם מקדימה לחסן). כעת יש מגעים נמרצים בין ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון לבין נשיא הנציבות האירופית בניסיון להגיע לפשרה של הרגע האחרון. לגבי המחלוקת הנוגעת לזכויות הדיג של בריטניה, שעד כה הציג ג'ונסון עמדה בלתי מתפשרת בעניין, מסתמנת התקרבות בין הצדדים, אך יש שורה של נושאים שטרם סוכמו, עיקרם החשש של מדינות האיחוד מיתרון שיוענק לחברות מתחרות בריטיות, שמחד תקבלנה הטבות במכסים ומכסות לשוק האירופי המשותף ומנגד לא תוגבלנה ע"י שינויים עתידיים בחוקי המשחק של האיחוד, הודות לסוברניות שלהן. ההערכות כעת נעות בין כוונה של ג'ונסון לפרוש מהשיחות על הרקע הזה, לבין הגעה לפשרה המיוחלת", אומר מנחם.

נזכיר, כי בסוף החודש תסתיים השנה שהוקצבה להגעה להסכמים בין בריטניה לבין האיחוד האירופי, לאחר שהפרישה עצמה כבר הוכרזה בסוף השנה שעברה. "להערכתי הזהירה, השכל הישר יגבר ובצל הקורונה ובעקבות הבחירות בארה"ב, יש יותר סיכוי שתושג פשרה (שלב חילופי ההאשמות טרם החל...) אך השעות הקרובות תהיינה קריטיות", סיכם מנחם.

10:00

המסחר בבורסות אירופה נפתח בטריטוריה האדומה, מלבד הפוסטי הבריטי שנסחר כעת ללא שינוי. הדאקס הגרמני מאבד 0.3% מערכו, הקאק הצרפתי יורד ב-0.65%, הבורסה במדריד יורדת ב-0.8%.

09:45

הייצור התעשייתי בגרמניה עלה ב-3.2% בחודש אוקטובר - מעבר לתחזיות, הודות לעלייה במכירות רכבים. מדובר בעלייה החודשית החדה מאז חודש יוני האחרון. התחזיות של רויטרס היו לעלייה של 1.6%.

08:30

המסחר באסיה עבר לירידות בצל הדיווח על כוונת ממשל טראמפ להטיל סנקציות על גורמים סינים בשל מעורבותם שנעשה בהונג קונג.

הבורסה בהונג קונג מאבדת 1.4%, מדד הניקיי היפני יורד ב-0.76%, שנחאי מאבדת 0.5% ומדד אסיה דאו יורד ב-0.2%.

נתוני סחר שפורסמו הבוקר בסין הצביעו על עלייה של 21.1% בייצוא מהמדינה בחודש נובמבר, הרבה מעל לצפי לעליה של 12% בלבד. מנגד הייבוא עלה ב-4.5% לעומת הצפי לעלייה של 6.1%.

ממשל טראמפ צפוי להטיל סנקציות על לפחות 12 חברים במפלגה הקומוניסטית הסינית השלטת במדינה, וזאת בשל תפקידם, לכאורה, בפסילת מחוקקים מטעם האופוזיציה בהונג קונג. לפי הדיווח ברויטרס, ייתכן כי הצעד יקרה ביממה הקרובה וימשיך את המגמה של ממשל טראמפ נגד סין בשבועותיו האחרונים בבית הלבן.

הנשיא הנסחר ביידן אמר בשבוע שעבר כי הוא לא ימהר להסיר מכסים על סין. לדברי רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות: "במסגרת תכניות חומש של המפלגה הקומוניסטית השלטת, סין "אמורה" לצמוח ב-6% בשנה. מדובר במדינת ענק רבת מחוזות, שחייבת לתת שקט כלכלי, תעסוקתי וחברתי למושלים מטעם המפלגה. לכן, יעד זה ראשון במעלה מבחינתה. אם לשפוט לפי יעד זה, שכמובן לא הושג, מתברר כי סין כבר גרעה 1.6 מיליארד דולר, מה שמקפיץ את ההפסד במונחי תוצר ל- 10.7 אחוזים! וזה כבר הרבה יותר מהמדינות האחרות. לדעתי, כך רואה זו הנהגת סין ולכן היא מוטרדת מהמצב, ולא מרוצה ממנו.

"ייתכן כי על רקע זה סין תבקש לנקוט קו פייסני יותר כלפי הנשיא הנכנס בשערי הבית הלבן, ג'ו ביידן. ביידן, מצדו, ימשיך לפעול לטובת האינטרסים של ארה"ב, שאכן מאותגרת ע"י מדיניות סחר חוץ כוחנית משהו של סין (שלאחרונה חתמה עם יפן וקוריאה הדרומית, בנות ברית של ארה"ב, ועם ניו-זילנד ואוסטרליה, הסכם סחר חופשי, המקיף כמעט 1/3 מהתוצר העולמי), אך אפשר שינקוט קו פייסני, או פרגמטי יותר. אם כך יקרה - וזה התרחיש הסביר, בעיני - יהיה זה אחד הגורמים המרכזיים שישפיעו לטובה על הכלכלה הגלובלית ועל השווקים ב-2021".